Erik Kaehne f. omk. 1890 i København - far? Philip Wulff Heyman

Startet af Lars Skovvang Larsen, 25 Nov 2010 - 11:26

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jeg prøver at få styr på Erik Kaehne, der skal være født omkring 1890 i København og død i Valby omkring 1931.
Hans skal være uægte søn af direktør på Tuborg, Philip Wulff Heyman og en tjenestepige hos ham. Hendes fornavn kender jeg ikke; men efternavnet skal være Kaehne.
Erik Kaehne skal have været gift med en Anna.
Søn: Preben Erik Kaehne, der skal være født 7. november 1926 i København.

Alle oplysningerne er fra familieoverleveringer, så selv en eksakt dato - sønnen Prebens fødsel - kan være unøjagtige. Ligesom stedangivelser kan være det - fx. kan Erik Kaehnes mor jo være taget hvorsomhelst hen og født barnet.

Navnet og familien Kaehne skal komme fra Tyskland.
Ved søgning på Kaehne/Käehne på DDD kommer der enkelte personer frem i Odense i slutningen af 1800-tallet. Bl.a. med forbindelse til Pandurofamilien.

Med venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne Mortensen

Fra Pol. reg:

Der blev fundet 2 personer (søgningen tog 0,002 sekunder)

Du søgte efter:
Efternavn: kaehne


  Navn Fødested Fødselsdato Stillinger Ægtefælle angivet Station Rulle

  Kaehne, Helga Caroline Christiane Odense  28/1/1867  Syerske Nej  Station 6 (Nørrebro) Rulle 0042
  Kaehne, Knud Marius theodor København  10/11/1894  Kontorelev Nej  Station 3 (Sankt Annæ, Øster og Vester) Rulle 0014
-----------------------------
http://www.politietsregisterblade.dk/
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

http://www.rosekamp.dk/BLAA_Bog_1949/KRAKS_BLAA_BOG_1949.htm

KRAKS BLÅ BOG 1949

HEYMAN Aage Grosserer, Fabrikejer; f. 29. Aug. 1869 i Kbhvn.; Søn af Etats-raad Philip W Heyman (død 1893) og Hustru Hanne f. Adler (død 1917); gift (21. Jan. 1895) m. Helene H., f. 15. Jan. 1876 i Mainz, Datter af Køn­mand Joseph Sichel (død 1909) og Hu­stru Amalie f. Bernays (død 1896).

Uddannet i Varde Svineslagteri, hos Philip W Heyman, Kblivn. og John MorreJ & Oo., Ottumwa, Ja. U. S. A.; Prokurist i Firmaet Philip W Heyman 1891; Indehaver af Firmaet fra 1893; Formand i Bestyrelsen for Akts. Philip W Heyman 1926-29; Indehaver af Fir­maet P W Ileyman, Melbpurne, opret­tet 1901; oprettede 1927 Firmaet Aage Heyman.

Adresse: Hultmannsv. 8, Hellerup.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Et forslag:

kbhv, København (Staden), Frederiksberggade, Frederiksberggade, Baghuset, 14, FT-1880, c9593
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Theodor Bentz Caludan Kachne 55  Enkemand Sadelmager Husfader  Oddnse
Christiane Helga Caroline Kachne 13  Ugift Husfaders Datter  Oddnse
-----------------------
Samme Christiane fra Pol.reg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bente Aaris

Jamen der findes også en søster ??? her :

København, København (Staden), Guldbergsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Guldbergsgade 19,matr.1355 4.Sal højre, 12, FT-1885, D3808
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Peter Nilsen 32  Gift Husfader Tømmermester Ølse Magle Sogn,Frederiksborg Amt
Laura Josefine Nilsen 32  Gift Husmoder  Odense
Alma Caroline Sofie Nilsen 8  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Hertha Marie Julie Nilsen 6  Ugift Datter  Randers
Josef Magnus Nielsen 3  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Elisabet Theresie Nilsen 2  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Marie Victoria Kaihne 19  Ugift Tjenestetyende Tjenestetyende Odense    
--------------------------------------------------------------------------------

Odense, Odense, Odense Købstad, Frederiksgade, 70, Forhuset, 614, FT-1870, D4595
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Theodor Bendz Paludan Kaehne 45  Gift Husfader Sadelmager Odense
Jensine Edeline Kaehne 37  Gift Husmoder  Odense
Laura Theodora Sophie Kaehne 16  Ugift Barn  Odense
Christian Laurits Ferdinand Kaehne 13  Ugift Barn  Odense
Lars Marius Teodor Kaehne 10  Ugift Barn  Odense
Mariann Dorte Wilhelmine Kaehne 8  Ugift Barn  Odense
Herman Julius Christian Kaehne 6  Ugift Barn  Odense
Marie Wigtoria Doris Kaehne 4  Ugift Barn  Odense
Helga Karoline Christiane Kaehne 3  Ugift Barn  Odense
Tella Christine Kaehne  Ugift Barn  Odense   
--------------------------------------------------------------------------------
Den Erik f. 1890 død 1930 tror jeg må søges i begravelsesprotokollerne i København for at finde fra hvilke kirke han er begravet, om der muligvis kan stå noget nærmere vdr. fødested og ophav!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Der findes et privatarkiv efter P.W. Hyman kan der stå noget der ?

I Philip Wulff Heymans arkivalier i Rigsarkivet, Privatarkiver nr. 7312, synes ingen korrespondance med Krag bevaret. Tak til museumsinspektør Leila Krogh for tilladelse til benyttelse af arkivet.

http://www.goldberg.nu/Artikler/?member5id=92


Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Lars.
Ang. Erik Kaehne selv har jeg lige så få oplysninger som du. Jeg har ham registreret som barn af Philip Wulff Heyman, grundlæggeren af Tuborg.
Til gengæld har jeg noget mere om Philip, hvis slægt jeg kan følge 3 generationer bagud, hvis det skulle have interesse.
Min baggrund for at bore i dette er, at Philip havde en ældre halvbror, Isaac Wulff Heyman, som var veksellerer, medlem af Kbh. Borgerrepr. i mange år og grundlægger af bryggeriet Svanholm, senere sammenlagt med andre til De Forenede Bryggerier, som i dag er lagt sammen med Tuborg.
Denne Isaac havde 4 sønner, hvoraf nr. 3 Frederik Heyman  (1849-1900) fik et barn med Anna Ulrikke Emilie Hansen (1858-1937). Barnets navn: LauraMarie Fischer (1883-1956), som blev gift med min oldefar, maleren Peter Elias Petersen. De fik en søn Erik Elias, som altså var min farmors halvbror. Erik Elias søgte i mange år at få afdækket sin morfars identitet. Han vidste, eller mente at vide, at det var en jødisk familie, men mormoderens hårdnakkede modstand mod nogensinde at røbe sandheden betød, at jeg først for ½ år siden havde held til at finde sammenhængen.
Frederik giftede sig aldrig. Han var bryggeribestyrer - og mit gæt er, at det må være på Svanholm.
Familien har altså mere end én gang "strøet om sig med uægte børn". Der har næppe været den store lyst til at vedgå faderskaberne, da mødrene dels ikke har været jødiske, dels ikke gift med faderen.
Skulle du være interesseret i Heyman-familien, sender jeg dig gerne, hvad jeg har.
Med venlig hilsen Jan

Lars Skovvang Larsen

Mange tak for den store respons.

Politiets registerblade har jeg ikke haft brugt - men kan se at det vist også er en guldgrubbe. Tak Anne.
Syersken, der er født i Odense, ser meget interessant ud. Hun er lige i den rette alder til at kunne have været tjenestepige hos Heyman omkring 1890.
Min søgning var foretaget i folketællingerne med stavemåderne Kaehne og Kähne - der skal nok bruges lidt flere jokertegn i fremtiden.

Søsteren, som du Bente har fundet, er ligeså interessant.

Og Jan: Ja der var nogle uægte børn i den familie. Den gode Philip havde i øvrigt fået et barn med en ung dame inden han blev gift.
Jeg vil meget gerne se hvad du har om Heymanfamilien.

Der er noget at gå videre med.

Jeg har fundet en del om Heymanfamilien - herunder tilbage til guldtrækkerne i København.
De nævnte Kaehner og Philip Wulff Heyman kan alle findes på min hjemmeside www.aneopslag.dk.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Jan Koefoed Baastrup Rømer

 ;D ;D ;D
Kære Lars.
Da jeg fik kigget på din hjemmeside, viste det sig, at du er den væsentligste kilde til mine oplysninger og at dine og mine øvrige kilder er sammenfaldende.
Jeg må derfor beklage, at jeg kun kan bidrage med Lauras historie (og en del billeder) - og det er vist ikke det, du er ude efter.
Det her er vist historien om slangen, der begynder at æde sin egen hale.  ;)
Sorry!

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Om Wulff Philip Heyman har jeg dog fgl.:
Første gang, familien registreres i København er FT40. Hele familien undtagen Isaac synes at være borte fra Kbh igen i 1845. [der er ikke ledt i andre amter].
Der er stor aldersforskel på Isaac og de øvrige søskende, og i FT40 betegnes han da også som "hans søn" i modsætning til de øvrige børn, hvis moder kun er 8 år ældre end Isaac. Konkl.: Isaac har en anden mor. Hende kender vi intet til.
FT34 er der Heyman i 2 andre amter, men uden forbindelse til denne familie.
I 1801 er der en Heyman-familie i Roskilde med navne som Wulf og Isach. Der synes dog ikke at være forbindelse. I Kbh. er der 17 personer uden umiddelbar forbindelse.
I FT1787 er der en familie med en række navne, der virker interessante, bl.a. Isaac og Wulf.

Bente Aaris

Har sporet Helga Caroline Christiane Kaehne -
hun bliver gift med en Barber Christian Vilhelm Dietz f. i Korsør så vidt man kan skimte datoen 1/11 1896, da bor de i Blågårdsgade iflg. hans kort her:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1510962&limitstart=0

men 1/11 1903 havde hun eget kort :

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1510955&limitstart=0

hun får nyt kort (2 stk.) 1/5 1912:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1510953&limitstart=0

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1510954&limitstart=0

der oplyser hun har en datter Else Marie f. 21/4 03.

Det eneste sted jeg kan finde hende er i FT:1916 Frederik den 7des gade 4 1.sal - der er ingen Else Marie eller anden fam. og hun er separeret - kun en Zenia Vendelbo Petersen f.1893 bor i samme lejlighed.

(Hvor de befinder sig 1899-1903 er ikke godt at vide - kan ikke tyde hvad der står på mandens kort udfor datoen 1/11 1899 (Udenbys ?) - tænkte ellers at man måske kunne finde dem på en af adresserne i 1901 og se hvordan husstanden så ud - men den gik ikke >:(
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lars Skovvang Larsen

Jamen Bente dog, du har da rigtigt fået fundet spaden frem. Godt gravearbejde.
Tilbage står jo så bare at finde ud af om det rent faktisk er hende, der er mor til Erik. I givet fald er han blevet opdraget - i kortere eller længere tid - et andet sted end hos moderen.

Og Jan. Ja, man skal passe på med ikke at kommet til at køre i ring med sine beviser/kilder.
Indtil videre vil jeg prøve at få bevist Kaehne/Heyman-forholdet.
Jeg er i kontakt med Allan Falk vedr. emnet. Han vil helt sikkert være interesset i Laura Marie-historien. Hvis du ikke har eller kan finde hans e-mailadresse, så kontakt mig lige direkte på skovvang(indsæt selv @)direkte.org. Jeg har i øvrigt gjort ham opmærksom på denne tråd.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Kirsten Volden

Har besvaret din mail-henvendelse, Lars, men kan desværre ikke bidrage med andet end tips, som jeg ikke lige orker at gentage her. Nogle er allerede nævnt i tidligere indlæg. Meeen- vil lige tilføje, at der måske findes vejvisere, som kan indsnævre søgningen?? - Her er der brug for lokale kunstnere udi slægtsforskning.
Venlig hilsen Kirsten
venlig hilsen Kirsten, medlem af DIS-Danmark, naturligvis

Poul Akselbo

Philip Wulff Heyman (1837-1893) bliver 1862 gift med Hanne Emilie Adler (1839-1917) – de får følgende børn:
Otto Philip Heyman
Ellen Heyman
Gerda Heyman
Aage Philip Heyman
Paula Heyman
Astan Heyman
Jenny Heyman
Knud Heyman
Svend Heyman

forud for (og under) ægteskabet med HEA har PWH angiveligvis været fader til et eller flere børn født udenfor ægteskab = f.eks angiver du (Lars Skovvang Larsen = www.aneopslag.dk) at Amalie Poulsen (1860) er datter af PWH og Maren Sophie Poulsen - og du prøver ligeledes at afdække om PWH er faderen til  Erik Kaehne (omk 1890)

jeg selv forsøger at knytte ham som fader til Philippa Louise Høybye (1860)

på hvilken måde kan du verificere at PWH er fader til Amalie Poulsen

Lars Skovvang Larsen

Lige før det bliver rigtigt JUL:

Det er nu lykkedes mig at få fremskaffet kopier af 3 attester i Kaehne-familien.
Virkeligheden viser sig at variere markant fra familieskrønerne, som der vist må siges at være tale om.

Ham, der tidligere hed Erik Kaehne, og som skulle være uægte søn af Philip Wulf Heymann, viser sig at hedde Knud Marius Theodor Kaehne (ham som findes i politiets registerblade).
Han er født den 10. november 1894 på Sct. Josefs hospital i Helligkors sogn, København. Han er hjemmedøbt der. Senere fremstillet i Sct. Jacobs Kirke den 18. september 1895. Indskrevet i begge sognes kirkebøger.
Forældrene er ugifte Mariane Dorthea Vilhelmine Kaehne i Classensgade 8, kælderen og udlagt barnefader smedemester Frederik Theodor Christensen (ingen yderlige oplysninger om ham).

Heymann må hermed være renset for den plet på sin ære - og han døde i øvrigt over 10 måneder før K M T Kaehnes fødsel.
Men hvordan i al verden er den Heymann-historie opstået?

Hvad angår moderen Mariane Kaehne, så er hun som jeg formodede datter af sadelmager Theodor Bentz Paludan Kaehne i Odense og senere København. Hun er født 12. maj 1861 og døbt 17. oktober 1862 i Sct. Knuds Kirke i Odense.

Tak for hjælpen og glædelig jul
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk