Præstø Amt - Baarse Herred-Allerslev Sogn Oldefars søster bliver væk i 1853

Startet af Vibeke Jensen, 20 Nov 2012 - 22:13

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Jensen

Hej
Er der nogen, som kan hjælpe med oplysninger vedr. Johanne Margrethe Peders Datter, født 17.1.1825 i Allerslev Sogn, Baarse Herred, Præstø Amt. Døbt 23.1.1825 i hjemmet, fremstillet i Allerslev Kirke 20.3.1825. Konfirmeret 22.4.1839 i Allerslev Kirke var da hos hmd Hans Hansen i Kragevig

Hun er datter af Gmd Peder Larsen, født 1776 i Allerslev. Han dør 13.8.1830 i Allerslev og begraves 18.8.1830 samme sted. Moderen er Cathrine Hans Datter født 1788 i Udby Sogn, Baarse Herred.
Hun dør 9.4.1829 i Allerslev og bliver begravet 16.4.1829

Johanne Margrethe bliver således forældreløs i 1830. Jeg har kunnet følge hende igennem folketælling 1834, hvor hun er i Kragevig Bye (opslag 10). Afgangslister og tilgangslister i forskellige kirkesogne.
Folketælling 1850 er hun i Skibinge - Tubæk Mølle (opslag 13). Det sidste kendte sted er Præstø Amt-Hammer herred - Hammer Sogn hvortil hun flytter 1. maj som tjenestepige i Hammer Præstegård (Tilgangsliste  i 1852 opslag 273, nr. 28). Herfra flytter hun (afgangsliste 1853 opslag 322, nr. 18) til Præstø

Præstø Sogn fører ikke til/afgangslister efter 1844 og hun er ikke opført i folketællingen 1850 i Præstø Købstad
Jeg har ledt i hele Baarse Herreds kirkesogne efter hende enten som død eller som copuleret, men har ikke kunnet finde noget, som kunne bruges.

Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogen kender til hendes videre skæbne eller kan hjælpe mig videre.

Med venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd

Ellen Marie Kaae

Kan det være hende, du finder her:

Præstø, Baarse, Baarse, Riisby, et Huus, 181, FT-1880, C8524
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Nielsen 50  Gift Huusfader, Smed  Ørsløv Sogn, Præstø Amt
Johanne Pedersen 55  Gift hans Kone  Allersløv Sogn, Præstø Amt
Hans Hansen 20  Ugift deres Barn, Smedesvend  Kongsted Sogn, Præstø Amt
Niels Peder Hansen 16  Ugift deres Barn  Baarse Sogn, Præstø Amt
Maren Sofie Hansen 14  Ugift deres Barn  Baarse Sogn, Præstø Amt
Kristian Hansen 12  Ugift deres Barn  Baarse Sogn, Præstø Amt
Ane Marie Eufelia ?? Hansen 3  Ugift Pleiedatter  Stege Landsogn, Møen
Ane Rasmusen 78  Enke Aftægt  Kallehave Sogn, Præstø Amt 
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Vibeke Jensen

Hej Ellen Marie

Mange tak for dit svar.

Jeg vil nu prøve at efterprøve disse oplysninger for at se om det er hende, der her er på tale. Min oldefar og en af hans brødre og en søster boede i Baarse.

Jeg vil vende tilbage med hvad jeg finder ud af.

Venlig hilsen og tak

Vibeke Jensen
Nyråd

Vibeke Jensen

Hej Ellen Marie

Mange tak for din hjælp, men desværre er det ikke hende.

Jeg har nu fundet hende i Baarse 1. febr. 1854, hvor hun opholder sig hos sin broder Jens Pedersen.
Ham fraflytter hun igen i oktober 1854 sandsynligvis til København. Hun har i mellemperioden født et drengebarn som dør 11 dage gl.

Venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd