Frederik Niels Jørgensen, 1853, Tranekær, "Blåt blod i årerne" ????

Startet af Alexander Glavind Albertsen, 25 Nov 2012 - 20:42

Forrige emne - Næste emne

Alexander Glavind Albertsen

Hej alle.

Jeg vil hører jer om hvor og hvad man kan lede efter, for at finde ud af om en person måske skulle have "Blåt blod i årene" ?
Det drejer sig om en historie i min farmor's del af familien, hvor der muligvis skulle være en med "Blåt blod i årene", men man aner ikke hvem. Derfor har jeg muligvis fundet en kandidat :

Frederik Niels Jørgensen, f. 31.12.1853 i Tranekær

Frederik blev født udenfor ægteskab af Marie Elisabeth Pedersen, f. 13.12.1826 i Tørstenborghuset, Hou, Stoense.
Marie arbejdede på Tranekær Slot før og efter Frederik's fødsel, som bl.a. kokkepige.
I kirkebogen står en Jørgen Mortensen, anført som Barnefader (Der i øvrigt var skovfoged ved Grevskabet Langeland)

Det mærkelige er at Marie og Jørgen først bliver gift den 16.11.1858 i Tranekær og får efterfølgene 3 børn der får efternavnet Mortensen og ikke Jørgensen.
Så spørgsmålet er :
Er Jørgen den rigtige fader til Frederik, eller kan det måske have været Greven på Tranekær, der har hygget sig med en af sine ansatte?

Med Venlig Hilsen

Alexander Glavind Albertsen

Winnie Jepsen

Bemærk navneloven af 4. marts 1857: http://da.wikipedia.org/wiki/Navnelov#Fast_sl.C3.A6gtsnavn_1771.2F1828

Før den dato fik et barn typisk navn efter farens fornavn, derefter efter efternavnet.

Det forklarer formentlig forskellen på de 4 børn i dit tilfælde.

Flemming Kristensen

Hej Alexander

Christian Johan Frederik Ahlefeldt-Laurvig 1789-1858, var kendt som Don Juan. I bogen Træk af slægten Ahlefeldts historie er der på side 332 anført han skulle have 96 børn, hvilket stærkt betvivles senere. I nogle tilfælde blev han indskrevet som fadder, men ikke i eget navn. Der skal nok lidt flere beviser på bordet for at sige han er faderen.

At de først bliver gift 5 år efter sønnen fødsel, kan skyldes flere ting. Børnene fik efternavnet Jørgensen resten Mortensen. Det var på den tid den nye navnelov tråtte i kraft. Det finder jeg ikke mærkeligt, er set flere steder.

Han var skovfoged som sin far:

Svendborg, Langelands Nørre, Bøstrup, Leibølle bye, huus, 43, FT-1840, C2644
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morten Nielsen 38  Gift  hmd. skovfoged,lever mest af sin jordlod 
Ane Kirstine Jacobsdtr. 24  Gift  hans kone 
Niels Mortensen 14  Ugift  deres børn 
Jørgen Mortensen 12  Ugift  do 
Mariane Mortensen 3  Ugift  do 
Anders Andersen 63  Enkemand  aftægtshuusmand

Det var almindelig at tage en uddannelset et andet sted som skovfoged, for så at vende tilbage og overtage faderens arbejde. Det er begrænset hvormange skovfogeder der var plads til på Langeland. Har du kontroleret om han har været udenbys 1853-1855?

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen

PS er selv efterkommer af en af grevens udenoms. Men mangler ligesom dig et endelig bevis. Det betyder ikke så meget for mig.

Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Alexander Glavind Albertsen

Halløj

Tusind tak for svarene, nej jeg var dog ikke klar over det med navneloven, hvilket så vil give en hel del mere mening.
Men ja det bliver nok noget svært at finde ud af om han evt skulle være noget fra et lille sidespring.
Men jeg har tilgengæld ikke undersøgt om han var udenbyes på det tidspunkt så det vil jeg gøre.
Tusinde tak for hjælpen, det er rigtig rart at kunne søge hjælp hos alle i garvede folk :)

Mvh

Alexander G. Albertsen