Oplysninger vedr. Johanne Marie Neerdum, gift Buch, født 1801/1802, København

Startet af Merethe J, 10 Okt 2010 - 00:14

Forrige emne - Næste emne

Merethe J

Jeg er endnu ganske ny ud i slægtsforskningens verden og støder derfor ofte stadig på problemer i jagten på mine aner - håber derfor at nogle herinde kan hjælpe mig videre i min jagt!

Jeg søger oplysninger om Johanne Marie Neerdum, født 1801/1802, gift med slagtermester Laurits Wilhelm Buch og med ham og børn bosiddende på Vesterbro, København, ved Folketællingen i 1840.
Ved Folketællingen i 1850, er Laurits Vilhelm Buch opført som enkemand, hvorfor jeg formoder, at Johanne Marie Neerdum er død inden 1850.

Jeg har ikke kunnet finde yderligere oplysninger om hende, men er meget interesseret, hvis nogle kunne hjælpe mig videre med oplysninger om hendes forældre, slægt, osv - tak!

Anne Mortensen

Hej

Du kender FT 1840, men viser den her så vi kan se hele familien:


kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Vestrebroe, Stue Etagen, Huset nr 10 F2, FT-<, C9264
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Wilhelm Buch 40  Gift  Slagtermester 
Johanne Marie Neerdum 38  Gift  Hans kone 
Laura Wilhelmine Buch 12  Ugift  Deres børn 
Caroline Frederikke Buch 10  Ugift  Deres børn 
Lauritz Wilhelm Buch 7  Ugift  Deres børn 
Tora Marie Buch 5  Ugift  Deres børn 
Anton Waldemar Buch 3  Ugift  Deres børn 
Carl Eduard Buch 2  Ugift  Deres børn 
Caroline Eilersen 36  Ugift  Tjenestefolk 
Marie Øhrenstrup 19  Ugift  Tjenestefolk 
Frederik Madsen 24  Ugift  Tjenestefolk 
Peter John 25  Ugift  Tjenestefolk 
Wilhelm Emil Mathiesen 20  Ugift  Tjenestefolk
-------------------------------
I 1845 er Johanne stadig i live:

kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, DDA Odense, Udenbys Vester Kvarter 12 Quisten, 41, FT-1845, C2903
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lauritz Wilhelm Buch 45  Gift  Slagtermester Kioge
Johanne Marie Nordrum 43  Gift  Hans Kone Kjøbenhavn
Lauritz Wilhelm Buch 12  Ugift  Deres Søn Kjøbenhavn
Anton Valdemar Buch 8  Ugift  Deres Søn Vesterbroe
Edward Carl Buch 7  Ugift  Deres Søn Vesterbroe
Julius Thorvald Buch 3  Ugift  Deres Søn Vesterbroe
Laura Wihelmine Buch? 18  Ugift  Deres datter Vesterbroe
Caroline Frederikke Buch 16  Ugift  Deres datter Vesterbroe
Thora Marie Buch 10  Ugift  Deres datter Vesterbroe
Thora Emilie Buch 5  Ugift  Deres datter Vesterbroe
Bendoline Montel 28  Ugift  Tjenestepige Holbæk
Peter John 29  Ugift  Slagtersvend Kjøbenhavn
Andreas Frederik 18  Ugift  Slagterdreng Fodselsstiftelsen
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Dette må vel være deres vielse på trods af hans efternavn - søgt på
FS  http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

LARS VILHELM VIFF Pedigree
  Male   Family
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
Marriages:
  Spouse:  JOHANNE MARIE NAERDRUM  Family
  Marriage:  07 APR 1830   Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
-------------------------------------
København
Trinitatis 1813-1841
Vielse
opslag 394
Hans efternavn er også her skrevet Viif.
Johanne har samme adresse Springgaden 36 som den forlover Værtshusholder Nielsen -
om hun er ansat der eller kan være familie ?
Prøv at søge hendes fødsel i Trinitatis.


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Poul Petersen

Hej

Johanne Marie Wiff Buch født Nordrum er død 18/5 1845

Frederiksberg, Sokkelund, København 1848-1856, opslag 120

Venlig hilsen
Poul Petersen

Thorbjørn Bertelsen

#4
Hej.

Find hjemmesiden "Buch-Puslespillet" via Google - ca 400 sider - med een person pr linie - og søgemuligheder vedr navn, sogn m.v.

Søg efter "Køge" - i puslespillet er Lauritz Wilhelm Wiff-Buch det første resultat. Her kan du finde/læse navnene på hans forældre og bedsteforældre - samt hans efterkommere.

Familien - mest søskende og efterkommere - fylder ca 5 sider af puslespillet. "Læsning" af puslespillet kræver lige lidt tålmodighed etc - hver generation er indrykket et skridt i forhold til den foregående generation.

Hans moder var Caroline Frederikke Hof - der var gift to gange. 1) Michael Wiff og 2) Anthon Christian Buch. Lauritz var fra andet ægteskab.

Michael Wiff var kroholder i Karise - hvilken kro jeg for ca 2 år siden så en artikel om, men har desværre glemt, hvor artiklen stammede fra. Jeg mener det var fra en lokalbog/lokalårbog for området ved Karise.

Denne Michael Wiff - også stavet Viff - stammede antagelig også fra Buch-familien - her fra Viuf ved Kolding/Vejle. Men nu fører det vist for vidt omkring.

Men Lauritz's to efternavne stammer altså fra begge moderens to ægteskaber.

Thorbjørn

Merethe J

Kære alle,

Mange tak for oplysningerne - det er en stor hjælp, og jeg vil glæde mig til at se nærmere på materialet!

Meget interessant med Viff/Wiuff navnet, da det har undret mig, at Johanne Marie Neerdums søn med Wilhelm Buch - Thorvald Julius, min tip-tip-oldefar - netop har det fulde navn Thorvald Julius Buch Viff - årsagen er jo så hermed fundet!


Thorbjørn Bertelsen

Hej.

Artiklen om "Karise Kro" kan du finde på Google - det var øverste resultat, da jeg slog det op.

Her omtales kroen langt tilbage i tiden - men  førnævnte 2 kroværter er også omtalt over 1-2 sider. I forbindelse med første mands død nævnes konens stedfar - men navnet var vist ikke angivet.

Thorbjørn