Anne Jørgensdatter & Just Jensen, Framlev Sogn, Århus Amt

Startet af Rebekka Møller Hoppe, 07 Dec 2012 - 22:53

Forrige emne - Næste emne

Rebekka Møller Hoppe

God aften :)

Jeg søger oplysninger om Just Jensen og Anne Jørgensdatters fødsels- og dødsdato.

----------------------

Jeg ved de bliver gift i 1702 i Harlev sogn jf. copuleret Just Jensen af Lillering og Anne Jørgensdatter af Harlev, 1712 (fol 15)

----------------------

De får følgende børn:
døbt Just Jensens datter af Lillering Mette, 1702 (fol 15), Harlev Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt

døbt Just Jensens søn af Lillering Jens, 1705 (fol. 32), Framlev Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt
begr Just Jensens søn af Lillering Jens 12 uger 1706, sst.

døbt Just Jensens søn af Lillering Rasmus, 1707 (fol. 38b), Framlev Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt
begr Just Jensens søn af Lillering Rasmus 5 mdr 3 dage, 1707, sst.

døbt Just Jensens søn af Hørslev Jørgen, 1708 (fol. 41), Framlev Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt
begr Jørgen Justsen af Hørslevgård 32 år 2 mdr., 1740, sst.

døbt Just Jensens datter af Hørslev Anne, 1711 (fol. 49b), Framlev Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt (min ane)

døbt Just Jensens søn af Hørslev Peder, 1713 (fol. 59), Framlev Sogn, Framlev Herred, Aarhus Amt
begr Just Jensens søn af Hørslev Peder 1 mdr 9 dage, 1713, sst.

døbt Just Jensens søn af Hørslev Jens, 1715 (fol. 64b)

----------------------

Al data er udtrukket fra http://www.milloup.dk/is/harlev1694.htm og http://www.milloup.dk/is/framlev1694.htm

Mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du skal nok ikke forvente at finde fødselsdagene, men kun beregne fødselsåret ud fra en angiven alder ved en eller flere hændelser i deres liv, hvor alderen er angivet, da de mest oplagte kilder for længst er gået tabt. Desuden vil du kun finde begravelsesdatoen i kirkebogen, da det kun var den, der var vigtig.

Hvis du fortsætter med de udmærkede stikord finder du følgende i Framlev 1742:

begr Just Jensens kone Anne Jørgensdatter af Hørslev 74 år

i 1743:
copuleret Just Jensen og Mette Nielsdatter af Hørslev

I Harlev kirkebog 1743:
trolovet Just Jensen af Hørslev og Mette Nielsdatter af Tåstrup


Der er tilsyneladende 3 stk. Just Jensen i området i starten af 1700-tallet, da jeg selv har lidt forbindelse til ham i Labing.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Hans Chr. Baagøe Dato 08 Dec 2012 - 10:50
Hej

Du skal nok ikke forvente at finde fødselsdagene, men kun beregne fødselsåret ud fra en angiven alder ved en eller flere hændelser i deres liv, hvor alderen er angivet, da de mest oplagte kilder for længst er gået tabt. Desuden vil du kun finde begravelsesdatoen i kirkebogen, da det kun var den, der var vigtig.

Hvis du fortsætter med de udmærkede stikord finder du følgende i Framlev 1742:

begr Just Jensens kone Anne Jørgensdatter af Hørslev 74 år

i 1743:
copuleret Just Jensen og Mette Nielsdatter af Hørslev

I Harlev kirkebog 1743:
trolovet Just Jensen af Hørslev og Mette Nielsdatter af Tåstrup


Der er tilsyneladende 3 stk. Just Jensen i området i starten af 1700-tallet, da jeg selv har lidt forbindelse til ham i Labing.

Uh jeg må indrømme at jeg blev temmeligt forvirret fordi der var 3 mænd med samme navn (Just Jensen)!

Tak for hjælpen (:

Der står ikke noget om hvornår han dør?

Mvh
Rebekka.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Hans Chr. Baagøe

Hej

Nej, jeg fandt ikke din Just Jensen død i de to stikordsregistre, men det er jo heller ikke sikkert, at han døde i et af de to sogne. Han kunne meget vel være flyttet ind hos et af børnene i et andet sogn. Hvis dødsfaldet er sket hos en datter, kan han være indført som svigerfar til svigersønnen, hvor kun navnet på svigersønnen oplyses.

Du kan jo forsøge dig med skifteekstrakterne fra området. "Skanderborg Rytterdistrikt" kan være et godt bud, hvis han døde før Ryttergodset blev solgt. De fleste relevante ekstrakter finder du på Brejls hjemmeside: www.brejl.dk

De 3 * Just er nu ret nemme at holde fra hinanden. Den ene var skoleholder, "din" Just boede i Hørslev og "min" i Labing.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Hans Chr. Baagøe Dato 08 Dec 2012 - 17:41
Hej

Nej, jeg fandt ikke din Just Jensen død i de to stikordsregistre, men det er jo heller ikke sikkert, at han døde i et af de to sogne. Han kunne meget vel være flyttet ind hos et af børnene i et andet sogn. Hvis dødsfaldet er sket hos en datter, kan han være indført som svigerfar til svigersønnen, hvor kun navnet på svigersønnen oplyses.

Du kan jo forsøge dig med skifteekstrakterne fra området. "Skanderborg Rytterdistrikt" kan være et godt bud, hvis han døde før Ryttergodset blev solgt. De fleste relevante ekstrakter finder du på Brejls hjemmeside: www.brejl.dk

De 3 * Just er nu ret nemme at holde fra hinanden. Den ene var skoleholder, "din" Just boede i Hørslev og "min" i Labing.

Nej det er klart at han muligvis ikke er død i et af de to sogne, men jeg synes nu alligevel at jeg ser en tendens til at folk ikke flyttede ret meget rundt, så det er muligt at han er at finde i et nabo sogn.

Jeg havde i hvert fald svært ved at skille dem af - førhen ;)

Det var en god idé at undersøge skifteuddragene på Erik Brejls hjemmeside :)

Mvh
Rebekka.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Rebekka Møller Hoppe

Jeg fandt ikke Just Jensen af Hørslev i skifteuddragene på Erik Brejls hjemmeside...ej heller fandt jeg Anne Jørgensdatters skifte.

Så jeg er stadig åben overfor forslag til hvordan jeg finder Just Jensens dødsår eller -dato... :)

Mvh
Rebekka.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Rebekka Møller Hoppe

Jeg er nu røget ind i et problem! Der er en der har bekræftet et SmartMatch på MyHeritage; problemet er bare at data slet ikke passer sammen. Her er hvorfor:

copuleret Just Jensen af Svejstrup og Anne Jørgensdatter af Hørslev fol. 99b 1726

døbt Just Jensens søn af Labing Anders 1726
døbt Just Jensens datter af Labing Kirsten 1728
døbt Just Jensens søn af Labing Knud 1731
døbt Just Jensens datter af Labing Maren 1733
døbt Just Jensens søn af Labing Jens 1736
begr Just Jensens søn af Labing Jens 11 år 1747
døbt Just Jensens søn af Labing Rasmus 1738

begr Just Jensens kone af Labing 52 år 1749
begr gl. Just Jensen i Labing 87 år 1781

Dette er en helt anden familie på trods af navnesammenfald. Der er ingen chance for at dette er mine aner (se første indlæg).

Citat fra: Hans Chr. Baagøe Dato 08 Dec 2012 - 10:50
i 1743:
copuleret Just Jensen og Mette Nielsdatter af Hørslev

I Harlev kirkebog 1743:
trolovet Just Jensen af Hørslev og Mette Nielsdatter af Tåstrup.

------------

Så med mindre Just Jensen af Hørslev var bigamist er der vidst ikke nogen tvivl om at de slet ikke er i familie med hinanden. Desværre for mig ;)

Mvh
Rebekka.

Ps. http://www.milloup.dk/is/framlev1740.htm og http://www.milloup.dk/is/framlev1780.htm er kilderne.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com

Hans Chr. Baagøe

Hej

Der har været noget debat andre steder angående "smartmatch". Det er ikke så "smart", når der skal betales for at få rettet fejlene. Benyt derfor kun den slags sider som et tip, der altid skal efterkontrolleres.

Jeg har ikke selv lagt data på MyHeritage, men dem, du har angivet sidst, passer med min "Just". Det var bl.a. derfor, jeg vidste, at der var 3.

Jeg ved ikke, hvor din blev af, eller om præsten bare har glemt at notere hans dødsfald. Der skal jo også være lidt til dig selv at arbejde med.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Rebekka Møller Hoppe

Citat fra: Hans Chr. Baagøe Dato 10 Dec 2012 - 01:21
Der har været noget debat andre steder angående "smartmatch". Det er ikke så "smart", når der skal betales for at få rettet fejlene. Benyt derfor kun den slags sider som et tip, der altid skal efterkontrolleres.

Jeg har ikke selv lagt data på MyHeritage, men dem, du har angivet sidst, passer med min "Just". Det var bl.a. derfor, jeg vidste, at der var 3.

Jeg ved ikke, hvor din blev af, eller om præsten bare har glemt at notere hans dødsfald. Der skal jo også være lidt til dig selv at arbejde med.

Ja, lige nu er jeg ved at finde ud af om han døde hos en af hans børn (som ikke er min ane). Det kommer til at tage tid, men sådan er det. Jeg ved at han er død mellem 1743 og 1787 (han optræder ikke i FT1787). Jeg elsker det! (:

Jeg kan kun sige at jeg er enig at man ikke skal stole på MyHeritage eller Family Search. Jeg eftertjekker altid så vidt muligt. Den her behøvede jeg bare ikke at tjekke idet jeg allerede kunne se at datoer og år ikke passede ud fra at se det personen havde skrevet om sine aner.

Mvh
Rebekka M. Hoppe.
Med venlig hilsen,
Rebekka M. Hoppe
------------
rebekkahoppe@yahoo.com