Sidseline Johansen

Startet af sabrina Nielsen, 15 Apr 2012 - 09:32

Forrige emne - Næste emne

sabrina Nielsen

Hjælp til og læse hvad hendes forældre hedder 1847-1865 Turø sunds Svendborg opslag 56
Synes jeg kan ane noget sidsel???

sabrina Nielsen

Og hvad er det for nogle tal der står ude i 2 sidste rubrik?

Lissa Pedersen

#2
Hej Sabrina,

Forældre:

Pigen Sidsel Johan-
sen og angivet Bar-
nefader Huusmand
Hans Christensen på
Hallingskov ved Svend-
borg

Sidseline Johansen er født den 6. maj 1859.

Tallene henviser til jævnførelsesregisteret, men jeg har aldrig helt forstået, hvordan det kan bruges. Andre kan sikkert forklare. Jævnførelsesregisteret findes også på Arkivalieronline.

Lissa

Kirsten Domino

Hej!
Jeg mener at faderen er huusmand.
Tallene i 2. sidste rubrik, henviser til registreringen i jævnførelses registeret . Det er sidenummeret i kirkebogen der er anført, og hvilket nr. personen har. Her kan man også se, om personen er at findef. eks som konfirmeret, eller gift. osv
Venlig hilsen
Kirsten.

Lissa Pedersen

Her kunne det måske være moderen Sidsel samt forældre og søskende. En af fadderne ved Sidselines dåb var en Maren Johansen, så ...?

svendborg, Sunds, Thurø, Thurø By, , 17, FT-1834, B3605
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Mouritzen 40  Gift  Inderste & Skibstømmermand 
Maren Hansen 37  Gift  Kone 
Maren Johansdatter 11  Ugift  Datter 
Anne Johanne Johansdatter 9  Ugift  Datter 
Sidsel Johansdatter 7  Ugift  Datter 
Ellen Johansdatter 3  Ugift  Datter 
Lars Rasmussen 58  Gift  Inderste & Fisker 
Ingeborg Christensdatter 50  Gift  Kone 
Christen Larsen 22  Ugift  Søn, Matros 
Hans Christian Larsen 18  Ugift  Søn, Matros 
Rasmus Larsen 15  Ugift  Søn, Matros 
Mette Kirstine Larsen 8  Ugift  Datter 
Maren Kirstine Larsen 12  Ugift  Datter

Lissa

Lissa Pedersen

Her er Sidsel og Sidseline m.fl. i FT 1860:

svendborg, Sunds, Thurø, Thurøe Vestre, Fattighuset, 73, FT-1860, B6998
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Mouritzen 67  Gift  Tømmermand Thurøe
Maren Hansdatter 64  Gift Hans kone  Thurøe
Sidsel Johansen 33  Ugift Deres datter  Thurøe
Marie Madsen 9  Ugift Deres pleiebørn, som forsørges af fattigvæsenet  Thurøe
Wilhelmine Møller 9  Ugift Deres pleiebørn, som forsørges af fattigvæsenet  Thurøe
Peter Johansen 8  Ugift Deres pleiebørn, som forsørges af fattigvæsenet  Thurøe
Laurits Alengreen 6  Ugift Deres pleiebørn, som forsørges af fattigvæsenet  Thurøe
Sidseline Johansen 1  Ugift Deres pleiebørn, som forsørges af fattigvæsenet  Thurøe
Rasmus Pedersen 73  Enke(mand)  Fattiglem Thurøe
Niels Andersen 57  Ugift  Fattiglem Bjerreby, Thorsing
Anne Cathr. Hansen 66  Ugift  Fattiglem Kjerteminde
Ellen Nielsdatter 80  Ugift  Fattiglem Thurøe
Jørgen Hansen 49  Gift  Postbud til Svendborg Thurøe
Kirsten Jørgensdatter 51 el. 57  Gift Hans kone  Thurøe
Rasmus Jørgensen 18  Ugift Deres børn Matros Thurøe
Marie Jørgensen 15  Ugift Deres børn  Thurøe
Rasmine Jørgensen 8  Ugift Deres børn  Thurøe
Hans Jørgen Hansen 47  Ugift  Matros Thurøe

Og Sidsel er her i FT 1880 hos sin mor:

svendborg, Sunds, Thurø, Thurø sogn, Fattighus, 4 F2, FT-1880, C6585
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maren Mouritsen født Hansdatter 83  Enke(mand)   Thurø sogn, Svendborg Amt
Sidsel Johansen 52  Ugift   do [Thurø sogn, Svendborg Amt]

Lissa

Henrik Brandt

#6
Her er to bud på barnefaderen, de er begge husmænd i Hallingskov:

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Hallingskov, Frue sogn, Huus Nr. 420, 26, FT-1860, b7000
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Christensen   47    Gift   Huusmand      Steenstrup
Gjertrud Christensdatter   82    Gift   Hans kone      Gudbjerg
Maren Andersdatter   50    Ugift   Deres tjenestepige      Brudager

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Hallingskov, Nr. 502, Nicolai sogn, 17, FT-1860, b7000
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Christensen   53    Gift   Husmand      Gudberg
Mariane ??   47    Gift   Hans kone      Gudberg
Agnete Christensen   18    Ugift   Deres børn      Svendborg
Peter Christensen   14    Ugift   Deres børn      Svendborg
Christen Christensen   11    Ugift   Deres børn      Svendborg
Hans Christensen   8    Ugift   Deres børn      Svendborg
Caroline Christensen   5    Ugift   Deres børn      Svendborg

mvh Henrik

Lissa Pedersen

Sabrina, du skal lige huske næste gang, hvor du har noget til tydning, at sætte det i det rigtige forum - dvs. "Hjælp til tydning af tekster m.v.".

Lissa

sabrina Nielsen

Er virkelig forvirret lige nu. Kan ikke forstå at hvis hun skulle være ugift. For hun får en søn Thorvald Dyreborg. Hvor hun står som hustru. På thurø sunds svendborg 1866-1892 opslag 40

sabrina Nielsen

hov læste helt forkert der. Det er jo Sidsel der står som ugift sorry

sabrina Nielsen

Gad vide og det så er sidsels børn alle dem der står ( Deres pleiebørn, som forsørges af fattigvæsenet  Thurøe ) Så har hun da godt nok fået mange udenfor ægteskabet.

Lissa Pedersen

#11
Hej Sabrina,

Prøv at checke deres fødsler i kirkebogen, så får du forhåbentlig vished. Der er dog "kun" 2, som hedder Johansen til efternavn!

Sønnen Johan Peter Johansen står på opslag 11 i samme kirkebog som Sidseline. Han er født d. 22. september 1852 - moder Pigen Sidsel Johansen og udlagt barnefader Johan Pedersen xx Aalborg.

Lissa

Lissa Pedersen

#12
Carl Lauritz Allengreen er født 22. december 1854 - opslag 15 i samme bog - moder: Pigen Sidsel Johansen og udlagt barnefader Carl Mathias Allengreen xx fra Christiania.

De andre må du selv checke - altså, om de er Sidsels børn.

Denne FT har du nok, men så kan andre også se den:

svendborg, Sunds, Thurø, Thurø, et hus, 2, FT-1890, B0710
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Frederik Heinrik Dyreborg 39  Gift husfader daglejer i agerbruget Vissenbjerg sogn, Odense Amt
Sidseline Johansen 29  Gift husmoder  Thurø
Marie Dyreborg 8  Ugift barn  do [Thurø]
Waidtløw Rudolf Dyreborg 6  Ugift do [barn]  do [Thurø]
Thorvald Dyreborg 4  Ugift do [barn]  do [Thurø]
Jensine Dyreborg 2  Ugift do [barn]  do [Thurø]
Johanne Frederikke Dyreborg under 1 aar, 19/3 89  Ugift do [barn]  do [Thurø]

Lissa

sabrina Nielsen

Mange tak, har ikke det sidste du kom med. Er ikke helt så god til at finde alle de der ting. Men de kommer vel

sabrina Nielsen

er det i folketælling i finder, hvor man kan se hvem der bor sammen?

