Niels Boel Andersen, død hvor?

Startet af Peter Bugge Villadsen, 21 Dec 2010 - 00:53

Forrige emne - Næste emne

Peter Bugge Villadsen

Jeg har meget svært ved at finde hvor
- Niels Boel Andersen, født 5. september 1852 i Bølling (Bølling sogn 1825-1855, side 14). Han er 
  konfirmeret samme sted 28. april 1867 (Bølling Sogn 1856-1883, side 58)
er død.
Jf. afgangslisten for Bølling Sogn rejser Niels i 1867 i en alder af 15 år til Faster, hvortil han ankommer 2. november samme år jf. tilgangslisten Faster Sogn. 2 år senere returnerer Niels til Bølling, hvor han bliver anført i tilgangslisten den 2. november 1869. Det passer med folketællingen 1870 for Bølling Sogn, hvor Niels står anført som 17-årig ugift tyende på Gasdahlgaard. Niels har svært ved at falde til ro, for 1871 drager han som 19-årig tilbage til Faster for at blive tjenestekarl på Fastergaard. Her "forsvinder" Niels for mig - det vil sige, jf. skifteprotokol for Bølling N. Herred 1868-1876 / B81-5153, folie 448: "Ungkarl Niels Boel Andersen af Bølling død 11. april 1876 efterlader intet." Disse sidste oplysninger har jeg via nettet ved at søge på Niels Boel Andersen.
Men jeg kan simpelthen ikke finde, HVOR han er død!? Jeg har naturligvis søgt i Bølling sogn og Faster Sogn (samt de øvrige nabosogne).
Hvad kan forklaringen være?
Med håbet om lidt hjælp eller gode tips.
Med venlig hilsen
Peter Bugge Villadsen

Hans Poulsen



Hej Peter

Død som indkaldt? - Se lægdsrullen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Bugge Villadsen

Hej Hans
Tak for dit indlæg / svar.
Jeg har endnu ikke arbejdet med lægdsruller, men jeg ved, der står mange gode oplysninger om visse af anerne - her om Niels.
Er det fordi han er død under soldatertjenesten? Og skal jeg til Viborg for at finde den originale lægdsrulle?
Med venlig hilsen Peter

Hans Poulsen



Hej Peter

"..Er det fordi han er død under soldatertjenesten?.."

Det kan jeg intetsomhelst vide om - måske blev han slettet af lægdsrullen samme dag, hvor han blev ført ind.

Det var blot en mulighed, jeg pegede på - og så kan døden være indtruffet på Bornholm, Skagen, Blaavand - ja, sågar i Aarhus.

"..Og skal jeg til Viborg for at finde den originale lægdsrulle?..".

Nu har du ikke anført dit postnummer, så man kan se, hvor ens *samtalepartner* bor, men hvis du bor her på Frederiksberg, skal du bare tage på Landsarkivet på Nuuks Plads 2, 2200 København N, som i slægtsforskerkredse vist stadig er bedst kendt som Landsarkivet på Jagtvej.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Bugge Villadsen

Hej
Jeg bor 2500 - så det bliver ikke så stor en ulejlighed at køre til Jagtvej - tak for hjælpen.
Venlig hilsen Peter