Overspilning af gamle spolebånd

Startet af Kristensen, 27 Okt 2012 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Jeg har fundet flere 50 år gamle spolebånd, blandt andet et med en optagelse fra en juleaften, hvor også mine afdøde bedsteforældre deltager - højlydt.

Findes der mon en mulighed for at få overspillet disse bånd - og måske i nærheden af Varde-Esbjerg?
jhk

Inger Buchard

Der er en vardenser, der har et video-konverterings-firma. Spørg, om de ikke også kan klare lydbånd?

se www.dvk-video.dk

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Kristensen

Det var da et forsøg værd, og jeg takker for forslaget.

Jeg har nu sendt en mail til firmaet, men de behandler måske ikke lydbånd. Jeg er derfor stadig interesseret i forslag - også fra andre steder i landet.

jhk

Arne Feldborg

#3
Hvis du har en rimelig god spolebåndoptager kan du i princippet godt selv gøre det, ihvertfald på forsøgsbasis.

Men hvis båndene er 50 år gamle vil de, afhængig af kvalitet og opbevaringsforhold, sandsynligvis være mere eller minde beskadigede, især da hvis de ikke regelmæssigt har været spolet igennem fra ende til anden.

Der er to problemer i det. Dels at selve belægningen på båndene kan være gået i opløsning, og bare drysser nedenud fra tonehovedet når man afspiller båndet. Og dels at magnetismen kan være smittet fra spor til spor og fra vinding til vinding på båndet og lyden derfor er mere eller mindre forvrænget.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kristensen

Jeg har "resterne af en gammel båndoptager", så jeg ved at der stadig er nogenlunde lyd - i hvertfald på det ene bånd, som jeg har hørt lidt af.

Jeg er som du skriver bange for at ødelægge båndet ved at afspille det, og at der kun er een chance for at få det optaget på en mere nutidig måde. Derfor vil jeg betale prisen for at få en professionel til at gøre det. De råder nok også over udstyr, som kan fjerne støj og gøre lyden lidt bedre.
jhk

Kristensen

Jeg vil lige give en opsamling på denne tråd af hensyn til andre, som det måtte have interesse for.

Det er lykkedes mig at få overspillet mit spolebånd hos en afdeling af fotokæden PhotoCare. Resultatet er rimeligt. Selv om diskanten er dårlig, kan man høre, hvad der siges.

Ved indlevering af båndet blev det oplyst, at prisen ville være en starttakst på 50 kroner plus 220 kr pr. spor, altså i alt 270 kroner for det spor, som jeg var interesseret i. At der så på den endelige regning er dukket en omkostning på 100 kr til fragt, er en anden sag.

Jeg har iøvrigt fundet ud af på nettet, at også andre foretager overspilning - og nok lidt billigere.


Det er meget specielt at høre på nære familiemedlemmer, som ikke længere lever...og at høre sig selv som barn..
jhk

Gustav Jørgensen

Hej Jørgen

Der er 2 muligheder, med lidt snilde kan du via Båndoptagerens lydudgang overføre til computerens indbygget lydoptager og gemme på en fil, derefter behandle og konverter til Wav fil med lydprogrammet Adacity, og derfra gemme som wav fil i en ny mappe, hvorfra du kan brænde til
cdskive. Hvis du ikke kan overføre direkte til Computeren, skal du først forbi en overspilning til kasseterbåndoptager også vedre derfra som beskrevet.
Mvh. Gustav

Kristensen

#7
Jeg tror, at de største problemer er :

1) at finde en brugelig spolebåndoptager, som fungerer og passer - i dette tilfælde er optagelsen fra en 4-spors båndoptager i mono med normal hastighed, men der er vist mange forskellige muligheder

2) at finde kabler, som passer til en 50 år gammel spolebåndoptager i den ene ende og en moderne pc-er i den anden ende

3) kan man gøre det godt nok selv - og uden at ødelægge båndet, som Arne beskriver?

Det er fint at du nævner muligheden, for jeg skal have undersøgt endnu 12 bånd. Et eller andet sted skulle der måske være en 50 år gammel samtale mellem min farfar og 3 af hans søskende, men det meste har nok ingen værdi.
jhk

Arne Feldborg

Citat fra: Jørgen Hedegaard Kristensen Dato 08 Dec 2012 - 23:54
1) at finde en brugelig spolebåndoptager, som fungerer og passer - i dette tilfælde er optagelsen fra en 4-spors båndoptager i mono med normal hastighed, men der er vist mange forskellige muligheder
Det kan de fleste bare lidt 'nyere' spolebåndoptagere klare. Mange kan også finjustere hastigheden (som ofte varierer lidt på de gamle modeller, hvilket får det til at lyde som de talende læsper), ellers kan hastigheden evt. justeres efterfølgende i det program der bruges til at analysere og evt. justere resultatet med.

Et større problem kan være tonehovedets justering på tværs af båndet så at sige, så det passer præcist til sporet på det aktuelle bånd.

Citat2) at finde kabler, som passer til en 50 år gammel spolebåndoptager i den ene ende og en moderne pc-er i den anden ende
Stort set alle de gamle båndoptagere har runde DIN-stik. Og ofte er der en en DIN => Phono kabel med, ellers må man have fat på en sådan, evt. selv lave den. Den kobles så på den Phono => Jack ledning der følger med computeren.

Lidt nyere båndoptagere har Phonostik og så kan man gå direkte på med Phono => Jack ledningen.

Citat3) kan man gøre det godt nok selv - og uden at ødelægge båndet, som Arne beskriver?
Det var egentlig ikke det jeg beskrev. Det jeg beskrev var den situation at båndet allerede før man begyndte var ødelagt, hvis det ikke regelmæssigt har været spolet igennem. Hvis båndet er i orden og man ellers bærer sig fornuftigt ad tager det ingen skade af at blive afspillet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.