Jacob Nicolai Eitz og Hanne Richardt

Startet af Bodil Kristiansen, 30 Nov 2012 - 12:10

Forrige emne - Næste emne

Bodil Kristiansen

Jeg søger oplysning om Jacob Nicolai Eitz og Hanne Richardt (Jensen). Jeg har ikke kunne finde hvor Jacob er født. Det jeg har på ham er hans vielsesnotat hvor der står at han er fra Århus.

KB. 1822-1827, Odense Sct. Knud, opslag 98, nr. 99   - her står at han er drejermester, det næste kan jeg ikke læse, men det må være faderens stilling. Fadderen hedder Joseph Eis fra Århus.

Pigen hedder Hanne Richard Jensen, datter af Arbxxxxxx, Jens Jensen i XXX
Datoen for vielsen kan jeg læse men det der står under bemærkning er ikke tydet.

Jeg har søgt en folketælling i Århus, Hasle, Møllestien, 1801 hvor jeg tror det kan være ham. Men hans fødsel i kan jeg ikke finde.

Mon nogen kender familien og kan hjælp med at løse dette- er interesseret i alt om denne familie.

Venlig Hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Ingelise Modis

Hej.
Jacob Nicolai Eiz finder du i Aarhus Vor Frue 1749-1813 opsl. 357 nederst
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Inge Hedal

Hej
Her er familien Eis i Aarhus i FT-1801:
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Møllestien, 118, 103, FT-1801, B3333
Joseph Eis 27  Gift husbond soldat ved 1. Jyske Inf. Reg. 
Marie Elisabeth Schwartz 34  Gift hans kone   
Anne Marie Eis 5  Ugift deres datter   
Jacob Nicolai Eis 4  Ugift deres søn

Faderens titel ved Jacobs vielse er Musqveteer, altså musketer, og det stemmer jo med, at han er soldat i FT-1801.
Bruden hedder Hanne Ricard Jensen, datter af Rebslager Jens Jensen, Odense. Hun er født den 1. august 1807 og døbt den 2. august i Sankt Hans kirke i Odense, 1757-1814, opslag 286, nr. 46.
Ved søgning på Familysearch finder man, at de har fået et barn i Kerteminde og andre børn i Aarhus, men børnene dør tilsyneladende som små.
I FT-1834 i Århus har de plejebørn:
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Graven, Nr 235, , 347, FT-1834, B3334
Jacob Eitz 38  Gift  Dreiermester 
Johanne Richardt 26  Gift  hans Kone 
Johan Christian 5  Ugift  Pleiesøn 
Johan Martin 4  Ugift  Pleiesøn

I bemærkningerne ved vielsen står der, at han har attest på at have haft de naturlige kopper, hun har attest på, at hun er vaccineret.
Mvh. Inge   



Bodil Kristiansen

#3
Hej Ingelise og Inge

Tak for jeres hjælp. Jeg vil prøve at efterforske Kerteminde s KB og se om jeg kan finde familie og hvornår de er flyttet til /fra Århus.

Jeg kan se på nettet at der er flere med dette navn eller noget der ligner.

Har også set et par indlæg fra 2002 - jeg tror det var i de gamle indlæg  på slægt og data fra en der ligeledes arbejder med efternavnet Eis / Eitz -  så hvordan man kan kontakte dem er jeg usikker på.

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Bodil Kristiansen

Jeg forsøger igen med dette par, som jeg har besvær med at finde hvad der er sket med manden.

Jeg har fundet parret da deres sidste barn bliver født i 1835- han hedder Jørgen Nicolai Eis - står i KB 1832-1837, Århus Domsogn, Hasle- opslag 42- han dør før dåben bliver publiceret.

Herefter kan jeg ikke finde faderen. Om han dør eller flytter er eftersøgt flere steder. Moderen Hanne bliver i 1841 gift med en ny mand Therkel Christensen Lerche i Vor Frue kirke. KB 1835-1851, opslag 222, nr 18

Men hvor mon Jacob er blevet af.  Er der nogen som kan hjælpe med at finde ham?

Venlig hilsen
Bodil K.
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Egon Sørensen

#5
God aften Bodil!

Kan det være Jacob Nicolai der er i Kolding i 1845, jeg har læst et sted at han blev skilt

men jeg kan ikke huske hvor.



Samtlige personer i husstanden

vejle, Brusk, Kolding Købstad, Colding Kiøbstad, Laasbyegades vestre side, 60, b, FT-1845, B7300
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Meiyer Lausen 32  Gift  bager Horsens
Christiane Kjær 30  Gift  hans kone Kolding
Rasmine Lauesen 2  Ugift  hans datter do [Kolding]
Jacob Nicolai Fitz 47   Ugift  dreiermester, logerende AArhuus

Det ser ud til at Jacob Nicolai får en datter med en enke i Vejle Nicolai 1851 opslag 195 nr.27

Det er nok også en datter af Jacob Nicolai


Samtlige personer i husstanden

vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Staldgaardsgade 470 a, Forhuset, Stuen, 1196, FT-1880, C5977
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Larsen 27  Gift Musikker og Husfader  Odense
Vilhelmine født Eitz 25   Gift Husmoder  Veile
Bothello Larsen 2  Ugift deres Datter  Veile
Jakob Larsen 1  Ugift deres Søn  Veile
   


Mvh.

Egon Sørensen
 

Bodil Kristiansen

God aften Egon

Ja jeg tror det er den rette person. Han var jo rokkedrejer. Hvordan er du kommet på at han var flyttet til Kolding. Jeg har set på mange afgangslister fra de steder hvor familien har været uden at finde ham.

Hvis du ser mere til ham hører jeg gerne igen .
Men forløbig tak for tippet.
v.h. Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Tina Ottesen

Hej Bodil

Jeg er efterkommer af Jacob Nicolai Eitz, han fik to børn med Mette Dorthea Christensen i Vejle, den ene er Vilhelmine Petrea Eitz 11- 5- 1854 Sct Nicolai Vejle, *den gren hvor jeg kommer fra* og så Marie Frederikke Eitz 19 - 7 -1851 Sct Nicolai Vejle.
Jeg har alt mit slægtsforskning på MyHeritage hvis jeg får din Email kan jeg invitere dig til mit træ med alle de oplysninger jeg omkring Eitz familien.
Er du selv efterkommer af Jacob Nicolai Eitz??

Mvh
Tina Ottesen

Bodil Kristiansen

Hej Tina

Tak for din kontakt. Det lyder godt, håber du har oplysninger som jeg ikke har. Jeg har lidt problemer med at finde familien.Jacob og Hannes efterkommere går det rimeligt med.

Jeg har set flere steder at der er Eis/Eitz familier, men om det er fra samme familie er jeg usikker på.

Jacob Nicolai Eitz er min tip 3 oldefar. Hans søn med Jacobs 1 kone Hanne Richard Jensen, var Johan Christian Richard Jensen Eis født i Kerteminde 1829 det er denne gren som min slægt kommer fra.

Min mail adr. er bodann@os.dk

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Tina Ottesen

Hej Bodil

Har du dødsdatoen og hvilken sogn for Hanne Richard Jensen, det sidste jeg har på hende er Nykøbing FT 1870 opslag 77 nr. 20.

Johanne Frederikke Christine Jensen  5. september 1871- Karby sogn KB 1863-1882 opslag 49 nr. 14 er det din oldemor? hvor bliver hun gift ?

Jeg har kun kunne finde Carl Octavius Jensen, død d. 28. januar 1883 Nykøbing KB 1879-1888 opslag 298 nr. 3 ellers kan jeg slet ikke finde nogle af dem som voksne, hvor bliver de af. ;)

Hilsen
Tina

Hans Chr. Baagøe

Hej Tina

Du finder Hanne død i Nykøbing M den 11. januar 1874
Hendes sidste ægtefælle: Terkel Lærche, finder du død samme sted den 5. april 1860 (selvmord i arresten).

Se endvidere følgende indlæg: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,50518.0.html

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Tina Ottesen

Hej Hans Chr. Baagøe

Tusind tak for info, har været KB i gennem 4 gange og kunne ikke finde hende, og der var hun :)
Rigtig rigtig spændende tråd du henviser til mellem dig og Bodil. :)

Hilsen
Tina

Bodil Kristiansen

Hej Tina

Som du kan se i den anden tråd var jeg lidt for hurtigt. Det er Frederik Christian Jensen født 21.8.1873  og hustru Bodil Nielsen som er mine oldeforældre.

Bodil er født i Nannerup 24.8.1875, KB 1854-1883, Jebjerg. Salling Nørre. opsl. 49, nr 5
De blev gift 3.5.1895 i Lyby kirke: KB 1892-1912, Jebjerg, Salling Nørre

Frederik dør i Skive 17.12.1946 : KB 1944-1948, Skive, Hindborg, Viborg, opsl. 99, nr 113
Bodil dør 4.12.1945 i Nykøbing: KB 1944-1950, Nykøbing, Morsø Sønder, opsl156, nr 85

Bodil have et barn som Frederik ikke var far til. De fik yderlig 5 børn. En datter Thyra Mathilde Jensen født 12.6.1902 er min bedstemor. 

Spørg bare hvis du ikke finder børnene. Jeg har deres data.

Ang Früstück familien.
Du finder Karen i ddd.dda. FT 1850 Thisted , Morsø Sønder
her bor hun alene med datteren Frederikke Christine og lever af spind.
FT 1855, Nykøbing , opsl. 80, ser du hende med 2 børn bla. Johan

Karen Christiansdatter og Octavius bliver gift 5.1.1855 i Nykøbing:KB 1848-1856, Nykøbing Mors, opsl. 131, nr 2
På tilgangslisten til Vestervig 1856 KB 1842-1859 Vestervig Refs Thisted , opsl 87,  41,42 ses parret rejst fra Nykøbing.
ddd.dda.- FT 1860 Thisted, Hundborg ses paret med 4 børn, her er Karen nævnt som Maren hvilket må være en fejlskrivning.

Karen bliver skilt fra Oktavius på et tidspunkt som jeg ikke har.Men se ddd.dda FT 1870+ 1880 her er hun alene og fraskilt.
FT 1890 Thisted Købstad opsl 118 er hun alene.
Karen dør i Thisted KB 1906-1915,Thisted opsl. 143, nr 38

Jeg vender lige tilbage senere. Tina
hej bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Bodil Kristiansen

Hej igen Tina. Så er jeg tilbage.

Octavius er i ddd.dda FT 1880 som 51 årig i Thisted, Hundborg, Thisted Købstad.
Ligeledes FT 1890 . opslag 9, nr 21
I familysearch - Octavius Früstüch født 11 may 1828 i Grurup, Thisted, Danmark
Forældrene er Nicolai Hendrick / früstüch og moder Ane Dorthea Christensdatter

Prøv at læse tråden Johan Samuel Früstüks (1756-1838) kvinder, fra Lørdag 4.8.2012 skrevet af Allan Søgaard Andreasen - jeg tror der kan være noget sammenhæng her.

Jeg har endnu ikke rigtig været omkring Octavius, da han jo ikke er direkte i slægt med min.

Jeg sender lige en mail med lidt andre oplysninger til dig.

Giv bare besked hvis du vil have flere oplysninger

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling