MØLLER-slægten: Eiler Sørensen Schiøler og Søren Sørensen Schiølers herkomst

Startet af Birgitte Schiøler Kallehauge, 15 Nov 2012 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej,

Baggrunden for indlægget:
Min interesse er at finde en evt. forbindelse mellem det, jeg (og vist de fleste andre) kalder MØLLER-slægten og så min egen Schiøler-slægt (Københavnere og rebslagere).

Min stamfader (ældste kendte ane i min Schiøler-slægt) "Eiler(t) Pedersen Schiøler(t)" er født ca. 1716, så han er tidligere end begge disse og de er udfra "mellemnavnet" ikke i umiddelbart slægtskab. Min stamfaders sønner ville have heddet Eilersen og de to brødres far må have heddet Søren.

Min stamfader kunne i teorien godt have haft en søn, der hed Søren Eilersen, men ikke hvad jeg ved af.


MØLLER-slægten
Nu prøver jeg lige en gang til at finde dokumentation på, at de to er brødre og at finde ud af, hvor de er født. Hvis der er nogen, der ved det!?

Eiler Sørensen Schiøler født 1738 - død 1820 Møller Tornemark.
Søren Sørensen Schiøler født 1745 - død 1828 - Møller Faringløse.
Der må være tale om ca. årstal efter deres fødsler ikke dokumenteret.

Jeg har set flere steder nu, at "man" går ud fra, at de er brøde. Det gør jeg da også selv, men jeg har til dato ikke set nogen dokumentation på det.

Jeg har "alle" deres efterkommere, så dem er jeg ikke interesseret i at få listet op igen. Bortset fra selvfølgelig, hvis det dokumenterer slægtsskabet.

Jeg efterlyser kun dokumentation (udover det indlysende navnefællesskab og det, at de
"alle" er møllere) på, at de ER brødre. Eiler Sørensen Schiøler var som bekendt ikke møller fra start af. Han figurerer som både værtshusholder (borgerskab/Præstø) og som Tømmermand samme sted. Jeg har endnu ikke fundet dokumentation på hans tilknytning til Rosenlund (Baroni!?), hvor han fik udsted pas i 1753. (I hvilken forbindelse fik man udstedt pas?)

Jeg har ikke fundet nogen dokumentation på Thestrup-Bjørns udsagn om, at Eiler Sørensen Schiøler var Møller i Mogenstrup. Hvornår var det i givet fald?


Ved googling har jeg fundet dettes skrevet af Hans H. Worsøe i Dansk Biografisk Leksikon:
"Schiøler, Slægten S. føres tilbage til møller i Tornemark Ejler Sørensen S. (1738–1820) hvis bror Søren Sørensen S. (1745–1828) var møller i Farringløse. Eiler Sørensen S.s søn, Lars Eilersen S. (1764–1830), var møller i Stenmagle og far til Thomas Larsen S., møller sst."

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund,_jura_og_politik/Sl%C3%A6gter/Schi%C3%B8ler?highlight=schi%C3%B8ler

Jeg ved ikke, om Hans H. Worsøe er aktiv herinde? Det kunne man da håbe på.


Jeg har ligeledes dette indlæg:

"Re: Søren Schiøler, ca. 1718, Sorø Amt
Indsendt af: Thestrup-Bjørn
Dato: 04/03-06 18:20
Hej Uffe!

Nu får vi lige hevet en ældre søgning frem.

Pudsigt med din søgning - jeg har i de sidste dage (for ren morskab) leget lidt med møllerslægten Schiøler.

Du skal måske andre steder hen end Sorø amt.

Jeg kender to brødre:

1) Eiler Sørensen Schiøler, født omk 1738 - møller i Mogenstrup, tømmermand i Præstø, og møller i Sten-magle (det var Præstø og Sorø amter).

Hans efterkommere bliver møllere i Herfølge, St. Heddinge, Nr. Dalby, Fakse, Rettestrup, Køge, Herluf-magle m.m.

2) Søren Sørensen Schiøler, født omk 1745 - (måske møller i Vig, Holbæk amt) - møller i Farendløse (jeg kender kun 4 af hans børn, ellers ingen efterslægt)

Hvis du kender noget til andre søskende, ville det være rart at få det frem her i DIS.
Du har måske fundet ud af noget om faderen Søren (Schiøler?) og om moderen xxxxdatter (Schiøler?).
- Søren var sandsynligvis også møller, og han levede endnu omk 1744.

Den slægt er lidt besværlig at arbejde med på nettet - for der er så utrolig mange forskellige stavemåder.
I FamilySearch er det især svært.

Ang. en delvis efterslægt - se Sadolins website.

v.h.
Thestrup-Bjørn"

Jeg ved ikke, om Thestrup-Bjørn stadig er medlem af dette forum. Det kunne man da håbe på.


Mange venlige hilsner
Birgitte Schiøler Kallehauge

Thestrup-Bjørn

Hej Birgitte!

Uha da - jo, jeg er aktiv.

Desværre kan jeg ligenu ikke finde mine optegnelser om møllerne Schiøler.
Mine bunker er p.t. lidt store.

Vender tilbage, når jeg finder det.
Mener dog ikke, jeg har fundet nyt siden sidst.


--------

Ser lige dokumentationen for Mogenstrup
- det er fra Dansk biografisk leksikon - http://www.rosekamp.dk/DBL_All/DBL_21_text.pdf



Du nævner Rosenlund
- kan det mon være det nuværende gods Rosendal i det sydlige Faxe sogn.
Rosendal ejede Blåbæk vandmølle.
Og det var vel netop der, Schiøler-slægten (også) var møllere.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hejsa,

Det var godt at "se" dig igen  :)

Det lyder godt, at du gider vende tilbage omkring det.

I dit gamle indlæg lyder det som om du allerede dengang havde noget, der bekræfter, at de er brødre.

Mange venlige hilsner
Birgitte

Thestrup-Bjørn

Se lige mine sidste tilføjelser i det tidligere indlæg

Som nævnt har jeg de to brødre og deres virke fra Dansk biografisk Leksikon.

---------

Her lidt om Schiøler og Blåbæk vandmølle http://www.hoeng-haslev-faxe-lokalt.dk/gaarde/index_Page672.htm



Linker lige til dit tidligere - så du ikke får det igen

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=5163.0
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Ja, man må vel gå ud fra, at et offenligt leksikon har styr på sine kilder og oplysninger.

BLÅBEKS MØLLE
Det er korrekt, at Eiler Sørensen Schiølers sønnesøn er møller på Blåbeks mølle, men det er først fra 1822 og jeg mener ikke, at der er dokumentaion på, at der har været Schiølere på møllen før.

Det er korrekt, at Blåbeks mølle hørte (hører?) ind under Rosendal. Jeg er enig i, at det udstedte pas kan være en indikation på, at Eiler Sørensen Schiøler kan være født i Faxe Sogn, men desværre så går kirkebøgerne på nettet ikke så langt tilbage lige i det sogn (SUK).

Her kan man læse, hvem der fæstede og var møller:
http://www.hoeng-haslev-faxe-lokalt.dk/gaarde/index_Page672.htm

"Søren Sørensen Schiølert, fæstede 8/9 1822 under Rosendal. Han kom i 1821 til sognet fra St. Heddinge. Samme år blev han gift med Christiane Schrøder, men fæstebrev fik han altså først året efter.

Han var ud af møllerslægt, født i Herfølge i 1793. Her var faderen Søren Ejlersen Schiøler og hustru Inger Marie Sørensdatter møller og møllerkone. De flyttede senere til St. Heddinge.

Da Schiøler blev enkemand, giftede han sig med sin kusine Edle Christiane Zuschlag, en datter af skoleholder Martin Zuschlag i Rekkende, Allerslev sogn. Han var gift med Kirstine Ejlersdatter Schiøler, Søren Sørensens faster. Søren Sørensen Schiølert døde i 1869."



Jeg kan ikke finde ud af i hvilken rækkesfølge "Eiler Sørensen Schiøler" var møller i Mogenstrup, Tornemark og Hammer. I et af sognene burde hans død i 1820 jo være registeret.


Så vidt jeg lige kan se, er der ikke nogen opklarende oplysninger i vores tidligere dialog, som du henviser til.


Mange venlige hilsner
Birgitte

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hejsa,


Jeg håber stadig på noget konkret input om deres herkomst. Dermed mener jeg, hvor de helt konkret er født.

Deres dødsdato og sted er også velkomment.


Mange venlige hilsner
Birgitte Schiøler Kallehauge

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej,

Kan det virkelig passe, at der ikke er nogen efterkommere, der er aktive slægtsforskere og som ved, hvor de to brødre stammer fra?  ;)

Mange venlige hilsner
Birgitte Schiøler Kallehauge

Thestrup-Bjørn

Måske må du opgive at finde deres far Søren NN.

Når yderst professionelle forskere ikke har fundet faderen eller brødrenes herkomst (jvf. Dansk biografisk leksikon - ældre og nyere udgave), kan folk her i DIS-Forum nok heller ikke.


Et meget stort held, hvis det skulle kunne lykkes.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hmmmm ja, det kan du selvfølgelig have ret i.


Jeg har fundet ud af, at Eylert Sørensen Schiøler var møller i Tornemark omkring 1764-66,
da hans to ældste sønner, Lars og Søren, er født der. 


Thestrup-Bjørn

Har du et par opslagsnumre fra Tornemark?


Her er Eiler så blevet møller i Mogenstrup

OE 1771 Præstø, Hammer, Mogenstrup s., Mogenstrup Mølle
   Mandens navn:  Eiler Sørensen - Mandens erhverv: Møllere
   Mandens alder:  32 - Mandens civilstand:  Gift
   Mandens nr. ægteskab: 1 - Mand død (ja/nej):  Nej
   Hustru død (ja(nej):  Nej - Hustrus alder: 26 = født ca. 1745
   Hustrus civilstand:  Gift - Hustrus nr. ægteskab: 1
   Sogn:  Mogenstrup  - Herred:  Hammer
   Amt:  Præstø - Stednavn:  Mogenstrup Mølle


- og her er hans videre færd:

FT 1787 Praestoe, Baarse, Præstø Købstad, Adelgade, gård, 33, 31.fam
   Der vises flg. felter:
   Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv
   Ejler Sörensen, 46 , Gift, husbond, tömmermand,
   Dorthe And: Datter, 34 , Gift, hans kone = født ca. 1753
   Maren Ejlers Datter, 14 , Ugift, hans ægte datter, af mandens første ægteskab, ,
   Frider: Ejlersen, 10 , Ugift, hans ægte søn, af mandens første ægteskab, ,

FT 1801 Soroe, Alsted, Stenmagle, Stenmagle By, 60
   Der vises flg. felter:
   Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv
   Eylert Sørensen Schiølert, 61 , Gift, [2. ægteskab] ,
   Dorthe Andersdatter, 56 , Gift, , ,
   Peder Eylersen Schiølert, 13 , Ugift, , ,


Som du ser - ikke så svært med rækkefølgen for hans bosteder.

-----------------------------------

ØH - har du fundet et klart bevis for hvem forældrene er til din rebslagersvend
PETER SCHIØLER HERMANDSEN (født ca. 1767, død 1833 København)

- og har du mon tjekket rebslagerlauget, København?

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge


Tak for de nye input.

Hvad er OE? Den kilde er jeg vist ikke bekendt med.

Lars KB Kvislemark-Fyrendal, Øster Flakkebjerg, Sorø 1758-1811, Opslag 17 øverst i højre kolonne.
Søren KB Kvislemark-Fyrendal, Øster Flakkebjerg, Sorø 1758-1811, Opslag 23 nr. 13.

Ja, jeg vidste jo godt det med Præstø og Stenmagle .... hvad sker der så efter 1801?
Jeg må tjekke, om han evt. er død i Stenmagle. Hvis det ellers er til at læse ...

Mht min egen slægt, så har jeg ikke fundet "the missing link" ... jeg har til gengæld heller ikke fundet noget, der desideret modbeviser relationen.
Der er rebslagere på begge sider og et vist navnesammenfald plus at Mette Sophie (moderen) er født i københavn. Jeg er helt åben for, at der kan dukke en anden sandhed op.
Jeg har min Peter Hermansen Schiøler til at være født 1778.
Forskningen i min egen slægt ligger imidlertid lidt stille for tiden.

Lise Østerberg Bahr

God dag.


Har du prøvet at se efter spor på www.Adelby.com Flensburg ?
evt. Bedsted slægt.

www.Bedstedsogn.dk mener jeg den store webside hedder ?

og www.alsnissen.dk

det kan jo være der er noget at finde dér.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Thestrup-Bjørn

Noget er galt med dine oplysninger.
Din rebslagersvend er død 1833 (Garnison), 66 år gammel = født ca. 1767.

I hans skifte 7.1.1833 står der, at boet ejer intet, derfor nævnes ingen arvinger (og heller ingen børn).
Desuden står der, at "Hermandsen er den afdødes rette navn".

Jeg har ingen mor til ham - og han får ingen børn ved navn Mette Sophie.



København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, DHH? (Vester kv.), 1286, FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Schiøl 32  Gift  Rebslagersv.  
Karen Jørgensdatter 36  Gift  g Peter Schiøl  
Anne Schiøl 2  Ugift (født 17 Dec 1798 Vor Frue)  
Christen Petersen 22  Ugift  Rebslagersv.

------

OE er Oeders Efterretninger for 1771.
Den findes på DDA under Andre databaser

---------------------
Jeg har et notat om, at Eiler er død 1820
- og broderen Søren er død 1828

Er ikke tjekket i kirkebøgerne.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg har to døtre på Peter Schiøler Hermandsen, der hedder hhv. "Anne Marie Sophie" og "Ane Sophie".

Han har også en søn, der hedder "Samuel", hvilket optræder blandt faderens aner.
Endelig er der en datter, der hedder "Kristine", hvilket en af Peters søstre hed.

Men altså det er da lidt tyndt eftersom jeg har ham til at have 6 børn med 1. hustru og 8 med den 2. hustru.

Det er første gang, jeg ser hans datoer for død og begravelse og hans skifte. Så mange tak for dem.

Hvordan har du fået fat i skiftet?

Mette Sophie havde en bror, der hed "Peder" og søster, der hed "Kristine".



Thestrup-Bjørn

Jeg har samme antal børn af din rebslagersvend (6 børn med 1. hustru og 8 med den 2. hustru).


Skiftet (dødsanmeldelsen) fandt jeg for mange år siden (selvfølgelig) på Landsarkivet - nu findes det på Rigsarkivet.

Hans enkes skifte (dødsanmeldelse) skete 25.11.1837 (heller ingen arvinger nævnt ved hende).
Hun døde som almisselem no.1965, Kbh. (Garnison).

Har desværre ikke noteret i hvilken protokol - men se i navneregisteret allerførst.

Det undrer mig faktisk, at du aldrig har ledt efter disse skifter - det er dog dine forfædre.

------

Men som nævnt tidligere.
Tjek ham som det allervigtigste i rebslagerlaugets protokol på Københavns Stadsarkiv (på rådhuset).
Der må stå, hvor han er udlært som svend og måske, hvor han er født
- når du har fundet det, vil jeg naturligvis gerne have oplysningerne.


Han kunne også være opført i lægdsrullen, København.
Hvis det er tilfældet, vil hans far være oplyst!
Lægdsrullerne findes også på Rigsarkivet.

--------

Vi har jo nu bevæget os lidt væk fra møller-familien.
Det primære for dig, må dog være at få tjek på dine egne sikre.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg har først rigtigt arbejdet mere koncentreret med slægtsforskning efter jeg er flyttet til Nordjylland og nu har jeg ikke længere adgang til de fysiske arkiver.

Det forklarer jo en del.


Birgitte Schiøler Kallehauge

Når jeg går i stå et sted, så fortsætter jeg et andet sted og jeg forsker bredt. Men lige pt. er jeg igen meget interesseret i at finde ud af om der er en forbindelse mellem de to slægter. Det synes jeg er sjovt.

Jeg har også fat i en famlie i Skanderborg, hvor den ældste stammer fra Haderslev. Men lige den person, kan jeg så ikke finde i kirkebogen, hvilket jeg synes er "morsomt". Sådan går man jo så i stå mange gange, vender tilbage en anden gang (med nye øjne) og kommer måske et skridt videre. "Min" Peter Hermandsen Schiøler" kunne jo i princippet komme hvor som helst fra i landet. Man bygger puslespil og nogen gange passser oplysningerne sammen.

Sådan arbejder jeg. Det er måske ikke den korrekte måde, men det er meget sjovt selv om det også kan være anstrengende. Finder jeg en ny oplysning er det som at finde rav eller guld.

Jeg orker ikke længere at trevle hele kirkebøger igennem desværre. Det er meget anstrengende for både øjne og nakke og kræver stor udholdenhed og koncentrationen.

Jeg har også overvejet at tage et kursus, så jeg kunne lære at være mere stringent i min kildesøgning. Men det kræver også overskud til det.

Thestrup-Bjørn

Hej igen

Du skriver meget ofte Peter Hermandsen Schiøler; men det hedder han altså ikke.

Hans officielle navn er Peter Schiøller Hermansen.
(eller Peter Schøller Hermansen - eller lign.)

Åbenbart bruger han til daglig ikke Hermansen.

Se hans død på AO - Kbh. Garnison. Der står han med sit fulde navn, 66 år gl. = født ca. 1767.



- og se på AO ("Andre arkivalier" - Københavnske skifter)


Peter Schiøller Hermansen
se Kbh. Generalregister 1832-1833, ao-opslag 316 - anført under P

og hans enke, Ane Rosine
se Kbh. Generalregister 1836-1837 ao-opslag 27 - anført under A


Skifte efter hans første kone, Karen Jørgensdatter (eller Jørgensen) har jeg ikke ledt efter.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg ved godt, at han hedder "Peter Hermandsen Schiølert" eller en anden afart af Schiøler navnet. Jeg har ham i alle mulige varianter. Det kommer altså an på hvilken kilde, man tilskriver at være den mest officielle. (Det er jo også derfor, at han navnemæssigt passer ind i Mette Sophie Schiøler og Hermand Zachariassens børneflok).

Alle folk i min database hedder "Schiøler" til sidst for at understrege, at det er det navn, de/vi har til fælles generation efter generation  - og den slægt, jeg forsker i. Det er ikke jo heller ikke alle børnene, der har fået Schiøler navnet - men derfor er de jo stadig slægt.

På et tidspunkt droppes efternavnet efter faderen og kun Schiøler-navnet videreføres med netop den stavemåde til de seneste mange generationer.

Jeg forstå bare ikke, hvorfor du mener, at det er så afgørende.






Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg kan godt finde deres navne i registeret, men selve skiftet er vel ikke tilgængeligt online!?

Birgitte Schiøler Kallehauge



Thestrup-Bjørn

Du bør sørme rette hans navn i dine papirer - det er som påvist flere gange, Peter Schiøller Hermandsen (ikke Peter Hermandsen Schiøller).

Det mest officielle sted, hvor hans navn nævnes, må være i skiftet.

Du kan så samtidig gøre en bemærkning om, at hans kaldenavn var Peter Schiøller (Schiøler eller lign.)

Som jeg skrev tidligere, havde man i hans skifte netop gjort opmærksom på, at hans rette navn er Hermandsen. Om det så er et patronym eller et "normalt" slægtsnavn, er ikke til at vide p.t.


Enkens almissenummer stod, så vidst jeg husker i hendes skifte.


Hun bor her, hvor hun også døde - Peter døde samme sted (på Toldbodpladsen iflg. skiftet):

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Toldbodpladsen kaldet, Amaliegade 132, 12, FT-1834, C6406
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Rosine Schiøller 47  Enke  Wadskerkone  
Julius Ferdinand Schjøller 15  Ugift  hendes Søn  
Christian Emilius Schiøller 9  Ugift  hendes Søn  
Carl Frederik Schiøller 4  Ugift  hendes Søn  
Ane Sophie Schiøller 13  Ugift  hendes Datter  
Caroline Wilhelmine Schiøller 12  Ugift  hendes Datter  
Ole Christian Waxmuth 66  Gift  Arbeidsmand  
Christiane Petersdatter 59  Gift  hans Kone  
 
--------------------------------------------------------------------------------
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Altså jeg betvivler ikke, at hans navn er, som du siger.

Jeg har bare mine bevæggrunde for at have registreret det anderledes og refererer til Schiøler, fordi Schøler er mit fokus og ikke Hermandsen.

Han giver Schiøler videre til sine børn og det er Shiøler, der er fælles for slægten.


Thestrup-Bjørn

Tja - du bestemmer selvfølgelig selv, hvad du vil kalde ham.

Men efter mere end 30 års seriøs slægtsforskning forstår jeg ikke dine bevæggrunde for at kalde en person et forkert navn
- og slet ikke, når du gerne vil have ham til at være søn af Hermand Zaccariassen i bl.a. Holbæk.

Dennes børn hedder jo netop (og selvfølgelig) .... Schiøler Hermandsen
- ikke .... Hermandsen Schiøler, idet Schiøler-navnet som bekendt kommer fra Hermands hustru.

-----

Nå - nok om det.

Jeg ønsker dig held og lykke med din videre forskning

- og især med at finde beviser for diverse familierelationer.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge


Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej!

Nu bliver jeg da lige nødt til at hovere!   ;D

Det er længe siden, jeg har kigget på Møller-slægten, men så blev jeg for et par dage siden kontaktet af en, der ville høre, om jeg havde nogle data han kunne bruge. Det fik mig til at gå i gang igen med at lede efter herkomsten på de to herrer.

Netop i dag er jeg blevet i stand til at dokumentere, at Eiler Sørensen Schiøler og Søren Sørensen Schiøler ER brødre samt deres herkomst.

Jeg faldt i går over en Lars Sørensen Schiøller, som var møller på Hovby Mølle under Rosendal, Fakse, Præstø. (Ham blev jeg også præsenteret for i 2011, men der var jeg mest optaget af herkomsten af min egen stamfader Eiler Pedersen Schiøler).

Møller Lars Sørensens forældre var bager Søren Frederichsen Schiøller og Kirsten Larsdatter.

I dag har jeg fundet skiftet efter Søren Frederichsen Schiøller 1777 og der står oplyst flg. børn:

1. Lars Sørensen Hovby Mølle (født ca. 1727)
2. Friderich afdød
3. Eiler Sørensen Mogenstrup Bye (født ca. 1738)
4. Søren Sørensen Faringløse Bye (født ca. 1745)
5. Birte Sørensendatter Haslev
6. Gundie Sørensdatter København
7. Margrethe Sørensdatter (fra ddd ved jeg, at hun er født ca. 1740)

Jeg har endnu ikke stavet mig i gennem skiftet, men kun hæftet mig ved navnene!

Rosendal skifter er tilgængelige på FamilySearch.org

Der er ingen folketællinger i perioden og kirkebøger starter først ved 1760 for Fakse (i hver fald online).

Jeg må sige, at jeg føler mig yderst professionel i dag ;D

- og her refererer jeg til et tidligere ordskifte, der har været herinde!  ;)

Mange venlige hilsner
Birgitte

Thestrup-Bjørn

Hej Birgitte!

Så er de på plads, og jeg forstår nu meget bedre, hvorfor der er en Schiølervej i den sydlige udkant af Faxe by; en bager var jo en meget betydningsfuld person især på de tider

- men vi mangler stadig et klart bevis for "vores" Schøller Hermandsen i København (som er en af mine venners slægt).

Du skriver, at der ikke er folketællinger - du har vist glemt Oeders Efterretninger fra 1771 (der dog kun dækker sjællandske amter samt Bornholm - og kun mænd, også når de er døde og har en enke!)

Mon ikke det er bager Schiøler og hans kone i Faxe her:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Friderichsen - Mandens erhverv:  Bager
Mandens alder:  70 - Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 - Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej - Hustrus alder:  64
Hustrus civilstand:  Gift - Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Fakse Herred:  Fakse
Amt:  Præstø - Stednavn:  2
Indtastningsnr:  C2368 Løbenr.:  52

Hvad Stednavn 2 betyder, ved jeg ikke
- men en del af den originale (en fotokopi) findes på Faxe Kommunes Arkiver og hele den originale vel på Rigsarkivet.

Det må være de rigtige personer (her med en alder på dem).
Alderen passer jo fint til den første søn nævnt i skiftet.

For øvrigt er by og sogn helt officielt gået tilbage til det oprindelige navn - nemlig Faxe.
På AO og flere andre steder står der stadig Fakse (som altså nu er forkert).

---------------

Glemte lige at rose dig  ;)

Kunne du for resten ikke oplyse det fotonr., hvor skiftet begynder på FamilySearch ?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Fandt det selv under Rosendal Gods 1719-1797 fol. 623 (fotonr. 639)

Skifte 7. april 1777 efter afgangne Søren Fridrichsen Schøller, Bager boende i Faxöe.
Var også husmand.

Hans enke er Kirsten Larsdatter.

Den yngste datter, Margrethe Sørensdatter er måske født ca. 1750
- ved skiftet i 1777 anføres hun som 27 år gl.

Den næstyngste datter, mener jeg er Gundil (ikke Gundie).

--------

Præstø, Fakse, Fakse, Faxe Bye, , 79de Familie, FT-1787, C4346


Margrethe Busted fød. Numsen 85  Enke Enke ??   
Kirsten Larsdatter 86  Enke Enke Huuskone og Bagerenke -  født ca. 1701*)
Margrethe Sørensdatter 47  Ugift Datter - men her født ca. 1740

---
*) OE 1771 siger født ca. 1707


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej T-Bjørn,


Jow, mange tak for rosen, som jeg labber i mig  ;)

Ny stamfader til Schiøler/Møller-slægten
Jeg har lige smidt en notits inde på "Gyldendals åbne encyklopædi" om oprindelsen til Schiøler-slægten/Møller-slægten.


Skiftet efter Søren

Jep, billede 639-641.

Jeg ved, at der p.t. arbejdes med en "oversættelse" af skiftet, så jeg vil selv afvente en kopi deraf!

OE
Jeg er ikke helt med på, hvad OE kilden er for noget - og hvor den findes!

Jeg tænker også på endnu tidligere "folketællinger", der kan vise hele familien samlet fx.


Schiølergade
Schiøler-gaden kan også stamme fra den senere forpagtning af Blåbæks Mølle, som også er under Rosendal. Det var en senere generation, nemlig Søren Eilersen Schiøler, født i 1793, der overtog mølle og møller-enken i 1821.

Peder Schiølert Hermandsen
Ja, det næste må være at finde "the missing link" i min egen slægt. Det giver mig da nyt blod på tanden og nyt håb, at det kan lade sig gøre!

Måske vi kan hjælpes ad!!!!


Mange venlige hilsner
Birgitte