Bolle Luxdorph - og greve Knuth. (vi har +Knuth på anetavlen- DAS LEMMEL ARCHIV

Startet af Lise Østerberg Bahr, 30 Nov 2012 - 09:07

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej i slægtsforsknings-sfærden !

Vores fam. står i DAS LEMMEL ARCHIV.

Gården MØRUP nævnes også.

Hvem var den fine herre Bolle Luxdorph (Danske Kancelli) + (hustru Anna Bolette Junge) ! Luxdorphs mor var Susanne Worm far - Christian Luxdorph.

Var han fra Jylland, hvorfor nævnes på Wiki noget omkring LØGSTRUP stavet på dif. måder ? Højesterets justitiarius Willum Worm, historikeren Hans Gram, huslæreren Holger Nielsen Rørdam, nævnes, islænderen Jon Erichsen, Møllmann, Jacob, Gude, Rottbøll, Bugge, A.P. Bartholin, m.fl. nævnes i hans fine Palais værelser. (kunst, filosofi, jura) !

Det ser ud til at jeg har gravet en gammel skat frem af anetavlegemmerne.

For Adamshøj forbindes jo med Greve Knuth, Sørup herregaard, på wiki nævnes både Klein, Bindesbøll og Mehldahl navne (i forbindelse med tegnelære).

OG DA disse forbindes med slægten på vores ene anetavle LEMMEL, må der være meget meget mere at hente - så derfor er spørgsmålet - hvem arbejder med disse slægter, hvordan kender man ellers deres forbindelser - og til mine grene - i nyere tider - så jeg kan forbinde disse ?

På Nygaards sedler (HVORDAN SLÅR MAN OP PÅ DISSE ??) står der flere fam. i forb. med min spm.
Tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg bahr

Regelsen

Hej

Også dennegang mangler du relevante årstal!

Bolle Willum Luxdorph (1716-88), sønnesøn af Bolle L.
[Se DBL]
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

God formiddag regelsen.

Ja vi er i 1700- tallet - og det er meningen at de der kan bruge mine henvisninger, selv kan søge videre.
OG hvis der skulle være nogle der vil infoe til mig.

Jeg har en dårlig hånd, så derfor min korte indlæg.

Med venlig hilsen
Lise

Søren Agersnap

Ifølge mine gamle notater er Bolle Willum Luxdorph søn af Christen Bollesen Luxdorph, født 1615 i Løgstrup, Vorde sogn, død 1669 som forstander på Herlufsholm, og Maria Staprofski, født 1615 i Slagelse som datter af en Oluf Strapofski.

Christen B. Luxdorph, var søn af Bolle Christensen, gårdmand på Løgstrupgård i Vorde sogn, 1574-17.2.1623, og Else Bertelsdatter, gift 1604, død 24.3.1653.

Familien kommer altså fra Løgstrup ved Viborg. Den kan spores længere tilbage og har også andre forgreninger med folk, der har bevæget sig opad socialt. Jeg har ikke længere kildeangivelser. Men det er oplysninger, jeg har fundet på nettet.

Venlig hilsen.

Søren Agersnap

Hans Poulsen

Hej Lise

*På Nygaards sedler (HVORDAN SLÅR MAN OP PÅ DISSE ??)*

Elementært, men ellers via Google:

http://ddd.dda.dk/nygaard/sogeside.asp

Øverst i DIS-gruppen *AneEfterlysning* kan du læse moderators fine vejledning. Måske du skulle tage dig tid til at repetere den.

_____


Det er ikke længe siden, at du i et af dine indlæg sukkede over, at du tit slet ingen svar får på dine indlæg, og løber man nogle sider i *AneEfterlysning* igennem, er det tydeligt, at du som oftest højst kan regne med et par svar - stundom slet ingen.

Har du tænkt over, at det måske kan være din egen udtryksmåde, der er skyld i den passivitet fra andre? Et par smagsprøver, som har den effekt hos mig, at jeg opgiver at forstå, hvad der i grunden står.

24.11.2012...AneEfterlysning:
*- det er min retoriske reflektoriske måde at reagere på - helt naturligt for mig..*.

