Politiets mandtalslister fra Slagelse på nettet

Startet af Carsten R. Nielsen, 10 Nov 2012 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen


Slagelse Stadsarkiv er netop begyndt at lægge politiets mandtalslister ud på nettet. 1882, 1883,1885 og 1886 kan ses nu, men senere vil flere årgange blive lagt ud:

http://www.slagelsebib.dk/ooizzCMS/DA/slagelsearkiverne/slagelsestadsarkiv/mandtalslister

Præsentationen halter dog noget: scanningerne er blot lagt ud som tif-filer, én side i hver fil, og der er ikke noget visningsprogram. Men, det er da bedre end ingenting.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

John Nielsen

Hej Carsten

Det er ellers nydeligt arbejde, 300DPI gråtoner TIFF.
Det havde nok været lidt bedre hvis det havde været PNG eller JPG.
Selvom man så kunne se dem i browseren så er der 2-3000 pr halvår,
så der mangler nok mere et "Utilis indeks" foran til at vælge filerne.
En fremviser ala Hammerum herred eller Kildeportalen ville løse navigeringen, men ikke nødvendigvis overblikket.

Hilsen John Nielsen

Slagelse Arkiverne

Vi arbejder på at finde en mere hensigtsmæssig løsning.

Der kan være problemer med at tilgå mandtalslisterne fra december, når bibliotekets nye hjemmeside går i luften, hvor Arkiverne ikke er med, da vi er blevet udskilt fra biblioteket. Vi arbejder dog på at få os en egen løsning, og så lægger vi nyt link - og ellers følg med på Slagelse Arkivernes side på facebook.

Carsten R. Nielsen

#3
Det lyder godt. Håber I får lavet en løsning, så mandtalslisterne bliver mere tilgængelige (PNG havde dog nok været et bedre valg end TIFF i den sammenhæng).

Det bliver også godt, at I får jeres egen hjemmeside. Ser meget frem til dette – hvilket jeg nok ikke er den eneste, der gør (vi er trods alt mange, der har Slagelse-rødder, men som ikke længere bor i byen). Skulle I mangle lidt inspiration i den forbindelse, så har Esbjerg Byhistoriske Arkiv nok én af de bedste hjemmesider blandt stads- og lokalarkiverne (bemærk hvor meget materiale, de har digitaliseret og gjort tilgængeligt på nettet):

http://www.eba.esbjergkommune.dk/Default.aspx

Det skal måske også lige nævnes, at Slagelse Arkivernes side på Facebook er her (og at man ikke behøver være på Facebook for at kunne se denne):

www.facebook.com/pages/Slagelse-Arkiverne/160898653951208

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Carsten R. Nielsen

Så har Slagelse Arkiverne (Slagelse Stadsarkiv og lokalarkiverne i Slagelse Kommune) endelig fået en hjemmeside:

http://www.slagelsearkiverne.dk/

Her ligger nu også politiets mandtalslister fra Slagelse (dog stadig kun som individuelle tiff-filer uden en fremviser).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

John Nielsen

Hej Carsten

Tak for linket.

Når jeg ser det i Firefox så er der en fremviser ala Hammerum herred.
Det er der faktisk også i en gammel IE.

Hilsen John Nielsen

Carsten R. Nielsen

Det er der sørme også ... Det havde jeg ikke lige set. Det virker også her i Safari på Mac.

Lidt irriterende er den dog godt nok, denne fremviser: Hver gang man bladrer, skiftes der her hos mig tilbage til 400x600 pixels, der er så lille en størrelse, at jeg nærmest intet kan se på min skærm.

Men, det er da helt bestemt et fremskridt i forhold til tidligere.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Kim Melchior

Hej,

Nu kender jeg ikke meget til IT. Men jeg kunne da taenke mig at hvis disse lister blev skannet ind i en PDF fil og den fil saa blev lagt ind saa vil de vaere meget nemmere at gennemgaa. Det er hvad jeg har set med en kopi af en bog.

Bare et forslag herfra.

Men som min mor har sagt mange gange:

"Hvad forstand har hons paa agurkesalat?"

MVH,

Kim Melchior (USA)