Flyttede Maren med til Aarhus i 1872 - fra Skivholme, Herskind ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 22 Nov 2012 - 09:34

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg har et - for mig meget STORT spørgsmål - nemlig, om den lille Maren flyttede med familien Mogens Hansen til Århus i 1872.     Jeg har bl.a. følgende data:

Ifl. folketælling 1870 for Skivholme, Framlev, Aarhus, opsl. 37, nr. 14, bor familien Morten og Karen Hansen her i Herskind med deres 4 børn.  Desuden bor der hos dem en Maren Jensen, under 1 år.
Selvom der står "barn", så mener jeg, der er tale om et plejebarn - jeg har ikke i kirkebogen fundet, at de på noget tidspunkt omkring 1869 har fået en datter, der er kaldt Maren.

Ifl. Afgangslisten for Skivholme kan man se, at Mogens og Karen Hansen på et tidspunkt i 1872 flytter til Aarhus (opsl. 173, nr. 43 og 44.)    Det er ikke lykkedes mig at finde dem i Aarhus,  og det store spørgsmål for mig er, hvorvidt de havde den lille Maren med.  Da hun er en af mine meget nære aner, vil det betyde rigtig meget for mig at vide, om hun fortsat boede hos familien.    Ifl. folketælling(jfr. DDD 1880, Skivholme, bor hun i 1880 hos sin morbror og mormor som ders plejedatter)

Jeg hører gerne, om det er muligt at finde Maren i tiden mellem 1872 og 1880 ?  På forhånd mange tak for hjælpen.

Dagny Salomonsen

Gitte Johansen

Aarhus, Framlev, Skivholme, Skivholme Mark og Sogn, Et Hus, 48 (7), FT-1880, C7837


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Morten Hansen   36   Fraskilt   Husfader lever af sin Jordlod      Her i Sognet
Maren Jensdatter   68   Enke   hans Moder Husbestyrerinde      Skjørring Sogn Aarhus Amt
Maren Jensen   10   Ugift   hans Plejedatter      Her i Sognet

Kan det være dem?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

dagny elisabeth salomonsen

Hej Gitte.
Ja, det er dem du nævner, der er morbror og mormor til Maren Jensen.

Det er en lidt indviklet historie.  Min mormor er Maren Jensen, hun er datter af Karen Marie Hansen, født i Skørring i 1837, datter af Maren Jensdatter og Hans Mortensen.

Den "lille" Maren bliver født den 21.3.1869 i Herskind, opsl. 59 i kirkebog for Skivholme, 1866-1890.  Som det fremgår heraf er der tale om udlagt barnefader, og jeg ved - og har utallige data på, at Karen Marie - altså Marens mor - rejste fra sognet ca. 3 måneder efter at have født.  Siden har hun ikke haft kontakt til sin  datter.  Da der er mange historier og myter omkring min mormors opvækst, har jeg forsøgt at finde lidt rede på det hele og mener - næsten sikkert - at det må være hende, der er i pleje hos familien  Mogens og Karen Hansen.   Der er imidlertid et "slip" fra 1872 og frem til 1880, hvor hun som 10-årig er i Skivholme hos sin morbror Morten Hansen.

Jeg ved, at det kan være svært altid at få rede på det hele - og nogle gange må man opgive.  Men det var jo et forsøg værd.   Det var problemet med at finde familien i Aarhus, der fik mig til at søge hjælp.

Mange hilsner fra
Dagny