Peder Christensen Overgaards fødested er mig en gåde...

Startet af lis teilmann, 12 Nov 2012 - 11:47

Forrige emne - Næste emne

lis teilmann

Jeg kan ikke finde ud af, hvor Peder Christensen Overgaard er født.

Jeg finder ham i Ft 1801 i Klim, 11 år gammel , altså født ca 1790, men hvor ?

Her ses også søsteren Dorthe på 15 år, der heller ikke er født her.

Jeg har fundet hans vielse til Kirsten Kjeldsdatter

Kb 1814-1844 tømmerby, Vester Han Herred,Thisted Amt data_kirkeboeger_C099_A_004_K04-21-A ao 111

Og hans begravelse

.Kb1814-1844 Kb Tømmerby,Vester Han Herred,Thisted Amt data_kirkeboeger_C099_A_004_K06-06-A ao 180

Men der mangler ligesom noget..

Jeg har fundet en mulig vielse for forældrene i
   
1743-1804 Aggersborg,Øster Han, Hjørring  data_kirkeboeger_C094A_A_001_K05-05-A ao 243

Og desuden en Datter Dorthe født samme sted

1743-1804 Aggersborg,Øster Han, Hjørring  data_kirkeboeger_C094A_A_001_K03-07-A

Det lyder troligt men, jeg er ikke helt sikker og hvor mon Peder så er født ?


Jeg finder parret ved sønnen Christens fødsel i Klim, se nedenstående.

KB1756-1835 Vester Torup,Vester Han,Thisted data_kirkeboeger_C098_C_001_K01-29-A ao 56

Er der nogen, der kan hjælpe mig på rette vej ?

Mvh Lis.

Lene Astrup

Overgaard-familien er meget stor. Der er en hel del af dem i Hillerslev og omegn, og det er jo ikke langt fra Klim. Måske er der noget at hente der.
I Hillerslev fødes en Peder Christensen Overgaard i 1724, og han kunne vel strengt taget godt være far til Kristen Pedersen Overgaard fra FT 1801.

Med venlig hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

lis teilmann

Det har du helt ret i, jeg er også stødt på en masse "Overgaard", og er lidt forsigtig, for ikke at få sat de forkerte sammen .
Tak for forslaget.
Mvh Lis.

K. Thidemann

Jeg vil bare vise folketællingerne

Thisted, Vester Han, Klim, Klim Bÿe, , 51, FT-1801, b6088
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristen Pedersen Overgaard 49  Gift mand huusmand uden jord, steensauger  
Kirsten Kristensdatter 42  Gift hans kone  
Peder Kristensen 11  Ugift deres børn  
Dorthe Kristensdatter 15  Ugift deres børn
-----
Thisted, Vester Han, Klim, Kliim bÿe, Et huus uden jord, 59, FT 1834, A8981
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kjersten Christensdatter Overgaard 76  Enke  Almisselem  
Dorthe Christensdatter 49  Ugift  Hendes datter, væverske
-----
Thisted, Vester Han, Klim, Kliim bye, huus, 26, 1845, A3809
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kjersten Christensdatter Overgaard 86  enke  almisselem Aggersborg sogn, Hjørring amt
Dorthe Christensdatter 60  ugift  hendes datter, spinderske Aggersborg sogn, Hjørring amt  
-----
Thisted, Vester Han, Klim, Kliim bye, huus, 26, 1845, A3809
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kjersten Christensdatter Overgaard 86  enke  almisselem Aggersborg sogn, Hjørring amt
Dorthe Christensdatter 60  ugift  hendes datter, spinderske Aggersborg sogn, Hjørring amt
------
mvh K.Thidemann 9000

Karin Jørgensen

Også i 1787 er de i Klim:

Thisted, Vester Han, Klim, Klim By, , 22, FT 1787, A7400
Christen Pedersen   34    Gift   Hosbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Kirsten Christensdatter   25    Gift   Hans Kone      
Dorthe Christensdatter   3    Ugift   Deres Datter      
Ane Jensdatter   40    Ugift      Inderst og daglønner   
Birgitte Nielsdatter   8    Ugift   Hendes uægte Datter      

