Ane Margrete Pedersdatters mand ?

Startet af Sølve Liljevi Solbjark, 29 Nov 2012 - 13:18

Forrige emne - Næste emne

Sølve Liljevi Solbjark

Hej. Mon der er nogen der kan hjælpe mig med navnet på min 3 x tipoldefars navn. Han er gift med Ane Margrete Pedersdatter og i FT-1834 Holbæk, Løve, Sæby kan jeg se at hendes mand er Sveitzer på Nørager Hovedgård. Jeg ved han kommer fra  Schweiz og hvis nogen kunne fortælle om hvordan jeg kommer videre med slægten i Schweiz vil jeg være vældig taknemlig. Mange hilsner Sølve.  :)

Hans Poulsen



Hej Sølve

DIS-gruppen *Opslag internationalt* er den gruppe, der ligger nærmest dit ønske, men ak og ve, du skal være medlem og ikke blot bruger for at kunne benytte den mulighed.

Et årsabonnement til foreningen ville være en fin ting at skrive på ønskelisten, og kan man tænke sig en bedre mandelgave. Jeg kan i hvert fald ikke!

Venlig hilsen, held og lykke og god jul
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal

Hej Sølve

Manden har du her:

Holbæk, Løve, Sæby, Nørager, Nørager Hovedgaard, 1, FT-1834, C4235
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
C. C. Bang   56    Gift      Kammerraad og Godseier   
- - - - -   
Frantz Scertewig   58    Gift      Sveitzer
- - - - -

Navn: Frantz Scertewig   Køn: M   Alder: 58   Civilstand: Gift
Erhverv: Sveitzer 
Kilde: FT-1834  Amt: Holbæk   Herred: Løve   Sogn: Sæby   Stednavn: Nørager
Matr.nr/adresse: Nørager Hovedgaard   Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: C4235   Løbenr.: 1357
Kommentarer: Hans kone og søn er hhv nr 899 og nr 900

Holbæk, Løve, Sæby, Buerup Bye, et Huus, 14, FT-1834, C4235
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Ane Margrete Pedersdatter   50    Gift      hendes Mand er Sveitzer paa Nørager Hovedgaard   
Frantz Frantzen   14    Ugift      hendes Søn

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erhverv Svejtser, se http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=svejtser, betydning 3.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Sølve

Ved sønnen, Frantz Frantzens konfirmation 1834 i Sæby, nævnes forældrene Husm. Frantz Jordaret og Ane Margrethe Hansdatter. (opslag 125)

Ved FT. 1834 nævnes faderen som Schweitzer på Nørager.

Schweitzer er en titel og ikke hans nationalitet, men det udelukker naturligvis ikke, at han kan være fra Schweitz.

mvh Ingelise Jacobsen

Inger Toudal

#4

Ved sønnens fødsel mener jeg faderens navn er skrevet Franz Jordÿ (AO: Sæby, Løve, Holbæk 1812-1820, opslag 25, nr. 26). Moderen hedder Ane Magrete Hansdatter.

Ved Frantz' konfirmation i 1834 står der ikke noget om faderens erhverv (Sæby, Løve, Holbæk 1829-1837, opslag 125, nr. 10). Jeg læser efternavnet som Jordoret.

Svejtzer på Nørager Frans Schorderig(??) dør 21/5-1836 (samme kb, opslag 295, nr. 70), ifølge kirkebogen 52 år gammel.

I FT-1834, Holbæk, Løve, Sæby, opslag 35 på AO, er hans efternavn skrevet nogenlunde som i dødsoptegnelsen, måske Schorterig.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Hans Poulsen



Hej Ingelise

"Schweitzer er en titel og ikke hans nationalitet*.

Vi kender alle betegnelsen *hollænder* på danske mejerier, og da jeg så *Schweitzer* troede jeg et kort øjeblik, at der var tale om en *svejser*, men forlod den tanke, da vi er i første tredjedel af 1800-tallet.

Det svejsearbejde, der måtte blive udført på det tidspunkt på en dansk herregård, blev (vel?) udført af en smed - endda en grovsmed.

Derfor gik jeg i fælden, hvis altså det er en fælde.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Sølve

Tak for din private mail.

mvh Ingelise Jacobsen

Sofie Petersen

Kære Sølve!
Hvis du slår op i Ordbog over det danske sprog (ODS) under svejtser kan du se, at en af betydningerne er, at din forfader måske har været mejerist- den der stod for smørproduktionen- et ansvarsfuldt hverv på de store og små gårde, også for (de kvinderlige) mejersker.
Venlig hilsen, Sofie- (selv mejeribarn- uden at have aner i Schweiz)
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Hans Poulsen



Når jeg lægger artiklen i ODS sammen med opslag 35 i ft. 1834 og Ingers, Ingerlises og Sofies bemærkninger, må jeg erkende, at svejtseren fremstillede oste. Jeg var sløv i optrækket, men lod mig overbevise til sidst.

Venlig hilsen til alle i tråden - og tak for den private e-mail, som jeg modtog undervejs
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal

#9

Her ikke modtaget nogen privat e-mail, men kommer til trods for det med endnu et indspark  ;):

Skifteuddrag efter Ane Margrethes mand, desværre ikke meget oplysende:

Sveitser Frantz Schorterig inds i Buerup     22 May 1836   pg 340 (not in index)
WIFE:
2 CH:    ... son mindrarvig
[Love Herred skpr; Book 4 1832-1836; film 49370]

inds = indsidder;   2 børn ??

Kilde: http://aurelia-clemons.dk/lovehrdx.htm

Måske er der mere at hente i selve skiftet på Rigsarkivet?   Fundet på Daisy:

Arkivinstitution:    Rigsarkivet
Arkivskaber(e):    Løve Herred
Arkivserie:    Skifteprotokol  1801-1920
Eksemplar:    Original, Papir m.m.
Indhold fra:    1832
Indhold til:    1836
Indhold beskrives med:    dato (år, måned, dag)
Nr:    4

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Sølve Liljevi Solbjark

Kære Inger.

Tusind tak for al din hjælpsomhed, jeg er helt ny herinde så skal lige vide hvordan man gør. Jeg håber du får dette. Der er ikke noget ikon på din besked, så jeg kunne ikke skrive til dig. Mange hilsner fra Sølve.

Inger Toudal

#11

Det er helt i orden, Sølve. Jeg synes faktisk, det er bedre, at spørgeren svarer i tråden - sådan som du nu har gjort. Så kan andre mulige hjælpere også se, at du har læst svarene.

Jeg søgte efter svejtserens vielse i Sæby kirkebog (der er delvis ulæselig - blækket er forduftet i tidernes løb), men fandt den ikke. Ved sønnens fødsel i 1819 er Caroline Blum, svejtser på Vedbygaard Frantz Brunholtz' hustru, gudmor. Vedbygaard ligger i Ruds Vedby sogn - mon 'din' svejtser har arbejdet dér, før han kom til Nørager Hovedgaard?

Venlig hilsen
Inger T.  :)
Venlig hilsen
Inger Toudal