Mauritz Knagh, artillerisergent i Rendsborg 1805-1814: Hvilken militær enhed (st

Startet af Mogens Jørgensen, 13 Nov 2012 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Mogens Jørgensen

Jeg søger oplysninger om fødselstidspunkt og –sted for bombarderer/artillerisergent Mauritz Knagh, som gjorde tjeneste ved Holstenske Artilleribrigade fra 1805 (og måske nogle år tidligere) og indtil sin død i november 1814 – ikke mindst for via arkivoplysninger fra denne periode at få fastslået, om han er identisk med den Mouritz Knagh, som blev født i 1770 i Holbæk, og om hvem det i forbindelse med et skifte ved hans faders død i Holbæk i 1806 er oplyst, at denne søn på det tidspunkt befandt sig i Holsten.

Baggrund:

I august måned var jeg på besøg på Kirchenbuchamt des Kreises Rendsburg-Eckernförde, hvor jeg i navneregistret til kirkebogen for Christkirche sogn i Rendsborg blandt døbte i 1834 med faders efternavn Kruse kunne konstatere, at den nyfødte Christine Augusta (som var mit udgangspunkt) er datter af Margretha Knagh og Hinrich Kruse.

Oplysningen om moderen åbnede for en ny slægtsgren bagud med det lidt sjældne efternavn "Knagh". En videre søgning samme sted blandt viede med efternavnet Kruse viste, at Oberkonstabel ved 15. Artillerie Batterie Hans Hinrich Kruse den 27. september 1835 blev gift med Magretha Johanne Hinriette Clara Knagh, datter af Bombardier Mauritz Knagh.

Jeg fandt ved besøget på Rendsborg-arkivet også, at bombarderens datter Margaretha Johanne Hinriette Clara blev født i Rendsborg i november 1805, og at hun var tredje barn i en børneflok på fem. Og at Mauritz Knagh selv – benævnt "sergent ved det 12. artillerikompagni" – afgik ved døden på militærhospital i november 1814.

Det er fødselstidspunkt og –sted for denne bombarderer/artillerisergent Knagh, jeg nu søger fastslået.
Grunden hertil er ikke mindst, at jeg i kongeriget har fundet én enkelt person med det lidt udsædvanlige navn Mouritz Knagh og hans familie to generationer bagud. Han er født i 1770 i Holbæk, og det er ved et skifte efter hans faders død i Holbæk i 1806 oplyst, at han på det tidspunkt befandt sig i Holsten – det kunne altså meget vel være i Rendsborg. Når jeg gætter på, men altså endnu ikke kan være sikker på, at der er tale om én og samme person, er det også fordi han ved sin ægtefælles død i Rendsborg i 1822 er opført som Morits Huberg Knagh – et ligeledes usædvanligt mellemnavn, der ligger nær ved efternavnet på moderen Elisabeth Höberg til Mouritz Knagh i Holbæk. Hendes far havde i øvrigt også fornavnet Mauritz.

Artilleristen Mauritz (Mouritz) Knagh i Rendsborg – som jeg altså med sikkerhed véd er én af mine aner – er i 1805 benævnt "bombarderer ved Det Kongelige Artillerikorps", ved sin død i november 1814 som "sergent ved det 12. artillerikompagni" og ved hans enkes død i 1822 som "artillerisergent".
Jeg har foreløbig søgt efter ham i forskellige militære arkiver uden held.

For det første var der, så vidt jeg kan se, slet ikke noget 12. artillerikompagni i 1814, hvilket jo er noget mystisk. For det andet har jeg uden held på Rigsarkivet søgt ham i stambogen for Auxiliærkorpset 1813-1814 og i 2. Auxiliærkorps, som var aktivt på tysk/rus¬sisk/engelsk side i 1814, herunder i fortegnelser over syge og døde på de militære lasaretter i Bremen m.fl. i april, maj og juni måned 1814.

I bogen "Dansk Artilleri i Napoleonstiden" af Egon Eriksen og Ole L. Frantzen oplyses det (side 51-52), at en kongelig resolution af 8. juni 1803 kom til at danne grundlaget for Artillerikorpsets administrative organisation under krigen 1807-1814, der omfattede 3 brigader – Danske, Holstenske og Norske – bestående af 3 ridende artillerikompagnier, 17 fodartillerikompagnier, 1 fyrværkerkompagni og 1 håndværkerkompagni, i alt 22 kompagnier med 4.474 mand, iberegnet artillerikuskene.

Den holstenske Artilleribrigade bestod ifølge bogen (side 53) af 3 fodartilleriregimenter med hver 1 komman-dersergent, 1 fourer, 8 sergenter, 8 bombarderer, 2 hornblæsere, 14 overkonstabler, 60 konstabler og 180 underkonstabler, i alt 274 mand pr. kompagni. Hertil kom ét ridende artillerikompagni bestående af 1 kom-man¬dersergent, 1 fourer, 8 sergenter, 8 bombarderer, 2 hornblæsere, 14 overkonstabler, 60 konstabler og 76 underkonstabler, i alt 170 mand, samt et staldvæsen med 1 vognmester, 2 skaffere, 10 overkonstabler, 56 underkonstabler og 1 beslag- og kursmed, i alt 70 mand. Alt i alt bestod Den holstenske Artilleribrigade således af 1.062 mand, herunder 32 sergenter og 32 bombarderer, hvoriblandt jeg gætter på, at Mouritz Knagh skal findes.

Hvis jeg forstår bogen (side 56 ff) ret, så indgik det selvsamme artilleri i en taktisk organisation omfattende garnisonsartilleri (fæstningsartilleri), feltartilleri og belejringsartilleri opdelt i batterier– for belejringsartilleriets vedkommende dog kun i form af planer for forskellige tænkte situationer – på tværs af den admini¬strative organisation. Ifølge bogen (side 59) havde Holsten – ligesom kongeriget – 8 batterier.

Det fremgår imidlertid ikke af bogen, hvilke numre/betegnelser de til Holsten knyttede 4 artilleri¬regimen¬ter/8 batterier havde (jeg er bekendt med, at det på den tid var sædvanligt, at en militær enhed ofte bar den kommanderende officers navn, f.eks. Sprechlers kompagni). Og det vanskeliggør udvælgelsen af, hvilke af de mange artillerienheders stambøger, det vil være relevant at kigge i for at finde en sergent/bombarderer i Den holstenske Artilleribrigade. Jeg er derfor interesseret i mulige anvisninger på, i hvilken stambog jeg mest sandsynligt ville kunne forvente at finde Mouritz Knagh – inden jeg kaster mig ud i at gennemgå samtlige underofficerer i artilleriets stambøger i starten af 1800-tallet.

Jeg har senest set, at Jørgen Green i en anden "tråd" om en bombarderer i "Holstenske Artilleri" har anbe¬falet at søge i Rigsarkivets Daisy-system efter Arkivskaber: Artillerikorpset – Arkivserie: Kommissions¬ruller – "1. kmp. 1807 m.m.", der skulle indeholde stamrullerne fra 1813. Så det er jo nok et sted at starte.

Jeg har overvejet, om Mouritz/Mauritz Knagh kan findes i en lægdsrulle, men Knagh fra Holbæk er jo født i 1770 i en købstad og var vist dermed ikke værnepligtig. Men om en underofficer indføres i en lægdsrulle, og i bekræftende fald hvilken/hvor, har jeg ikke kunnet hitte rede på. Så vidt jeg kan forstå på Jørgen Greens bog "Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver", er man nødt til at kende den militære enheds navn, så det er jo "tilbage til start".

Jeg har fundet Mouritz Knagh i Holbæk ved folketællingen i 1787, men har ikke kunnet finde ham ved søgning i folketællingerne i Sydslesvig og i Holsten 1803 eller i 1801-folketællingerne i kongeriget.

Mogens Jørgensen

Karin Andersen

Hej Mogens :)

Jeg kan desværre ikke umiddelbart hjælpe dig med din Mauritz Knagh, men jeg kan gøre dig opmærksom på, at navnet Knagh også forekommer nord for grænsen.

Jeg vil ikke "afspore" din tråd, men jeg vælger at sætte de oplysninger jeg har om mine Knagher ind. Det kan jo være, at nogle af de navne jeg har, vil kunne sige dig et eller andet, eller vise dig til lokaliteter hvor navnet forekommer.

Jeg har følgende:

Christen Nielsen Knagh gift med Kirsten Marie Hansdatter
Parret har følgende børn:
1: Niels Christensen Knagh gift (1823) med Ingeborg Smed. Han bliver i 1844 udlagt som barnefader til min ane Kirstine Marie Madsdatter datter Hanne Marie Nielsen. 3. dec. Niels Christensen Knagh dør d. 3. dec. 1855 i Ribe A., Ribe H., Farup sogn.
2. Hans Christensen f. ca. 1797.
3. Thomas Christensen f. ca. 1800.

Nygaards sedler har kun to x Knag(h)
Niels Hansen Knagh og Karen Andersdatter Bierum som nok er forældre til min Knagh.  http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=200193&sort=e
og
Gotthard Henrik Knagh der 1802 får bevilling til at ægte halvbroderens enke,
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=200192&sort=e

Noter:
Ribe, Ribe, Farup, Kierbøl, , 13, FT-1801, B9199
Christen Nielsen Krag 36 Gift Mand Priviligeret kromand [Knagh!]
Kirsten Maria Hansdatter 30 Gift Kone
Niels Christensen 6 Ugift Barn
Hans Christensen 4 Ugift Barn
Thomas Christensen 1 Ugift Barn
Maren Christensdatter 57 Ugift Opholdende Almisselem af sognet
Anna Cathrine Terkilsdatter 73 Ugift Opholdende Almisselem af sognet

Ad Niels Christensen Knagh gift med Ingeborg Smed. Han bliver i 1844 udlagt som barnefader til min ane. Kirstine Marie Madsdatter datter Hanne Marie Nielsen, som er døbt d. 5. maj 1844 i Hostrup sogn.

KB:Haderslev Amt, Sdr. Tyrstrup, Stepping sogn. opsl. 180.
No. 1. D. 5. juli 1823. Niels Christensen Knagh. En søn af Christen Nielsen Knagh og Kirsten Marie Hansdatter af Kiærbøl, Fardrup sogn under Haderslev Amt  (!?!)  viet til Ingeborg Smed hvis forældre var smeden Antoni Pedersen og Anne Pedersdatter udi Bierndrup?

KB Hostrup sogn, Skast H, Ribe Amt.1829-1870, Opsl. 38.
1844 nr. 1. Født d. 24. marts, 1844 Hanne Marie Nielsen, Hjemmedøbt af præsten d. 5. maj. I kirken d. 16. maj. Moderen et ugift fruentimmer Kirsten Marie Madsdatter af Hostrup. Testes: Gårdm. Hans Friises kone i Hostrup, Maren Christensdatter bar barnet, Faddere: Gårdm. Søren Andersen og Jens Jensen, Ungk. Peder Sørensen, pigen Karen Hansdatter, alle af Hostrup. Lvf. Reg s. 575, som barnefader udlagt Niels Knag  i Farup sogn + et eller andet jeg ikke kan læse.
Vacc. 14. juni 1847, konfirmeret d. 11. april 1858.

KB. Ribe, Ribe, Farup 1835-1859. Opsl. 236.
Død 65 år gammel. Almisselem i Kirkeby fattighus. Født i Kirkeby,  I anmærkninger står: Haderslev Amt. Hængt sig selv.
Anført i alm. lev. reg. Fol 381 no. 924.Her henvises til Fol 247 no. 15 som er dødsanmeldelsen.

Ribe, Ribe, Farup, Kjærbøll, 18, et Huus, 18, FT-1840, C6902
Niels Gregersen Hansen 49  Gift  Huusmand lever af sin Jordlod 
Mette Marie Lasdatter 47  Gift  hans Kone 
Hans Christian Nielsen 16  Ugift  deres Børn 
Lars Nielsen 14  Ugift  deres Børn 
Kjirsten Nielsdatter 10  Ugift  deres Børn 
Hans Mortens. Nielsen 5  Ugift  deres Børn 
Povl Larsen 34  Gift  Indsidder og Dagleier 
Dorthea Jacobsdatter 31  Gift  hans Kone 
Ana Cathrine Jensdatter 1  Ugift  deres Datter 
Niels Knag?? 48  Enkemand  Almisselem

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lise Østerberg Bahr

God aften.

Kruse slægt findes i hvert fald, på www.Adelby.com tryk frem til weiter zu den Daten das kleine kirchspiels.....

Tryk lidt frem og tilbage på navnene, det er Helmut Martensens fine og meget flotte og uddybende slægtsforskerside.

med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
med flere indgangsvinkler via denne www.Adelby.com side. Bahr ,Thomsen, Hansen, Hinzelmann, Landt, Krebs, m.mange fl.

Mogens Jørgensen

Kære Karin Andersen,

Tak for dit udførlige svar om Knagh'er nord for grænsen, men jeg vil nok vente med at studere disse nærmere, indtil jeg har fået vished for, at min Mouritz Knagh i Rendborg (Holsten) kommer fra kongeriget (Holbæk er fortsat mit gæt).

Med venlig hilsen

Mogens Jørgensen

Kære Lise Østerberg Bahr,

Tak for dit tip om Adelby-hjemmesiden med oplysninger om personer på Flensborg-kanten, herunder med efternavnet Kruse. Jeg har imidlertid fundet min Kruse, der var født i Landschaft Eiderstedt i det sydvestlige Schleswig.

Med venlig hilsen