Samme dato, samme tråd:
*For en retoriker er det ofte (som jeg selv også nu har fået for vane) ikke nok at skrive det man tænker, men sådan som sætningen skal forstås - det er der mange der efterhånden har glemt. Så derfor forsvinder meningen i sætningerne ofte, og det bliver det rene gætværk at forstå hvad der "tænkes" mellem linierne, så derfor tror jeg de fleste uerfarne Brugere af Slægt og Datas sider, skriver i STORE træk nu - med den BREDE PENSEL, fanger med minimal indgangsvinkel/det "småmaskede net" osv. osv - for at modvirke, at det meste - ikke opfanges*.

Du kan med rette opfordre mig til i tavshed at forbigå dine indlæg. Grunden til, at jeg pænt læser alle dine indlæg igenenm, er den, at min 2xtipoldefar blev kaldt *Baar*, hvilket flere gjorde i 1700-tallet i Jetsmark sogn, Hvetbo herred, Hjørring amt. Der er blandt andet *h* til forskel fra *Bahr*, men i depressive stunder frygter jeg det værste. Mine *Baar*er var småkårsfolk, og på intet tidspunkt i hele min forskning kommer vi i nærheden af andet end *helt almindelige mennesker*.

Behovet for at kunne pynte mig med fyrstelige slægter og andet af den skuffe er ikke til stede.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Finn Holbek

slægten er beskrevet i Danmarks Adels Aarbog  1924:475-478 samt en rettelse 1941:119.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Lise Østerberg Bahr

Hje kære Finn.

Jeg kan jo kun sukke - jeg kan jo ikke gøre for, at jeg har disse anetavler og den slægt jeg har.

Men måske jeg OGSÅ skulle skrive en bog om den/dem.

Man kunne fristes til at spørge hvorfor folk slægtsforsker og laver "fine" og alm. anetavler !

Faktisk er det ikke ret sjovt, at få et hak i tuden, hver gang jeg "fremturer" med et anegennembrud her på slægt og data - gad vide hvorfor det dog sker ?

Men værsågod, Das Lemmelarchiv, rummer mange dejlige oplysninger.
Bl.a. aner fra vores slægt.


Den er opdateret i maj 2012 og man kan se WAS IST NEU - Hvad er nyt på den ene side -

http://geneal.lemmel.at/Wasistneu.html

Med venlig hilsen
og god venlig, givende jul til alle her på Slægt og Data
Lise Ø Bahr

Kurt Eriksen


Info en eller anden PHT:

Bolle Luxdorph
født 19 jul 1643 København
døde 05 sep 1698 Stockholm

(Søn af Christen Bollesen og Maren Olufsdatter Staphrophski)

Gift (1) 1671

Jytte Vitusdatter Bering
født 13 jun 1654 Skabesjö
døde 17 feb 1684 København

(Datter af Vitus Pedersen Bering og Anne Nielsdatter Aurilesius)

Sønnen: Christian Luxdorph gift med Susanne Magdalene Willumsdatter Worm)

Gift (2) 1685

Frederikke Amalie Adeler
født 08 aug 1667
døde 23 maj 1712

(Datter af Cort Sivertsen Adeler og Anna von Pelt)

Datteren: Hedevig Ulrica Luxdorph gift med Adam Christopher Knuth.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Lise Østerberg Bahr

Tak Kurt Eriksen, Allinge.

Dejligt du kunne fuldføre mit simple forsøg på info til slægt og data

Med venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Finn Holbek

Hej Lise

Der er mange dygtige mennesker herinde, som er klar til at hjælpe med alt muligt, men for at hjælpe er det nødvendigt med nogle helt klare og præcist formulerede spørgsmål.

Desuden kan det nemt virke påtrængende med for mange spørgsmål af gangen, - prøv et holde en grænse på ca. 3 om dagen så Forum ikke "drukner"  ;)

Andre forskere kan måske have lidt svært ved at sætte sig ind i problemerne med de store anetavler, men du må forstå at det på mange måder er sort snak for dem, der ligger og kæmper med at finde sine oldeforældre.

Du kan finde adskillige aner på min hjemmeside, - bl.a. via forbindelse i Adelerslægten: http://goo.gl/kiHy4

Også god jul herfra, og fortsat god forskning  :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Kurt Eriksen


Selv tak - men spis lige brød til!

I dette Forum beskæftiger vi os med aneefterlysninger.

Og folk i dette Forum vil gøre deres bedste for at hjælpe,
men det kræver - som nævnt af flere med forstand på de
sager - at man oplyser, hvem dælen man efterlyser, og
at man forsøger at oplyse nogle årstal, således at en
eventuel hjælp er mulig.

Der er ikke mange - der som undertegnede - ligger inde
med så stor en database - at det enkelte gange er muligt
at overskue en efterlysning som denne.

Så prøv næste gang med en efterlysning af een enkelt person
per tråd, og ikke disse alenlange efterlysninger af slægter,
som er meget vanskelige at overskue.

Denne fremgangsmåde gælder for medlemmer, og det anbefales at
eventuelle brugere benytter samme.

mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Lise Østerberg Bahr

Tak for "påpladssætningen" af mig.

Jeg vender tilbage når min anden hånd og fingre kan bruges igen, ellers må jeg jo morse ud i æteren .

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jens Jørgen Christensen

Kære Lise

Jeg vil give de andre ret i, at når du søger på AneEfterlysninger, så kommer det ene spørgsmål og hypose efter det andet. Det vil være rigtig godt, at du holder dig til de 'regler' med, at man anføre navn, tid og sted.

Jeg har intet imod at hjælpe, men det er hjælp til selvhjælp. Så jeg er efterhånden begyndt at 'black-liste' nogle navne, fordi man simpelthen ikke opfylder de 'regler', som er beskrevet meget godt, hvad man skal angive for at søge efter ens aner.

Jeg gider simplethen ikke at skulle gætte mig frem til, hvad nogle søger efter, eller begynder at skrive lange historier / hypoteser på noget.

For øvrigt er gården Mørup ikke en gård, men en hovedgård i Fjenneslev sogn, Alsted herred, Sorø amt. Den har i 1700-tallet været ejet af Luxdorph. I dag er den ejet af Sorø Akademi. Mørup Hovedgård er også beskrevet i bøgerne Danske Herregård og Slotte.

Så nævner du gårdene Adamshøj og Sørup herregaard (en hovedgård) og en grev Knuth. Hvad er det du søger der? Begge disse gård ligger ved Ringsted. Der var flere lensbaroner Knuth som 'ejede' disse gård. Baroniet hed Conradsborg og ud over de ovennævnte gård var der også hovedgårdene Sandbygård og Rosengård, som også ligger ved Ringsted.

For øvrigt vil det nok sommetider være en rigtig god ide at google sig frem til nogle informationer, inden man bare lægger det hele ud til åben debat på AneEfterlysninger.

Hilsen Jens-Jørgen
p.s. Jeg ved en del om mange herregårde og især omkring Ringsted

Lise Østerberg Bahr

Hej Jens Jørgen.


Jo jeg forstår. Men ærgerligt, for så kan jeg jo lige så godt lade være med at blive medlem også - hvilket jeg havde påtænkt.

Med venlig hilsen
fortsat god julemåned
Lise Østerberg Bahr

Hans Poulsen



Hej Lise

Hvorfor afskære dig selv for det gode og den glæde, det er at være medlem? Ændrer du teksten i dine søgninger, så de kommer til at ligge tættere op ad det lidt mere vante, og skeler til, hvad moderator anbefaler hører med til et godt indlæg, er banen åben for dig som for alle andre brugere, der har planer om at blive aktivt medlem.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Lise

"..er banen åben for dig som for alle andre brugere, der har planer om at blive aktivt medlem..".

Den sætning var uheldigt formuleret, for der er ikke tale om nogen optagelsesprøve eller - mig bekendt - nogen forhåndsgodkendelse fra bestyrelsens side.

Jeg gled for mange år siden uprøvet igennem indmeldelsen og har derfor grund til at tro, at du kan melde dig ind med samme lethed.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Østerberg Bahr

Jamen tak for det Hans - det luner lidt i en kold tid.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr