Laurids Pedersen Kragelund, Sommersted

Startet af Jakob Kragelund, 28 Nov 2012 - 11:28

Forrige emne - Næste emne

Jakob Kragelund

Hej alle sammen.

Jeg er forholdsvis nybegynder indenfor feltet, og førsøger mig lige så stille frem.

Jeg er igang med at forske i min faders aner, men er strandet ved min tip-oldefar. Jeg håber at bare én af Jer har et godt bud på næste step, eller endda viden om det jeg mangler.

Min oldefar Tjelle Kragelund (Jeg har flere bud på hans mellemvn), jeg vil gerne have jeres bedste bud på hvad der står i kirkebogen (se link længere nede), boede i refsø mark ved sommersted. Tjelle blev født 22 sep. 1861 af Ellen Maria Kragelund (f. Wortmann) og Laurids Pedersen Kragelund. Det er denne Laurids jeg mangler noget info om.

Jeg har kun kunne finde kirkebogen vedr Tjelles fødsels og dåb. Se link herunder:
http://www.kelmek.dk/tjelle.png

Jeg ved intet om Laurids. Jeg ved ikke hvor han kom fra oprindeligt, og jeg kender hverken hans profesion eller fødsels-/dødsdato.Jeg kender ikke til andre børn end Tjelle. Jeg kan formode at han var bonde, da Tjelle havde en gård på Refsømark, den har han formentligt arvet.

Er der flere ting i billedet fra kirkebogen der er interessante at forske videre i, for at blive klog på Laurids?

Alt hjælp er velkommen - på forhånd tak for alt hjælp!

Mvh
Jakob Kragelund



Gitte Johansen

#1
Hej Jacob


Du kan finde deres vielse i Sommersted, 1850-1891, opslag 54, nederst.

Der står en fødseldato.

Nej, det er vist ikke en fødselsdato på ham, men nærmere en vielsesdato, eller dødsdato på hans forrige hustru.

Ja, det er dødsdato på 1. hustru,

Sommersted, 1850-1911, opslag 16, nr. 15.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vibeke Weilby Bach

#2
hej

Det må være ham her i 1845 med sin første kone.


Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Haderslev, Gram, Sommersted, Refsöe=Parcelister, Parcelvaaning, 84, FT-1845, C2000
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurits P. Kragelund!! 44  Gift  Parceleeier Oxenvad
Kirsten Kaspersdatter 52  Gift  hs. Kone [hans Kone] Sommersted
Anne Kragelund 13  -  Deres Datter Do. [Sommersted]
Katharine Marie Hauberg 19  Ugift  Tjenestepige Oxenvad
 
--------------------------------------------------------------------------------

Tjelles mellemnavn læser jeg som Lausen.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Haderslev, Gram, Oksenvad, Øhrstedt, , 31, FT-1803, C0091
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Lauritzen 30  Gift Hausvater Käthner mit Land 
Anna Christenstochter 25  Gift Dessen Frau   
Lauritz Petersen 2  Ugift ihre Sohn   
 
--------------------------------------------------------------------------------
Kunne være ham her med forældre

Hilsen Vibeke

Gitte Johansen

#3
Han er i Oksenvad, 1767-1826, opslag 133, nr. 2 på siden.

Haderslev, Gram, Oksenvad, Dorf Öhrstedt, Kathengebäude, 36, FT-1835, C9925
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Kragelund   62   Verheir.      Käthner   
Anna Hansmann   55   Verheir.      dessen Ehefrau   

Jens Christian Kragelund   21   Unverheir.      ihre Kinder   
Ellen Maria Kragelund   18   Unverheir.      ihre Kinder   
Magdalena Kragelund   15   Unverheir.      ihre Kinder   
Annecken Kragelund   11   Unverheir.      ihre Kinder

Hans Familie



Haderslev, Gram, Sommersted, ehemaliges ....gut?? Refsoe, Parcele, 8, FT-1835, C9959
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lauritz Petersen Kragelund   34   Verheir.      Besitzer   
Kiesten Schmidt   42   Verheir.      dessen Ehefrau   
Anna Kragelund   3   Unverheir.      ihre Tochter   


Ham selv.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vibeke Weilby Bach

Hej

Her har du hans forældre med fødested.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Haderslev, Gram, Oksenvad, Gram Herred Øhrsted, Landbollssted, 37, FT-1845, C1999
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Kragelund 72  Gift  Landboelsmand Født i Øhrsted
Anne Huusmand 63  Gift  hans Kone Født i Øhrsted
Jens Christian Kragelund 32  Ugift  Deres Børn Født i Øhrsted
Ellen Maria Kragelund 28  Ugift  Deres Børn Født i Øhrsted
Magdalene Kragelund 25  Ugift  Deres Børn Født i Øhrsted
 
--------------------------------------------------------------------------------

Hulsen Vibeke

Jakob Kragelund

Hej,

Hold da helt op I er effektive! Tusinde tak for mange svar.

Jeg har dog lidt løse ender i de mange oplysninger i har hjulpet mig med.

Jeg vil forsøge at citere et par indlæg, og stille nogle spørgsmål, som måske kan hjælpe på min forståelse

Tak,

Jakob

Jakob Kragelund

Citat fra: Gitte Johansen Dato 28 Nov 2012 - 11:58
Han er i Oksenvad, 1767-1826, opslag 133, nr. 2 på siden.

Haderslev, Gram, Oksenvad, Dorf Öhrstedt, Kathengebäude, 36, FT-1835, C9925
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Kragelund   62   Verheir.      Käthner   
Anna Hansmann   55   Verheir.      dessen Ehefrau   

Jens Christian Kragelund   21   Unverheir.      ihre Kinder   
Ellen Maria Kragelund   18   Unverheir.      ihre Kinder   
Magdalena Kragelund   15   Unverheir.      ihre Kinder   
Annecken Kragelund   11   Unverheir.      ihre Kinder

Hans Familie

´

Hej Gitte,

Hvordan kan du koble Lauritz til denne familie? Er det ud fra opslag 133, på en eller anden måde? Jeg synes ikke at kunne se forbindelsen?

På forhånd tak,

Jakob

Jakob Kragelund

Hej igen,

Så fik jeg også set forbindelsen imellem Peter Kragelund som far til Laurits. Jeg har svært ved at tyde de gamle kirkebøger. Jeg tror det kræver en del træning  :)

Hvordan kan det være at de optræder i folketællingen i 1803 med Lauritzen som efternavn, og ikke Kragelund? Findes der et fornuftigt gæt på det?

På forhånd tak,


Jakob


Aage Geleff

Hej Jakob -
Lauritz Pedersen Kragelunds forældre er : Peder (Peter) Lauritsen Kragelund, f. 3 maj 1773 på "Kragelund nær Ørsted" og døbt 7 maj 1773 i Oksenvad - gift 28 jul 1798 i Oksenvad med Anna Husmand, f. 1 jan 1779 i Ørsted og døbt 10 jan 1779 i Oksenvad.
Kirkebog Oksenvad 1798 : 28 Juli - Peter Kragelund, Lauritz Jensens og Kristine Nis Datter deres ægte Søn med Anne Huusmand, Gaardmandens i Ørsted Christen Pedersen Husmand og Cathrine Peders Datter deres ægte D:

Hendes forældre : Kirkebog Oksenvad 1807 : Chresten Pedersen Huusmand, Gaardmand i Ørsted. Fød i Shcrydstrup i Aaret 1740 af ægte Forældre Peder Chrestensen og Ellen Peders. Han Havde siden Aaret 1769 været i Ægteskab med efterlevende Anna Cathrine Peters Datter fra hans Fødebye, hvor de først boede. Han efterlader 3 Sønner og 3 Døttre.
og : Kirkebog Oksenvad 1808 : Anne Cathrine Huusmands, en gammel Enke efter nys afdøde Gaardmand Christen Huusmand i Ørsted. Hun var fød i Schrydstrup i Aaret 1742 af ægte Forældre Peder Jensen og Anneken Peders. Siden 1769 havde hun været i Ægteskab med ovennævnte, og avlet med ham efterlevende 3de Sønner og 3 Døttre. Hendes Alder 65 Aar 3 M.

De fik børnene : Lauritz-Anne Cathrine-Christine (Chreest)-Nis-Jens Christian og Ellen Maria -
Jeg er ikke gået længere tilbage med de to endnu -

Peter Kragelunds forældre : Laurits Jensen (skrædder på Kragelund), f. Kirkebog Jels 1727 : Eodem die = Dom. Sexag. Jens Jensen Skreders af Jels Søn Laurits. Susc. Nicolai Frederich Rasch,  Andres Thomasen, Kirsten Nielsdatter.
Død : Kirkebog Oksenvad 1798 : Lauritz Jensen Kragelund, en gammel 70 Aar 6 Maaneder mand paa Kragelund nær Ørsted, var fød i Jels an. 1727. Han havde første Gang været i Ægteskab med Christine Niss Datter fra 1751 til 1785, og havde avlet med hende 4 Sønner og 4 Døttre, af hvilke ikkun en eneste Søn Peter Kragelund er i Live. Siden Aaret 1786 var han i Ægteskab med den efterlevende Enke Anneken Peders, Enke af Krittenborg uden Børn.
Gift : Kirkebog Oksenvad 1751 : Tiirsdagen d. 18de Maji Lauritz Jensen af Jels og Chrest Niss Datter af Ørsted desponserede, og copulerede Tiirsdagen d. 20 Augusti
Christine Nisdatter, f. 1731 på Kragelund, Ørsted -
Død : Kirkebog Oksenvad 1786 : Christ, Lauritz Jensens, Skrædder i Kragelund Hustrue, gammel 55 3/4 Aar, men ægte fød i Kragelund af Fader Niss Nissen og Moder Mette Jens Datter, og gift paa sit Føde Sted med Lauritz Jensen, Jens Jensens i Jels og Magdalene Lauritz Datters ægte Søn, med hvilken hun fødde 8 Børn, nemlig : Niss, Mette Maria, to med det navn Magdaleene, Mette Maria, og Jens Christian og Peter, som døde i Ungdommen, og Peter Kragelund, som endnu lever og er ung. -

Christine Nisdatters forældre : Nis Nissen, f. 1697 i Ørsted, døbt 3 mar 1797 i Oksenvad, død :
Kirkebog Oksenvad 1769 : Niss Nissen i Kragelund, Enckemanden, gammel over 72 Aar. Han var barnefød i Ørsted af Fader Niss Jensen og Moder Christ Nissdatter, og gift ligeledes i Ørsted med Mette Jensdatter, Jens Andersens i Ørsted og Anne Jørgens Datters ægte Datter, med hvilken hand har avlet 11 Børn, nemlig 4 Sønner og 7 Dattere, af hvilke 9 døde i Barndommen, nemlig alle 4 Sønner, nemlig 3 med det Navn Niss og 1 med det navn Jens og 5 Døttere, nemlig 1 med det navn Christ, 3 med det navn Anna og 1 med det navn  Anna Catharina, og 2de endnu lever, den ældste er Maren, som er gift med Jørgen Pedersen Smid i Leerdt, og hidindtil har fød 8 Børn, af hvilke 3 ere døde i Barndommen, hvis Navne jeg ikke (kunnet faae at viide ?), og 5 endnu lever i ugift Stand, nemlig Niss, Anna, Peder, Hans og Christian; den ÿngste er Christ, som er gift paa Odel-Stedet Kragelund med Lauritz Jensen og hidindtil har fød til Werden 6 Børn, af hvilke 3 døde smaae, nemlig Mette Maria og 2 med det Navn Mette Mahleene, og 3 endnu lever og ere smaae, nemlig Niss, Mette Maria og Jens Christian.-
gift med : Mette Jensdatter, f. 1694 i Ørsted - døbt 19. s. p. trin. 1694 i Oksenvad -
død : Kirkebog Oksenvad 1768 : Mette Nisses i Kragelund, gammel 74 Aar. Hun var barnefød i Ørsted af Fader Jens Andersen og Moder Anne Jørgensdatter, gift i Kragelund med Niss Nissen, og fød til Werden i samme Ægteskab 11 Børn, af hvilke 9 var døde i deres Barndom hc. Christ, Anna, Niss, Niss, Jens, Anna Catharina, Anna, Jens og Niss, og 2de endnu lever, hc. Maren, som er gift i Leerdt med Smiden Jørgen Pedersen og hidindtil har haft 7 Børn, navnlig Niss og Peder, som døde i Barndommen, og Niss, Peder, Hans, Christen og Anna, som endnu ere (?) og ugifte, og Christ, som er gift i Kragelund med Lauritz Jensen Skreder, og hidindtil har haft 6 Børn, af hvilke Mette Maria, 2de med det Navn Mahleene ere døde smaa, og 3 endnu lever, nemlig Niss, Mette Maria og Jens Christian, som endnu ere (??).

Nis Nissens forældre : Niss Jensen og Christine Nissdatter - gift 3. pinsedag 1693 i Oksenvad -
Mette Jensdatters forældre : Jens Andersen og Anna Jørgensdatter (datter af Jørgen Skrædder i Ørsted) - gift 4. s. p. trin. 1691 i Oksenvad -

Laurits Jensens forældre : Jens Jensen Skrædder Gelef, f. 1682+- (min 4 x tip-oldefar - har indtil videre ikke fundet hvor) -
død : Onsdagen d 6 Martii Jens Jensen af Jels. Hand døde Lørdagen d 29 Febr. gl (overtegnet).

gift : Kirkebog Jels 1705 : Domin. XI post Trinit. Jens Jensen Skræder og Magdalene Lauritz Datter af Jels trolovede. - Kirkebog Jels 1706 : d 8 Augusti Jens Jensen og Magdalena Lauritz Datter af Jels copulerede.

Hun f. Kirkebog Jels 1689 : Domenica Misericordias blef Laurits Christensens Datter døbt, Magdalena kaldet. Susc. Magdalena Jochums.
død : Kirkebog Jels 1780 : Magdalene Jenses, en Enke i Jels gl. 91 Aar og 7 Maaneder, war ægtefød i Jels af Fader Lauritz Christensen og Moder Anna JohannisDatter og gift med Jens i Jels, med hvilken hun , foruden de afdøde Børn har avlet J. Jensen, som er gift med Anna Hansdatter, og med hende foruden de døde Jens, som har været 3 gange gift, hc: med Ølgaard fra Simmersted, Maren fra Holt, efter hvilken hand endnu har 2 Børn, hc: Magdalene og Christen, og Magdalene Hansdatter af Jels, med hvilken hand har: Johannes, Mette Maria Anna Maria og Lauritz. - Hans (stamfar til slægten Gehlert), som er død, men har været gift med Anna Jespersdatter, og har efterladt sig Magdalene, Jesper, Peder, Christian og Mads, som alle endnu er ugifte - 3. Lauritz, som er gift i Kragelund med Christine Nielsdatter, og har Niels, Jens Christian og Peter, som alle er ledige. Hendes afdøde Børn ware Trinecke, Lauritz, Catharine Hedewig og Peder, som døde ugifte.

Magdalene Lauritsdatters forældre : Laurits Christensen (skrædder i Jels) - død : 1704 : Dominica 11. post Trinit. blef Lauritz Christensen Skreder i Jels begraven hand var 43 aar, en velvillig og tienstvillig Mand.
og Anna Johansdatter - død : 1712 : Onsdagen d: 30 Novembris blef Anna Joh. Laurits Chrestensens aff Jels begrafuet. Hun var en tienstvillig Quinde. gl. 53 Aar.

Det var en ordentlig smøre - jeg tænkte, at jeg ligeså godt kunne give dig den lige linie - når nu jeg har den -
herlige kirkebøger, de har deromkring - jeg måtte på nettet for at finde det rigtige Kragelund - dem er der flere af, så det var ikke så nemt, men det lykkedes da, som du kan se -

Håber, du kan bruge det - og god videre anejagt -

vh

Aage Gjøe Geleff

Jakob Kragelund

Citat fra: Aage Geleff Dato 02 Dec 2012 - 23:35
Håber, du kan bruge det - og god videre anejagt -

vh

Aage Gjøe Geleff

Kære Aage

Tusinde tak for hjælpen! Det er jo en sand guldgrube du gav mig der!

Jeg sidder helt lamslået over al den information der faldt lige ned i skødet på mig der!

Nu skal jeg lige igang med at fordøje, og analysere! Herligt

Igen, tusinde tak!

mange venlige hilsner,

   Jakob Kragelund