Jørgen Dyreborg

Hej Sabrina
Har lige opdaget at du søger oplysninger om min farmor Sidseline.
Her er hvad jeg har,startende med Sidsels forældre.                                                                      Johan Mouritsen f.15.07.1792,Thurø,d.03.01.1875,Thurø.
Maren Hansdatter f.02.09.1797,d.25.11.1881.
Datter af Johan og Maren--Sidsel Johansen f.01.10.1827,Thurø,d.02.06.1906,thurø,som ugift.
Sidsel fødte 3 børn udenfor ægteskab, (uægte)
Barn nr.1-Johan Peter Johansen f.22.09.1852,udl.far repræsentant Johan Pedersen fra Ålborg.
Barn nr.2-Carl Laurits Allengreen f.22.12.1854,udl.far Carl Mathias Allengreen,Christiania, (smed)
Barn nr.3-Sidseline Johansen f.06.05.1859,Thurø,d.24.11.1920.Thurø.                                                                                                                                                                                                                            Sidseline blev gift pr.kongebrev med møller Jens Frederik Henriksen Dyreborg 25.04.1880 i Thurø kirke.
Jens er født 06.10.1850 i vissenbjerg og død 23.10.1933,Thurø.
De fik sammen 10 børn.
Marie--Waidtløv Rudolf--Thorvald--Jensine--Johanne Frederikke--Henrik--Jens--Maren Sidseline--
Anders valdemar--Carl.Alle med efternavnet Dyreborg.
Jeg glemte udl.far til sidseline:husmand Hans Christensen,Hallingskov,Svendborg.
Håber du kan bruge dette.
hilsen Jørgen

sabrina Nielsen

Hej Jørgen,
Har ikke været logget på i længe. Så har først set dit svar i dag. Det er da vildt at støde på dig her. Sidseline er min 3x tip oldemor. Og så er hun din farmor det er da for vildt. Hendes søn Thorvald er min 2x tip oldefar. Og Thorvald søn Ejnar Dyreborg var min oldefar som jeg kan huske fra min barndom :) Mange tak for oplysningerne om min familie. Du må endelig skrive hvis du har mere.
Hvem er du så søn af hvis jeg må spørge???
Du må også meget gerne skrive en mail til mig hvis du heller vil det. Sabrinaljubic@live.dk

MVH Sabrina

Lis Knudsen

Hej Jørgen og Sabrina.

Det var spændende at læse Jørgens indlæg omkring Sidseline.
En af Sidsel Johansens børn, Carl Laurits Allengreen, var min oldefar. Han var skibstømrer på Longelse Værft på Thurø. Han blev gift d.11.05.1878 med malkepige Kirsten Andersen f. 18.03.1852. De fik en datter, Hansigne Marie Sidseline Allengreen f. 07.01.1890, d. 26.03.1983. Hun var min mormor.

Desuden fik de Elise Allengreen f.1883.d. 1972. Hun emmigrerede til USA via Ellis Island 22.03.1913 med skibet Oscar II fra København. På det tidspunkt var hun 29 år og single. Elise Allengreen blev gift med Torkel O. Gottschalck f. 1890 d. 1955. Jeg har modtaget Torkels anetavle via Elises barnebarn Shirley, som bor i USA.

Jeg har Carl Laurits Allengreens "Nye Testamente", som han sikkert har fået ved sin konfirmation (?) i 14.12.1868. Han skibskiste er gået i arv til min nevø.

Hilsen Lis


sabrina Nielsen

Hej Lis, rigtig spændende at læse om din oldefar :) og hvor er verden da lille. Så langt ude er vi i familie :) hvor sjovt.
kh Sabrina