Lars Jørgensen, Odense

Startet af Lotte Brændegaard Hvid, 19 Dec 2010 - 01:43

Forrige emne - Næste emne

Lotte Brændegaard Hvid

I folketællingen for Odense Købstad 1901, finder jeg pludselig min mormors storebror Lars Jørgensen. Lars er ud af en børneflok på 12 (og ikke den ældste, der er nogle før og efter) - kendte kun de 11. Hvor alle 11 er født i Odense er Lars født i St. Bjærg, Sjælland. Så er spørgsmålet, hvor ligger så St. Bjærg eller Store Bjerg (Sjælland) ?

Min mormors mor kom fra Himmelev i Sømme Herred, hun kunne måske være hjemme og det måske ligger i nærheden ?

Måske er der skrevet forkert i folketællingen, for oldemor er ikke født i Hundested, men derimod i Himmelev, tja.

Mvh.
Lotte

Birgit Hyltoft

Hej kunne du ikke komme med lidt flere oplysninger, F.eks hvor i Odense Købstad, der er jo flere veje, og hvor gammel Lars ca er.
Mvh Birgit

Anne Mortensen

#2
hvor ligger så St. Bjærg eller Store Bjerg (Sjælland) ?

Stigs Bjergby - Holbæk amt ?

Tilføjer:

Er lige stødt på Slots Bjergby - Sorø amt ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Poul Petersen

Hej Lotte

Der er noget der hedder Sankt Jørgensbjerg i Roskilde, måske der?

Venlig hilsen Poul Petersen

Lotte Brændegaard Hvid

De eneste oplysninger jeg har om Lars Jørgensen, er fra folketællingen Odense Købstad 1901; Nørrebro 192, Lars Jørgensen, barn, St. Bjærg, Sjælland, 2 August 1891, Skibhusene 42 baghuset.

Jeg havde for nogle år siden fået at vide, at der var tolv børn, men kunne 'kun' finde de 11, hvortil min mor sagde at så måtte hun huske forkert, ups. Hun huskede ikke forkert.

Men jeg hælder nok til St. Jørgensbjerg ved Roskilde, det ligger ikke langt fra Himmelev. Jeg prøver - og hvor hører St. Jørgensbjerg under rent kirkemæssigt ?

Mener ikke min olde havde tilknytning til hverken Sorø eller Holbæk Amter ?? Men jeg kan jo tage fejl, hun er den eneste ikke fynbo i min mors gren.

Mvh.
Lotte

Poul Petersen

Hej Lotte

Sankt Jørgensbjerg er et sogn i Roskilde, og Lars Martin Jørgensen er der på opslag 15.

Venlig hilsen Poul Petersen

Lotte Brændegaard Hvid

Hej Poul

Nej hvor er jeg heldig. Tusind tak for hjælpen, det var en rigtig glædelig 'julegave'. Så blev det alligevel jul  :D

Min ældre mor bliver overrasket  ;)

Mvh og glædelig jul
Lotte