Hvad blev der af Christen Nielsen født i Sebber sogn i Aalborg amt i 1825?

Startet af Kurt Christensen, 22 Nov 2012 - 20:47

Forrige emne - Næste emne

Kurt Christensen

Christen Nielsen blev født i Sebber sogn i Aalborg amt den 22.06.1825 som søn af Niels Jensen Find og Mette Stigsdatter. Han blev sømand og gift med Catharina Maria Schÿtt i Vor Frue Kirke i Haderslev den 21.03.1852.
Parret fik tre drenge, der alle er født og døbt i Haderslev. Den yngste søn, Jens Christian, er født den 25.11.1856 i Gl. Haderslev Sogn.
I folketællingen 1860 finder vi den lille familie i Christens hjemsogn Sebber (opslag 13), men her nævnes kun moderen (33 år) og de tre sønner (8, 6 og 4 år). Catharina står som modtager af  almisse. I  senere folketællinger står hun anført som enke.
Men hvad er der blevet af Christen? Er han død mellem 1856 og 1860?
Det har ikke været muligt for mig at finde ham i kirkebøgerne over døde mænd hverken i Haderslev eller Sebber med omkringliggende sogne.
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis der er nogen, der kender til ham og ved, hvad der siden er blevet af ham.


Venlig hilsen
Kurt Christensen

Jane Valkær

Hej
Kan det tænkes, at Christen Nielsen er druknet - han var jo sømand.

Bl.a. dette eksempel: 1862 Briggen "Daphne" forliser. Otte redningsmænd drukner og 25 børn bliver faderløse fra http://www.skagenlokal.dk/tidstavle.html

Dette er også et eksempel :

Christen Nielsen [i5296]
Født: 14 aug 1822 i Madsbad
Døbt: 29 sep 1822 i Fur kirke
Død: 5 aug 1840 i Limfjorden
Begravet: 23 aug 1840 på Fur kirkegaard
Ref: M-6B:2
Note: Han druknede ved Vestervig.
Han blev fundet 19 aug ved Kjærsgaards Strand.


Muligvis lidt hjælp her (har ikke selv kigget det igennem):
http://www.navalhistory.dk/danish/tidslinie/soeulykkerogforlis.htm

Der findes en del på internettet.

mvh
Jane

Kurt Christensen

Hej Jane,

Den mulighed, at Christen Nielsen er druknet, har jeg selvfølgelig også tænkt på, - selvom ingen i familien har nogen viden herom.
Men det er nok for meget at håbe på, at der findes en fortegnelse over druknede danske søfolk fra tiden før 1860, der kan søges i.

Venlig hilsen
Kurt





Jane Valkær

Hej
Hvad med lægdsruller?
Jeg kender ikke ret meget til dem, men jeg har hørt, at det skulle være muligt at finde mandspersoner omkring 1860.

Har lige printet denne pdf ud til senere læsning:
LAK-Lægdsruller - Statens Arkiver (googlede lægdsruller)

Mvh
Jane

Lissa Pedersen

Har du Cathrines død m.v. - ellers er den her: http://www.geni.com/people/Cathrine-Marie-Skj%C3%B8tt/6000000011155490949

Du finder hendes død på opslag 140 i Sebber sogn (1873-1891).

Hilsen Lissa

Kurt Christensen

Tak til Jane og Lissa,

Det ser ud til, at jeg måske kan finde nyt om Christens videre skæbne via lægdsrullen.

Mvh.
Kurt

Bitten Solveig Laursen

#6
Hej.
Jeg har også forsket i den samme slægt og har heller ikke kunnet finde Christen Nielsens død. Hans ældste søn Jes Jensen Nielsen var gift 3 gange. Hustru nr. 2 var Marie Johannsen, datter af rakker og natmand Johannes Eliasen og Sophie Frederikke Frederiksdatter. De er min mands tip-oldeforældre. Hans oldemor var en søster til Marie Johannesen og hun hed Karen Marie Johannesen.
Mvh. Bitten Laursen

Kurt Christensen

Tak til Bitten for oplysningerne.
Ja, så må jeg nok regne med, at det bliver endog meget svært at finde yderligere om Christen Nielsen.

Mvh.
Kurt