MØLLER-slægten: Eiler Sørensen Schiøler og Søren Sørensen Schiølers herkomst

Startet af Birgitte Schiøler Kallehauge, 15 Nov 2012 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jep, hende har jeg også i min database for Møller-Slægten ... men hun "svæver frit" sammen med mænd og 4 børn ... jeg har kun de to af ægteskaberne ... Holm og Weis.

Det ville være ret nærliggende at mene, at hun er datter af bager Søren Friderichsen Schøller i Fakse - det passer perfekt tidsmæssigt med en fødsel i ca. 1726 osv., men så skal relationen lige kunne dokumenteres og det har jeg itv. ikke kunnet.

Hun er fx ikke nævnt i skiftet.

Kunne det være Birte født ca. 1726?????

Det skal undersøges nærmere!!!!

Lars Skovvang Larsen

Hej Birgitte.

Efter at have lagt den elektroniske pen i aftes faldt det også mig ind, at bagerkonen i Præstø kunne være Søren Eilersen Schøllers datter, som er kendt fra konfirmationen i Fakse i 1741 og fra skiftet efter faderen i 1777.
Navnene Birthe og Birgitte er synonyme og bruges i flæng af forskellige skrivere - med tendens til at de "fine" damer kaldes/skrives som Birgitte mens bønderkvinderne skrives Birthe.

At Birgitte Sørensdatter Schøller, der ses i Præstø i 1787 og 1801, oven i købet er gift med en bager - som hendes mulige far - er et ekstra indicie på, at hun kan være datter af Søren Bager i Fakse.

Jeg vover at opstille følgende tese - glimt af Birthe/Birgittes liv (nogle af årstallene er omtrentlige):

1725: Født
1741: Konfirmeret i Fakse
????: Gift med 1. mand, navn ukendt
????: 1. mand død
????: Gift med 2. mand, Holm
1752: Født datteren Kirstine Holm
????: 2. mand, Holm død
1777: Boende i Haslev som enke
????: Gift med 3. mand, Johan Weis
1787: Boende i Præstø, gift med bager Johan Weis. Hendes 3. ægteskab
1801: Boende i Præstø, gift med bager Johan Weis. Hendes 3. ægteskab

Den monsr. Petersen i Haslev, der i 1773 i Fakse fik konfirmeret søn Søren Petersen, 14 år gammel, boende hos Birthes bror Lars Sørensen Schøller i Hovby Mølle, er der så ikke "plads til" i Birthes liv.

Så er det bare at fylde flere fakta på og bevise det - eller forkaste det.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Birgitte Schiøler Kallehauge

Citat fra: Lars Skovvang Larsen [2473] Dato 14 Jun 2014 - 09:39
Hej Birgitte.

Efter at have lagt den elektroniske pen i aftes faldt det også mig ind, at bagerkonen i Præstø kunne være Søren Eilersen Schøllers datter, som er kendt fra konfirmationen i Fakse i 1741 og fra skiftet efter faderen i 1777.
Navnene Birthe og Birgitte er synonyme og bruges i flæng af forskellige skrivere - med tendens til at de "fine" damer kaldes/skrives som Birgitte mens bønderkvinderne skrives Birthe.

At Birgitte Sørensdatter Schøller, der ses i Præstø i 1787 og 1801, oven i købet er gift med en bager - som hendes mulige far - er et ekstra indicie på, at hun kan være datter af Søren Bager i Fakse.

Jeg vover at opstille følgende tese - glimt af Birthe/Birgittes liv (nogle af årstallene er omtrentlige):

1725: Født
1741: Konfirmeret i Fakse
????: Gift med 1. mand, navn ukendt
????: 1. mand død
????: Gift med 2. mand, Holm
1752: Født datteren Kirstine Holm
????: 2. mand, Holm død
1777: Boende i Haslev som enke
????: Gift med 3. mand, Johan Weis
1787: Boende i Præstø, gift med bager Johan Weis. Hendes 3. ægteskab
1801: Boende i Præstø, gift med bager Johan Weis. Hendes 3. ægteskab

Den monsr. Petersen i Haslev, der i 1773 i Fakse fik konfirmeret søn Søren Petersen, 14 år gammel, boende hos Birthes bror Lars Sørensen Schøller i Hovby Mølle, er der så ikke "plads til" i Birthes liv.

Så er det bare at fylde flere fakta på og bevise det - eller forkaste det.

MVH
Lars


Hej Lars,


Aha, jeg var ikke klar over det med Birthe/Birte og Birgitte! Jeg tror godt, at vi kan tillade os at gå ud fra, at det er sådan det hænger sammen og at hun er datter af bager Søren FRIDERICHSEN Schøller i Faxe/Fakse.

For det første er det nok ret begrænset, hvor mange der hed Søren Schøller på den kant og på den tid (og i det hele taget) ... og at hun bliver gift med en bager understøtter blot tesen yderligere!

Ja, der er masser af løse ender at undersøge her. Det er herligt, selv om det også er svært, fordi der ikke er så mange kilder og dem der er, er nogen gange ret utilgængelige.

Hvad skulle/kunne relationen evt. have været til den konfirmerede Søren Petersen?


Mvh
Birgitte

Lars Skovvang Larsen

Jeg har haft den tanke, at konfirmanden i 1773, Søren Petersen, der er søn af en monsr. Petersen i Haslev kunnve være Birthes søn.
Og det fordi vi fra skiftet efter faderen ved, at hun i 1777 boede i Haslev - og fordi der skal være en grund til at en dreng fra Haslev er hos Lars Sørensen Schøller i Hovby Mølle, Fakse sogn. Da det i formuleringen ikke ligger, at han var tjenestedreng, må der være en anden forbindelse. Den forbindelse kan meget vel være af familiær karakter.
Det er alt sammen spekulationer.

Jeg vil prøve om jeg kan bevæge mig bagud i tid for Birgitte Sørensdatter Schøller. Der skal minimum være 3 trolovelser/vielser og en barnefødsel.
Jeg håber ad den vej at kunne finde kendte navne som forlover(ere) og faddere.
Der skal også tjekkes for død/begravelse og skifte i Præstø.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Birgitte Schiøler Kallehauge

Citat fra: Lars Skovvang Larsen [2473] Dato 14 Jun 2014 - 14:07
Jeg har haft den tanke, at konfirmanden i 1773, Søren Petersen, der er søn af en monsr. Petersen i Haslev kunnve være Birthes søn.
Og det fordi vi fra skiftet efter faderen ved, at hun i 1777 boede i Haslev - og fordi der skal være en grund til at en dreng fra Haslev er hos Lars Sørensen Schøller i Hovby Mølle, Fakse sogn. Da det i formuleringen ikke ligger, at han var tjenestedreng, må der være en anden forbindelse. Den forbindelse kan meget vel være af familiær karakter.
Det er alt sammen spekulationer.

Jeg vil prøve om jeg kan bevæge mig bagud i tid for Birgitte Sørensdatter Schøller. Der skal minimum være 3 trolovelser/vielser og en barnefødsel.
Jeg håber ad den vej at kunne finde kendte navne som forlover(ere) og faddere.
Der skal også tjekkes for død/begravelse og skifte i Præstø.

Lars


Hej Lars,

Ja, jeg fandt godt dit indlæg om dem efterfølgende.

Jeg har 4 børn på Birgitte og ægtemanden Holm, men lige p.t. ved jeg ikke, hvor jeg har dem fra.
- og så har jeg set et 5. navn være nævnt.

Mvh
Birgitte

Lars Skovvang Larsen

Så falder brikkerne på plads:

Bager Johan Weiss kone (Birgitte Schøller) døde kort efter folketællingen 1801:
Kirkebogen, Præstø sogn, begravede 1801
AO, ops. 138: "D. 20de Marti Bager Weiss Hustrue - 69 Aar"

Skiftet under Præstø byfoged Arkivalier Online, ops. 884, 893:

Skifteprotokollen, Præstø byfoged, folie 872b-873a, 881b. Registreringsforretning den 14. marts 1801 / skiftesamling den 9. maj 1801 efter Birgitte Schiøler . Hun var død den 14. marts.
Enkemand: Bager "Joh. Akim Wejs" / underskrevet Johan Weiss og Johann Weiss.
Der var ingen børn i ægteskabet med enkemanden.
Arvinger - afdødes børn:
1) En søn Lars Hal? Holm, forvalter på Borrebygård på Sjælland.
2) En datter Johanne Holm, gift med possementmager Pullicarpus Hartmann Ryhdendall i København.
3) En datter Kirstine Holm, 48 år gammel og hjemme.
4) En halvbror til de førnævnte - Søren Petersen, konditionerende i København, som ? myndig
Født værge for datteren Kirstine Holm: H J Hansen
Skifteforvalter: Byfoged og byskriver Biorfos??
Vurderingsmænd og vitterlighedsmænd: ? Petersen og Anders Bertelsen. Søren Lomborg.
Der blev registreret men ikke vurderet.
Ved mødet den 9. maj gav sønnen "Hr. Forvalter Holm" arveafkald på egne og søskendes vegne til fordel for enkemanden.

Søren Petersen, der i 1773 blev konfirmeret i Fakse, hører altså alligevel hjemme i denne familie.
Hans ophold i Hovby Mølle, Fakse sogn gør mig sikker på at Birgitte Sørensdatter Schøller i Præstø er identisk med den Birthe Sørensdatter, datter af bager Søren Eilersen Schøller i Fakse.

Sønnen Lars Holm ses i folketællingen 1801 under navnet Lars Larsen Holm som forvalter på Borreby i Magleby sogn, Sorø amt. Han var da 50 år og gift for 2. gang.
Birgittes mand Holm har jvf. Lars´ patronym heddet Lars Holm.

Datteren Johanne Holm og svigersønnen "Polycarpus Rydendahl" ses i Købmagerkvarter i folketællingen 1801 med 5 børn OG en svend Andreas Holm, 23 år gammel. Johanne opført med alderen 44 år.
Andreas Holm er ham der i folketællingen 1787 er opført som sønnesøn af Birgitte Schøller i Præstø. Da han ikke er nævnt i skiftet efter Birgitte i 1801, kan han kun være søn af Lars Holm.
Jeg har ikke fundet Lars Holm i folketællingen 1787; men jeg gætter på at han da enten var enkemand eller var blevet gift for 2. gang - hvorfor sønnen har været sat i pleje hos hans mor.

Rækkefølgen af Birgittes mænd og børn med omtrentlige fødselsår må være:
1 - Lars Holm, med børnene Lars 1751, Kirstine 1753 og Johanne 1757.
2 - ? Petersen, med sønnen Søren 1759.
3 - Johan Weiss.

Det var alt for i aften.
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej Lars,


Rigtigt flot arbejde!!!!


Det er ærgerligt, at kirkebøger for Fakse før 1760 ikke er tilgængelige på nettet. Så kan jeg ikke tjekke, om bager Søren Fridericksen Schøller's børn er født der. Men det har du måske allerede tjekket?

Har du adgang til de data?

Jeg har også en Søren Holm i min database. Ved dog ikke, hvor jeg har oplysningen fra eller noget fødselstidspunkt. Lidt pinligt!

Søren Pedersen kan jo være én og samme person som Søren Holm!? Jeg må se, om jeg kan finde ud af hvor jeg har oplysningerne fra  ;D

Burde Søren Petersen's far ikke hedde Peter Petersen??


Mvh
Birgitte


Birgitte Schiøler Kallehauge

#67
Jeg har lige fundet de her på FamilySearch og slået dem op i KB efterfølgende:

Kirstine Larsen Holm
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 26 December 1752 HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father: Lars Larsen Holm
mother: Birgitte Scholer
KB Holmen, København 1746-1757, Opslag 299

Bolette Larsen Holm
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 10 Juni 1754 HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father: Lars Larsen Holm
mother: Birgitte Scholen
KB Holmen, København 1746-1757, Opslag 374
Død som spæd!?

Johanne Larsen Holm
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 13 April 1756 HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father: Lars Larsen Holm
mother: Birgitte Sorensdr Scholen
KB Holmen, København 1746-1757, Opslag 471

Mvh
Birgitte

 
 

Birgitte Schiøler Kallehauge

Lars Larsen Holm
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 15 Marts 1751 HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father: Lars Larsen Holm
mother: Birthe Scholen
KB København, Holmen 1746-1757, Opslag 214

Lars Holm
Denmark Burials, 1640-1917
birth: 1751 
death: 10 Marts 1823 Magleby, Sorø, Denmark
burial: 14 Marts 1823

Birgitte Schiøler Kallehauge

#69
Lars Larson Holm
Denmark, Marriages, 1635-1916
marriage: 22 Oktober 1748 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
spouse: Birthe Sorensdr Scholen
KB Vor Frue, København 1722-1774, Opslag 108
I kirkebogen:
Birthe Sørensdatter Schølen

Name: Else Kirstine Holm     
Gender:    Female   
Christening Date:    06 Sep 1749   
Christening Place:    HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK   
Father's Name: Lars Holm     
Mother's Name:     Birthe Sorensdr Schiolen 
KB Holmen, København 1746-1757, Opslag 141

Lars Skovvang Larsen

Hej Birgitte

Du har to konkrete spørgsmål:

1) Om der er en kirkebog for Fakse sogn før 1760?
- Nej, det er der ikke; men i præstens embedsbog er alle konfirmationer fra konfirmationens indførelse i 1736 til 1814 indført. Disse konfirmationer findes ikke på Arkivalier Online, som jeg har tilbudt mine billedfiler - uden respons.

2) Om ikke Birgitte Sørensdatter Schøllers søn Søren Petersens far ? Petersen bør hedde Peter Petersen?
- Han kan selvfølgelig hedde det; men jeg tror, at monsr. Petersen i Haslev var en så "fin" mand, at han havde fast efternavn - Petersen, og at hans søn fik hans efternavn Petersen og ikke patronymet (faderens fornavn + søn/sen/datter). Det svarer til at børnene i ægteskabet mellem Birgitte og Lars Larsen Holm kom til at hedde Holm til efternavn - og ikke alene Larsen/Larsdatter.

Så er der i øvrigt styr på 5 børn af Birgitte Schøllers 1. ægteskab - alle født i værtshus- og bordelmiljøet i Holmens sogn.

Men hvor og hvornår dør Lars Larsen Holm dog (eller er de blevet skilt?) - og hvor og hvornår bliver Birgitte gift med denne Petersen.
Og samme spørgsmål med skiftet mellem Petersen og Johan Jochum Weiss?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej Lars,


Så ved du måske også, hvorfor der ikke er nogen kirkebog for Fakse før 1760?
Så finder jeg/vi/man jo aldrig ud af, om bager Sørens børn er født der.

Jeg leder videre med hensyn til "resten" ... for så vidt, at det er muligt  ;)

Jeg håber, at der dukker en bror op til Friderich, der hedder Peter og som har en søn, der hedder Eiler - for så er ringen sluttet og de to slægter er forbundet.

Så der er ingen vej uden om kirkebøgerne for Næstved  ::)


Mvh
Birgitte

Lars Skovvang Larsen

Fakses ældste kirkebøger er som så mange andre steder brændt.

Vi kan jo være så heldige, at Søren Bager er kommet til Fakse efter (nogle af) børnenes fødsler, og at de så findes opført som døbte i et andet sogns bevarede kirkebøge.

Jeg har lige fundet et par små brikker mere til Sørens Bagers liv i Rosendal Skifteprotokol:

I 1749 ses han - Søren Frederiksen - som lavværge for enken Margrethe Andersdatter i Fakse ved skiftet efter hendes mand gårdmand Hemming Jensen Bunde/Bonde. Folie 271b ff.
Jeg har ingen idé om der er nogen familileær forbindelse. Umiddelbart tror jeg det ikke.

I 1760 ses han - "Søren Friderichsen" - som lavværge for enken Lucie Pedersdatter i Fakse ved skiftet efter hendes mand husmand Povel Johansen. Folie 437b ff.
Heller ikke i dette tilfælde kender jeg til nogen forbindelse.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk