Jens Peter Pedersen, Tjenestekarl i Gandrup, hvad blev der af ham?

Startet af Rune Sckerl, 24 Nov 2012 - 17:23

Forrige emne - Næste emne

Rune Sckerl

Min oldefar Jens Peter Pedersens videre liv fra han blev udlagt som barnefader ved dåben i Vester Hassing kirke, Ålborg amt 1883 den 19. oktober af Jensine Marie Pedersen er det ikke lykkedes mig at finde noget om. Han blev aldrig gift med min oldemor, men en historie i familien fortæller, at han blev gift med en anden og fik flere børn. Jeg kan ikke finde disse oplysninger. Han blev døbt i Vester Hassing kirke 1848, 26. december og var født samme år den 24. november af Peder Mogensen, husmand og smed i Stae, Vester Hassing og Ane Johanne Sørensdatter. Hans forældre og bedsteforældre på begge sider har jeg fundet oplysninger om, men da der ikke i familien findes nogen oplysninger om ham og hans videre liv, har jeg søgt længe men intet fundet, heller ikke om hvornår han døde. Er der nogen 'derude' der ved noget om denne familie eller kan gelejde mig på vej.
Mvh Rune Sckerl

Hans Poulsen


[Hvorfor noget af min tekst er skrevet med kursiv, kan jeg ikke forklare. Hver dag har dens slags overraskelser]

Hej Rune

*Han blev døbt i Vester Hassing kirke 1848*

*..han blev udlagt som barnefader....1883*

Årstallet 1864 siger os alle meget. Derfor:

- Det kunne måske sætte skub i sagen, hvis lægdsrullen blev gransket

Du har boret i Jens Peters forældre og bedsteforældre, og det samme ville jeg have gjort.

- Prøv at interessere dig for hans eventuelle søskende, deres vielser, forlovere og fadderne til de børn, som disse søskende får.

Det er måske dér, du har de største chancer for at komme på sporet af ham.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ellen Marie Kaae

#2
viser lige FT 1880, hvor han er hjemme hos forældrene

Aalborg, Kær, Vester Hassing, Stae By, Vesterhassing Sogn., 1 Huus., 269, FT-1880, A8847
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Mogensen 65  gift  Huseier. Avlsbruger. Dronninglund Sogn, Hjørring Amt.
Ane Johanne Sørensen ?? 62  gift hans Hustru.  her i Sognet.
Jens Peter Pedersen 31  ugift deres Børn.  her i Sognet.
Mogens Peter Pedersen 27  gift deres Børn.  her i Sognet.

I 1890 kunne det være ham her:

Aalborg, Kær, Horsens, Horsens, Hammer sogn, , 1, FT-1890, D2286
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Peter Pedersen 41  Gift Husfader Høker Sta ??
Maren Kirstine Jensen 38  Gift Husmoder Høker Horsens Sogn
Ane Johanne Petrea Pedersen 3  Ugift Barn  Vejhuset
Søren Marinus Pedersen 1  Ugift Barn  Vejhuset
Birgithe Marie Nielsen 14  Ugift Pige  

Jo, det må være den rigtige.

Ved Ane Johanne Petreas dåb i Horsens kirke (Hammer kirkebog 1882-91) opsl. 41, er husmand Mogens Peter Pedersen fra Stae fadder.

Ane Johanne er konfirmeret i 1901 i Hammer kirke - Hammer kirkebog 1892-1907, opsl. 121. Her fremgår det, at moderen Maren er død.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Rune Sckerl

Stor tak til Hans og Ellen Marie, jeg har d.d. 'optrevlet' min oldefars videre historie og fået de oplysninger jeg manglede, så mangler jeg 'bare' noget om hans liv i Vejhuset som Høker, der skal jeg nok til lokalarkivet og måske der finde noget.
mvh Rune Sckerl