Gårdnavne i Viskinge, Holbæk amt

Startet af Egon Hansen, 23 Nov 2012 - 20:40

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Matrikkels nr 12 af Viskinge, anføres o "Danske Gårde" som "Mindegaard",
Er også kendt under det navn faq min morfars faster og hendes mand ejede gården i sidste halvdel af 1800-tallet.
Men i de ældst bevarede brandforsikringer fra 1804 kalses gåtdenb "Gaaseputtegaard".
Er der nogen som kan hjælpe mig  med hvornår gården fik sit nuværende navn?
I 1804 er gården allerede udflyttet til sin nuværende plads ude på bymarken, men af gamle lister, d.eks hoveriprotokollen 1773, og Landlægdsrullen 1724, kan jeg i forhold til matriklen 1688, se st det er een af 2 halvgårde ( en helgård som mellem 1688 og 1724 er delt mellem to fæstere) liggende inde i Viskinge by.
Har jeg mulighed for at finde gårdens beliggenhed før udflytningen?
Mvh  Egon

Lissa Pedersen

Hej Egon,

Ikke at det lige hjælper dig, men kender du denne side: http://lokalhistorien.dk/Viskinge.html

Hilsen Lissa

Egon Hansen

Jeg burde nok have nævnt at også Palle Brun Olsen kender "Mindegården" i Viskinge.
Fra en studiekreds for en del år siden, mener han at den tidligere fæster er blevet frasat gården i 1752. Jeg må dog konstatere at min første ane på denne, (nævnt som Hans Hansen, den yngre") gård i 1754 optræder som fadder hos en slægtning, og da er han tjenende på en anden gård, medens han i 1757 sammen med sin kone er fadder for en anden slægtning, og da er han gårdfæster.
Hans fæstebrev er først skrevet i 1761, og der anføres "den gård som han haver i fæste" men ikke hvor når han har overtaget den eller efter hvem.
Hans Hansen og Karen nister alle sine børn somn små, undtagen den ynbgste datter, Mette, født 1772.
Hun gifter sig i 1792 med Niels Christensen, som overtaget fæstet og sine svigerforældre på aftægt.
Før sin død i 1805 når Niels Christensenb at købe gården til arvcefæste og flytte ud på marken.
Som enke bliver Mette gift med min oldefar, Niels Andersen fra Rugtved. nabolandsbyen i samme sogn.
Jeg har for i øvrigt fælles ane med Palle, i det ældste slægtsled vi hidtil har kunnet finde , Willum Torbensen, som døde på sin fæstegård i Rugtved 1698.
Han nævnes som fæster i 1662, men ikke i den indsendte lensjordebog 1660, hvor der hekker ikke er nævnt nogen "Torben"
men ellers tak for tippet.
Mvh Egon