Sygeplejerske ved Stege sygehus 1940-ca. 1960

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 08 Dec 2012 - 19:52

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Min fars kusine, Marthe Maria Augusta Bigler, ugift, f. aug 24 1896 i Hellerup, død jan 5 1982, var i mange år sygeplejerske på Stege sygehus. Jeg kan huske vi har besøgt hende i Stege, men ikke hvor. Hendes far og mor, Carl Valdemar Alexander Bigler og Marie Augusta Bigler f. Boysen (søster til min farmor Nanna Bigler f Boysen) boede på Strandvejen 41 da hun blev født i 1896, i Store Kongensgade 81 i 1910-11, og på Kongelysvej 6 i Gentofte i 1925. Ved denne folketælling blev det angivet at hun arbejdede på "klinikken, Strandvejen 25.
Hendes forældre flyttede til Stege før 1940, men om hun flyttede med vides ikke, da jeg endnu ikke har set folketællingerne efter 1930 (de ligger jo ikke på Arkivalieronline).
Hun endte som oversygeplejerske ved Stege sygehus og døde her jan 5 1982 og er begravet på Stege kirkegård sammen med sine forældre og sin bror Olaf John Vildfang Bigler (gullashbaronen fra Bangsbo, Frederikshavn).
Er der nogen der dels ved noget om "Klinikken, Strandvejen 25 i Hellerup i 1925, dels om hvordan jeg finder noget om sygeplejersker ansat ved Stege sygehus fra 1940 til ca. 1960?
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Jane Valkær

Hej
Muligvis noget Sankt Lukas Stiftelsen:
http://www.sanktlukas.dk/Historisk_overblik-3314.htm

Har dog ikke fundet noget ved at google Strandvejen 25, Hellerup.

Strandvejen 25 lå/ligger i Københavns Kommune:
http://da.wikipedia.org/wiki/Strandvejen_(Nordsj%C3%A6lland)#Vejnummer_og_navngivning

Desværre er der heller ikke her noget, der fortæller om en klinik.

Hvis man søger i FT 1925 på AO, så er der ingen anført på husnr. 25 på Strandvejen - opslag 86.

Hvis man søger i FT 1930 på AO, så er der ikke et husnr. 25 på Strandvejen (Strandvej ulige nr.) - hopper fra 23 til 27 (opslag 92 og frem).
Mystisk.

Mvh
Jane

Lis B. Jensen

Prøv at spørge dem på Københavns Stadsarkiv
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jane Valkær

Hej
Du kan også prøve at emaile til Dansk Sygeplejehistorisk Selsskab - her er et link:
http://www.dsr.dk/dshs/Galleri/Sider/HistoriskebillederafsygeplejeniDanmark.aspx

Mvh
Jane

Anne Mortensen

og på Kongelysvej 6 i Gentofte i 1925


Er  der et opslagnr.  til denne FT 1925 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

I Ft1925, Strandvejen, ulige numre, opslag 84, står Martha.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Anne
Ja, men jeg kan desværre ikke sende den til dig da Slægt&Data lever i forrige århundrede og kun tillader vedhæftede filer på 500 Kb! Men den er jo nem at finde på arkivalieronline.
mvh
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Gitte og Jane
Tusind tak, der havde jeg ikke tænkt på at kikke, men det er jo underligt at hun står under nr 23 og at hun er betegnet som datter, hvilket normalt henfører til den ovenstående person - og det er absoLut ikke hendes mor!
Eftersom hun er opført under nr 23 må folketælleren havde skrevet forket, 25 istf. 23.
mvh
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Anne Mortensen

Hej Anne
Ja, men jeg kan desværre ikke sende den til dig da Slægt&Data lever i forrige århundrede og kun tillader vedhæftede filer på 500 Kb! Men den er jo nem at finde på arkivalieronline.


Hvorfor skal jeg lede - det er dig der ønsker hjælp og må oplyse f.eks. opslagstal  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

FT 1925

Strandvej
ulige nr.
oplag 84
her er også en Bigler
------------------
Strandvejen
ulige nr.
opslag 84
Martha - det må være klinikken -  der er på næste opslag flere sygeplejsker o.s.v.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jane Valkær

Hej
På en hjemmeside fandt jeg denne kilde:

Kilde: L. Godtfredsen: "Naar skete det? Mærkedage i Gjentofte Kommunes og Jægersborg Dyrehaves Historie", Historisk Topografisk Selskab for Gjentofte Kommune, 1945 (fortalt af Lokalhistorisk Forening Gentofte 2012)

Kan være der står noget om en klinik.

mvh
Jane

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Anne, Gitte og Jane

Ja, Anne, du har ganske ret at jeg burde have skrevet opslagsnummer, men nu har Gitte jo fundet den under nr 23 (opslag 84-85). og ja, det er klinikken da der er nævnt flere sygeplejersker, en økonoma og en elev.
Jeg har bestilt flere bøger om Strandvejen og regner med, i dem og Janes forslag, at finde ud af hvilken klinik det var.

Tusind tak for hjælpen alle sammen.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Anne Mortensen

Hej Leif

Vær opmærksom på at
FT 1925
både har

Strandvej

og

StrandvejEN.
------------------------

Derfor kunne jeg ikke finde Martha på Strandvej, men som jeg viser i mit indlæg er der på

Strandvej
ulige nr.
oplag 84
her er også en Bigler

-------------------------------

Martha ses på Klinikken på

StrandvejEN
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770