Carl Henrik Luthman från Sverige

Startet af Åke Carlsson, 21 Nov 2012 - 08:46

Forrige emne - Næste emne

Åke Carlsson

Söker uppgifter om Carl Henrik Luthman, född 23/5 1823 i Larv, Skaraborgs län, Sverige. Han uppges i oktober 1862 flytta från Larvs församling till Danmark tillsammans med sin familj:  hustrun Sophia Wahlström, född 29/1 1826 i Garn, Stockholms län, och barnen Johan Henrik, född 3/5 1854 i Stockholm, och Alfred, född 10/10 1860 i Larv.

Johan Henrik och Alfred återfinns på 1870-talet i Stockholm tillsammans med systern Emma Vilhelmina, enligt uppgift född 25/3 1864 i Frederiksberg, Danmark. De tre barnen, som är inflyttade från Danmark, tas om hand av moderns syster och hennes man i Stockholm.

Frågan är vad som händer med föräldrarna. Är de ännu i livet i Danmark, då barnen skickas till Sverige? Emma Vilhelmina kommer t.ex. till Stockholm 1874. Jag söker föräldrarnas hemvist och dödsår.

Eva Morfiadakis



Flickan Emma Wilhelmina Luthmann är född den 25/3 1864 i Frederiksbergs (bild 205). Familjen bodde då på Godthaabsvejen 24.

Gå in på arkivalieronline.dk (du måste hämta hem Java) sök i kirkeböger, finns Frederiksberg (sogn). Sen får du leta upp död mellan 1864-1870 t ex för att se om föräldrarna dog. Männen kommer först i kyrkböckerna, kvinnorna därefter.


Du skulle också kunna fråga på Frederiksbergs stadsarkiv eftersom du har en adress till familjen. Tyvärr har jag inte mejladressen till dem på den här datorn. Du får googla.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis


Modern uppges vara 38 år. Under åldern står det 31/8 74. Jag försökte finna henne bland döda då, men finner henne inte.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Johan Henrik L. blir konfirmerad 1868 i Frederiksberg (opslag 38). Adressen är Godthåbsvej 30.

Eva M
Eva M

Åke Carlsson

Tack så mycket för hjälpen! Jag letar vidare.

Eva Morfiadakis

De bor inte på Godthåbsvej 30 år 1870 när det är folkräkning.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

1877 Nikolai inre och östra 1877 1210 Luthman Emma Wilh-a  Flicka

Emma finns mantalsregistret för Nikolai inre och östra. Nikolai är väl Storkyrkoförsamlingen.
Har du funnit henne i hfl? Där kan det stå något om de biologiska föräldrarna.

Eva M
Eva M

Åke Carlsson

Det anges i inflyttninglängden att föräldarna är arbejdsmand Carl Henric Luthmann och h.h. Sofia Wahlström. Flickan står som utflyttad från Frederiksberg 31/8 -74. Vidare anges att hon vårdas hos målare Johansson på Svartmangatan 22. Det var så jag från första början fick upp spåret på föräldrarna. Jag hittade dem då i Larvs församling i Västergötland, men sedan flyttar de alltså till Danmark.