Ny i slægtsforskning - hvilken arbejdsmetode skal jeg bruge

Startet af Connie August Juul, 13 Nov 2012 - 11:19

Forrige emne - Næste emne

Connie August Juul

Hej alle !

Jeg er ny i slægtsforskningen og nyt medlem hos DIS, så måske lidt dumme spørgsmål !

Men jeg føler mig frustreret, når jeg prøver at arbejde med det, -det er som om jeg laver det hele dobbelt.

Jeg flagrer fra det ene sted til det andet: - først finder jeg eller får nogle oplysninger, så gemmer jeg dem i Word eller billeder, så går jeg ind i mit slægtsprogram (Legacy og My Heritage) og forsøger at indtaste de gemte oplysninger i Legacy, og det er besværligt at finde dem, fordi jeg har lavet mapper til hver person.

Hvordan er den bedste måde at arbejde på ? Skal jeg tage en person ad gangen og grave helt til bunds med den, og skal jeg starte med en tidlig bedsteforældre og så gå den vej tilbage i tiden - eller skal jeg starte med den ældste jeg kender nu (fra 1753) ???

Og hvad gør jeg med søskende ? skal jeg arbejde med dem samtidig eller skal jeg glemme dem, til alt det andet er fundet ??

Mit sidste problem er, at jeg var lykkedes med at komme ind på ArkivalierOnline, hvor jeg var inde i kirkebøgerne og fandt min tipoldefars dåb, men pga Java mistede jeg min netbank og printer, så nu har jeg rettet det, men kan ikke komme ind på listerne i AO ! - Hvordan kan jeg så komme ind i AO ???

Connie August Juul

Connie August Juul

dorte frandsen

Hej Connie!

Det er bestemt ikke dumme spørgsmål du stiller! Det kan virke totalt uoverskueligt, at finde rundt i ens "samlinger".

Der er nok næsten lige så mange metoder, som der er slægtsforskere.

Jeg bruger selv Brothers Keepers, fordi jeg synes, det er nemt at arbejde med, og nemt at søge personerne frem igen. Der er plads til nye ægtefæller, søskende, noter osv. Og så er det ikke fyldt med alt det "crap", som mange af programmerne er. De har alverdens sære funktioner, som man aldrig skal bruge til noget.
Ikke desto mindre har jeg noter i Word, som jeg bruger når jeg arbejder.
Alle mine personer har et Worddokument med deres navn, ane-brøk og nummer i Brother Keepers. I Worddokumentet skriver jeg hvor jeg HAR søgt efter oplysningerne, og ideer til, hvor jeg kan søge næste gang, jeg skal arbejde med det. Efterhånden som jeg bliver sikker på oplysninger, lægger jeg dem over i Brothers Keepers og for at holde styr på det, ændrer jeg skrift-farven på det, jeg har ført ind.
Jeg bruger en ane-brøk, hvor tælleren er anens nummer og nævneren fortæller hvor mange personer, der er i den pågældende generation (du er selv 1/1, din far 2/2, din mor 3/2, farfar 4/4, farmor 5/4, morfar 6/4, mormor 7/4 osv). Den hjælper også med at holde styr på aner med samme navn, og til hurtigt at spotte den rigtige person i en søskendeflok.
Tag søskende med. Oplysningerne om dem, kan nogen gange hjælpe dig på vej, hvis en ane bliver "væk".

Du må forsøge dig frem!

Dit problem med Java og AO er jeg ikke sikker på, at jeg helt har forstået, men prøv at tjekke om du har Java installeret to gange på din pc. Hvis du har det, så af-installer den ene.
Hvis du kun har den installeret en gang, så prøv alligevel at af- og gen-installere.

Mange hilsener fra Dorte

Connie August Juul

hej Dorte

Tak for dit svar - dejligt !
Jeg går straks i gang med at prøve dine metoder !
Connie August Juul

Hanne Fachmann

Hej Connie.

Nu er du tilfreds med svaret fra Dorthe, så jeg ved ikke jeg kan tilføje noget.

Men jeg falder over du nævner to programmer, det vil jeg ikke kunne overskue,
så min anbefaling kun et program.
Syntes det nemt at overskue familien i Legacy, på nettet kan familien altid komme, måske.

At begynde dig selv og så forældre og bedsteforældre, så udvikler det sig  baglængs ;-)
Selv om man tager de lige linier, så kommer der hurtig lidt søskende på og andre, de er måske fadder ved dåben, eller noget andet.

Jeg går til en anden person, hvis jeg går i stå, senere, en anden dag, så går det lettere, eller jeg ender med at spørge i grupperne i DIS.

Jeg kommer alt ind i gule mapper på PC' en, hver person sin mappe, der ud over printer jeg oplysninger fra fx kirkebøgerne ud, så jeg har sikre oplysninger at indskrive.
Så har gør jeg også som Dorthe nævner, skriver ind i Word, usikre oplysninger, særlige bemærkninger og ider til søgninger på et bestemt emne.

Om det så aldrig går udu, jo - jo ;-)


Med min viden om IT, så kan du ikke miste, din netbank, fordi på går ind på Akivalier online. Der må være en anden årsag.
Hvis du ikke er oppe at køre igen, så kan du spørge i hjælp til program og web problemer.
God lyst og klem på, spørg endelig i de forskellige grupper, folk hjælper rigtig meget.

Anne Marie Holck

Jeg vil foreslå dig at koncentrere dig om at taste oplysningerne ind i Legacy efterhånden som du samler dem, derefter kan du senere oploade til en hjemmeside, når du har 'styr' på tingene.
Se bort fra Word, i Legacy kan du indtaste alle notater, begivenheder og kilder for hver enkelt person.
Når du indtaster en person i Legacy, så tildeles personen automatisk et nummer (RIN). Det nummer kan du f.eks. bruge som din arkiveringsnøgle, sammen med personens navn.

Held og lykke med det og husk, at du kan spørge i Legacy Forum http://www.legacydansk.com/forum hvis du har spørgsmål til funktioner eller indtastning af data.

Peter Kristiansen

Der er mange som har problemer med den nyeste version af java og Arkivalieronline. Prøv at se i gruppen her Forum: Program- og webproblemer.

M.h.t. til slægtsforskning. Arbejd dig bagud fra dig selv - og få styr på hovedbegivenhederne: fødsel - dåb - konfirmation - vielse - død og begravelse.

Sørg for at få oplysningerne fra kirkebogen eller folketællingen skrevet af i fuld længde - der kan være pludselig være nævnt personer eller informationer, som du kan bruge andre steder.

HUSK - og det er med MEGET S T O R E BOGSTAVER - at skrive hvorfra du har oplysningen!!!!

Meget tid er gået til spilde fordi man har ledt efter den samme oplysning flere gange, eller fordi man havde "glemt" noget.

For kirkebøger:
Arkivalieronline )AO:
Amt - herred - sogn - kirkebogens år - folienr. og nummer - samt opslagsnummer, f.eks.:
Frederiksborg amt, Holbo herred, Esbønderup sogn, 1837-52, fol. 127, 1865, nr. 7 (opsl. 145).
Det er vigtigt med 1865, fordi årstallet ikke altid står ved dåben - men kun på først på siden - og derved ikke kommer med, hvis man kun skriver dåben af.

Opslagsnumre er gode - men KAN ændre sig - hvis der er sider som er glemt i den første scanning og senere bliver sat ind.

Folketællinger:
fra DDA: Årstal - amt, herred, sogn, by, et hus - et nr. -
og hvis du tager dem fra AO - gerne tællingslistenummer eller lignende - noget som gør liste unik, hvis muligt - og selvfølgelig opslagsnummer.
M.v.h. Peter Kristiansen