Jeg har følgende fra Aggersborg kb:

Christen Pedersen Overgaard, vielse i Aggersborg: opsl. 265, trol. opsl. 243, han tjener Christen Winther, Vester Ullerup, forlovere Christen Winther og Christen Andersen, Ullerup

Kirsten Christensdatter:
03.10.1762 dåb i Aggersborg, opsl. 65, faddere: Karen Andersdatter bar, Søren Jensen, Christen Svendsen, Kirsten Larsdatter i Ullerup
26.08.1852 begravelse i Klim opsl. 297, 93 år enke efter Christen Overgaard

11.02.1785 Dorthe Christensdatter dåb i Aggersborg opsl. 125, faddere: Karen Christensdatter Niels Jensens hst af Ullerup bar, ældre Christen (Vanbang?) Anders Christensen af Ullerup, Morten Espensen af Thorup, Kirsten (Die?) af Ullerup

Men jeg har heller ikke fundet Peders dåb, som burde være i Klim, og heller ikke Christens død før 1834.

Hilsen Karin

lis teilmann

Tusind tak til Karin og K.Thidemann, de kan jo muligvis have tjent et helt andet sted da Peder blev født.
Han er ikke let at finde, jeg har ikke fundet ham i Klim, hos Family Search angives hans fødselsdag/dåb til at være d. 19-2-1790 i Klim, men jeg har ikke fundet ham der.
Mvh Lis.

Lillian Larsen

Til Lis!


Klim 1790 - Christen Pedersen Owergaard og Kirsten Christensdatters Søn blev hjemmedøbt 19 Februari og nævnt Peder hans Daab blev bevidnet i Kirken Dom:Invocavis d. 21.Ejusd: Johanna Marie Christensdatter bar ham Faddere:Niels Pedersen-Jens Andersen-Martha Jørgensdatter og Maren Olufsdatter.
Jeg har en kopi af kirkebogen -derfor ingen opslagsnr.

Hilsen Lillian

lis teilmann

Hej Lillian !
Tak, jeg må lige have fat i den kirkebog en gang til og have pudset brillerne, noget har jeg overset !
Mvh Lis.

lis teilmann

Ikke om jeg kan få øje på den dåb, men er meget taknemmelig for oplysningen !
Lis.

Lillian Larsen

Til Lis

Jeg kan ikke finde dåben på AO - der må mangle noget - Jeg har een Jens Pedersen Overgaard der er gift med min ane Karen Nielsdatter - hun var først gift med Hans Frederik Hass i Haverslev.
KN er født i Klim og ved dåb i Haverslev (da hun er i ægteskab med Jens Pedersen Overgaard) optræder der faddere fra Trustrup i Kettrup sogn (Niels Pedersens kone fra Trustrup)
måske en bror til Christen og Jens - et stort gæt.

Hilsen Lillian

Kim Gade

Citat fra: Lene Astrup Dato 12 Nov 2012 - 19:07I Hillerslev fødes en Peder Christensen Overgaard i 1724, og han kunne vel strengt taget godt være far til Kristen Pedersen Overgaard fra FT 1801.

Med venlig hilsen
Lene

Denne Peder Overgaard skal angiveligt allerede være død i 1748. Dette udelukker selvfølgelig ikke, at han har en søn Christen. Jeg tror dog, at han døde barnløs.

Jeg har 2 Peder Christensen Overgaard i min database. Denne ovennævnte og en født 1659. Så jeg kan desværre ikke hjælpe nærmere.
Mvh.
Kim Gade

Inger Toudal

#11

Fra AO's fejlliste http://www.sa.dk/ao/faq/fejlliste.aspx:

Side 30
i Klim 1756-1835 mangler.

Dvs. der mangler faktisk to opslag. Opslag 56-57 (side nr. 29) omfatter årene 1787-1788. Opslag 58-59 (side nr. 31) omfatter årene 1791-1792.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

lis teilmann

Tak til jer alle,synes også ligesom der manglede noget, der er meget kort fra 1788-1793.
MVh Lis.