navnet Herbør (Børre) Stauning Sogn

Startet af Frank Christensen, 10 Okt 2010 - 12:57

Forrige emne - Næste emne

Frank Christensen

I kirkebogen for Stauning sogn kaldes min forfar Chresten Pedersen for Chresten Herbør, senere i slægten får efterkommerne tilnavnet Børre. Er der nogen der ved hvor dette navn kommer fra?
Udover Stauning sogn, har jeg set en Jens Børre i Kloster Sogn ved Ringkøbing.

Chresten Pedersen = Chresten Herbør havde en gård i Knudgaarde i Sdr. Vognbjerg i Stauning Sogn

Nedenfor er vist et skifte efter hans faster og onkel, hvoraf det fremgår at hans far er Peder Christensen  i Rindum Kærgaard og hans farfar er Christen Christensen fra Mejlby i Stauning

Har du flere oplysninger om de 2 sidstnævnte personer vil jeg også gerne have disse oplysninger.

Venlig hilsen
Frank Christensen



208 Morten Jepsen Tarm og hustru Maren Christensdatter Kjærgaard på Rækkergård [i Hanning sogn]. 4.9.1749, fol.100.
Hans forældre Jeppe Jepsen Tarm, borgmester i Ringkøbing og Birgitte Mortensdatter Beesk, begge døde. 3B:
1) bror Jeppe Jepsen Tarm, præst i Oddum, død. 2B:
a Laurids Brodersen Jepsen Tarm, skoleholder i Grænge [i Toreby sogn] på Lolland, død 26.4.1748, var g.m. Anne Jacobsdatter. LV: Jens Juul, ny skoleholder i Grænge, der ægter enken
b Birthe Jepsdatter Tarm, født 25.6.1703 i Oddum, g.m. Bertel Andreas Agerholm, præst i Oddum
2) bror Laurids Jepsen Tarm, rådmand i Varde, død. 2B:
a Simon Lauridsen Tarm, død, var g.m. Ellen Margrethe Bang, datter af Claus Bang, borgmester i Ringkøbing. 1B: Barke Bjørn Simonsdatter Tarm g.m. Peder Joensen, organist i Varde
b Sylvester Lauridsen Tarm, død uden arvinger
3) søster Mette Jepsdatter Tarm, [skifte Ringkøbing 4.10.1713 lbnr.208]. Første ægteskab med Christen Hansen Ronum, [skifte Ringkøbing 8.3.1699 lbnr.112], viet 3.3.1698 i Ringkøbing. Andet ægteskab med Niels Olufsen Frank, rådmand i Ringkøbing, [skifte Ringkøbing 4.8.1717 lbnr.318], viet 30.12.1700 sst. 2B:
a Christen Frank, født 28.3.1702, død 11.5.1702
b Oluf Frank i Ringkøbing, født 7.7.1703.
Hendes A:
1) bror Christen Christensen i Mejlby i Stavning sogn, død. 5B:
a Laurids Christensen, død. 2B:
1 Jens Lauridsen i Sandager i Dejbjerg sogn
2 Kirsten Lauridsdatter g.m. Peder Mouridsen i Højmose i Lem sogn
b Anne Christensdatter g.m. Jens Olufsen i Sønderby i Stavning sogn
c Sofie Christensdatter, enke i Stadil
d Karen Christensdatter i Egvad sogn, død. 4B:
1 Maren Jesdatter, [skifte 9.4.1743 lbnr.153, var g.m. Jens Jepsen] i Tarm. 4B: Karen 17, Kirsten 14, Jeppe 12, Jes 8
2 Lauge Jessen i Kirkegård i Egvad sogn, død. 4B: Karen 18, Jens 16, Anne 14, Kirsten 12
3 Gertrud Jesdatter i Tarm Bisgård i Egvad sogn
4 Laurids Jessen 25 i København
e Maren Christensdatter, død, var g.m. Niels Jepsen i Mejlby i Stavning sogn. 3B:
1 Jeppe Nielsen i Mejlby
2 Niels Nielsen i Mejlby
3 Christen Nielsen i Borriskrog
2) bror Peder Christensen i Rindum Kærgård, død. 2B:
a Christen Pedersen i Knudgårde i Stavning sogn
b Abelone Pedersdatter g.m. Anders Christensen i Ringkøbing Hedegård
3) bror Jens Christensen i Skindbjerg i Dejbjerg sogn, død. 2B:
a Laurids Jensen i Dejbjerg Kærgård
b Mette Jensdatter i Skindbjerg
4) bror Niels Christensen i Ejsingkær i Vildbjerg sogn, død. 2B:
a Karen Nielsdatter g.m. Jens Nielsen i Nøvlingskov i Nøvling sogn
b Kirsten Nielsdatter, der ægter Laurids Poulsen i Tiphede i Timring sogn
5) søster Else Christensdatter i Østerby i Stavning sogn, død. 5B:
a Christen Thuesen i Sønderup i [Nørre] Vium sogn
b Niels Thuesen i Bækbo i Dejbjerg sogn
c Karen Thuesdatter, enke efter Christen Sadelmager i Ringkøbing ved søn Jens Christensen, sadelmager
d Maren Thuesdatter g.m. Laurids Poulsen, vognmand i Ringkøbing
e Kirsten Thuesdatter g.m. Jesper Christensen i Bovsø i Stavning sogn.
Jordebog for Rækkergård 1749 fol.114B-117.
Venlig hilsen
Frank Christensen

Jens Eg

Hej
Det er nu 2 x jeg forsøger at givet et "måske" tip.
Vedr.  " Herbør",  da vil jeg foreslå, at du ser nabosogn, nemlig HERBORG, der kunne navnet jo f-eks-. stamme fra.
Jeg har boet i denne kommune i 1940erne, så....måske.
Mvh
Jens Eg

Frank Christensen

Tak for ideen
Jeg er åben overfor forslaget; men hans far henføres til Rindum og hans farfar er fra Stauning.
Chresten Herbør er født omkring 1692, så kirkebøgerne hjælper mig ikke så meget hverken i Stauning, Rindum eller Herborg (Vorgod)

Familien sidder vidtforgrenet på store gårde i området, så jeg håber andre har haft held til at komme længere tilbage af andre veje. 

mvh
Frank Christensen