Johannes Stÿbenhöffer

Startet af Louise Falsig, 15 Nov 2012 - 12:53

Forrige emne - Næste emne

Louise Falsig

Jeg søger yderligere oplysninger om:

Johan Stÿbenhöffer og Maria Kirstine Jensdatter Ludwig:

De bliver gift den 16. dec. 1797 i Middelfart Kirke:

Ved Johannes' Trolovelse og Vielse med Maria Kirstine oplyser Kirkebogen:

                       "Trolovede og Ægteviede Ao 1797
Nov: d: 18de Löverdagen blev Trolovede til Ægteskab Afskediget Mand
Copulerede   hafte Johannes Stÿbenhöffer, [u.str.] gl: 34 Aar /: föd i Michelstad ved
Löverdagen  Franchfurt af Fader Johan Stÿbenhöffer og Moder
d: 16 Dec:     Anna Barbra, - :/ og den GudElskende Maria Kirstine Peders
1797              Datter /: föd her i Middelfart d: 13 Dec: 1767 af Fader Dagleier
                      Peder Lodvigsen og Moder Maren Jens Datter :/ at de hverken
                       ere beslægtede. besvogrede eller noget andet Lovstridigt kan hin-
                        dre disses Ægteskab; derfore forsikre vi Underskrevne
/ 8.                       
                                    Hans Jensen            Hans Pedersen

Men da, Brudgommen er Roman-Catholsk, har han efter Kongl: Allernaadigst forordning dat: Friderichsberg D: 19 Sept: 1766, maattet hermed give følgende forpligtelse fra sig:

Jeg Johannes Stÿbenhøffer, afskediget Musqveteir, fød i Michelstad udi Franchfurt af Roman-Catholske forældre og opdragen i den Roman-Catholske Religion, forpligter mig hermed, da jeg agter at træde i Ægteskab med Maria Kirstine Pedersdatter,at ieg paa ingen Maade vil tillade eller samtykke, at min tilkommende nysbent: [før omtalte] Hustrue antager den Roman-Catholske Religion: Dernest forpligter ieg Mig hermed, at ieg i følge de Kongl: Allernaadigste Befalinger af 13 Maji 1720 og 14 December 1748 vil lade de Børn, som af dette voris Ægteskab maatte avles, oplære i den Evangeliske-Lutherske Religion; dette tilforpligter ieg Mig hermed under Min Haand Midelfart D: 18 Nov: 1797.

                                                                                                                               Johannes Stÿbenhøffer

            Til Vitterlighed og tillige, som Cautionister efter Loven, underskriver

                                                        Hans Jepsen                                Hans Pedersen


Maria Kirstine Jensdatter Ludwig:
* 1767 Middelfart sogn,, Vends hrd., Odense amt, døbt 13. dec. 1767 i Middelfart kirke.

Hvis nogen ligger inde med flere oplysninger, modtager jeg dem gerne. Selv om det nok ikke er det rette forum: Hvor søger man fødsler i Tyskland?

MVH
Louise Falsig

Inger Buchard

Hvor søger man fødsler i Tyskland?

Michelstad udi Franchfurt

Du må gå til www.genealogienetz.de og under linket GOV finde ud af, hvilket sogn Michelstadt hører til, og hvilken kirkekredseller Diözese sognet ligger i.
Derefter må du via google finde denne kirkekreds eller Diözese og dens servicefunktioner, dvs. Kirchenbuchamt - eller dens oplysninger til slægtsforskerer/Familienforscher om, hvor man kan finde kirkebøgerne.

Rester foregår pr. brev - og mod betaling.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Louise Falsig

Hej Inger
Tak for hjælpen
MVH
Louise