Tydning af vielse af Cathrine og Ulrich i Lading

Startet af Ingelise Jegbjerg, 06 Dec 2012 - 11:54

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Jegbjerg

Hej. Jeg søger hjælp til at finde og tyde vielsen af Birgitte Cathrine Cadovius og Ulrich Thomsen. De blev gift i Lading sogn, Sabro Herred, Aarhus amt d. 15. april 1788. I 1801 var han skovridder og jæger ved Frijsenborg grevskab. Jeg har forsøgt at finde dem i OA, men jeg kan ikke læse, hvad der står i kirkebogen - og jeg har derfor desværre intet opslagsnummer. Er der nogen, der vil hjælpe mig med at søge og læse teksten?
Med venlig hilsen Ingelise

dorte frandsen

Hej Ingelise!

Aarhus, Sabro, Lading, 1620-1792, opslag 824, 2. linje.

15. April Copul.-Præsten her Borgen i Lyngaae min Datter Birgitte Catrine Cadovius og Ulrich Thomsen.

Med venlig hilsen Dorte

Ingelise Jegbjerg

Hej Dorte. Tusind tak for hjælpen- jeg bliver imponeret hver gang der er nogen, der kan tyde de gamle kirkebøger.
Med venlig hilsen Ingelise

John Damm Sørensen

Hej,

Har du set parret på Nygårds Sedler?

Ulrich Thomsen omkom tilsyneladende ved en vådeskudsulykke: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=379317&sort=e

Der findes flere opslag med dem begge.

Hilsen
John

Marianne Bundgaard Larsen

Har du fundet dette - kan ikke huske om jeg fandt det ved at Google el. hvordan men det er da lidt yderligere belysning af vådeskudsulykken :

mandens død: Christian Ulrich thomsen
Haurum
Juni 13 1810



At min uforglemmelige Mand Christian Ulrich Thomsen, Skovrider ved Grevskabet Frijsenborg, er i Dag ved et Vaadeskud paa en Dyrejagt bleven mig berøvet i sit 53. aar efter 22 Aars kjærlige Ægteskab, dette bekjendtgøres herved fraværende Familie og Venner fra en inderlig sørgende Enke med 5 uforsørgede Børn, der føle Savnet af deres tabte Ven. Al Condolence frabedes, der kun vil forøge min hjertelige Sorg.Kraghlund, d. 13de Junii 1810 Birgitte Catrine sal. Thomsen, fød Cadovius(Aarhus Stiftstidende 1818, Nr. 57)

Venlig hilsen
Marianne

Skovrideren er min 4 x tipoldefar :) via sønnen Niels Christian Peter Ulrich Thomsen