Ole Rasmussen, måske kaldet Smed, af Over- Fløjstrup, Beder

Startet af Ingelise Jegbjerg, 05 Nov 2012 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Jegbjerg

Hej! Jeg søger hjælp til at finde fødsel og død for Ole Rasmussen, måske kaldet Smed. Jeg har fundet vielse for ham og Gjertrud Michelsdatter i 1771 på AO Malling, Ning, Aarhus 1724- 1813, opslag 482. Her står hans efternavn som Rasmussen. I samme kirkebog står hans to børn, Jørgen Olesen og Ane Olesdatter, Jørgen født 4/8 1776, opslag 68, og Ane født 25/4 1779.
Gjertrud bliver enke inden 1783, da hun 15/7 samme år (samme kirkebog, opslag 193) bliver viet til Rasmus Jensen, og hun dør i 1823 (AO Beder, Ning, Aarhus 1814- 1830, opslag 110). Jeg mangler også hjælp til at finde hendes fødsel. Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med at finde de sidste oplysninger på disse to personer.
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,45263.0.html
Med venlig hilsen Ingelise

Gurli Kristensen

Hej Ingelise

Er det ikke Ole Rasmussen og en datter Kirsten der dør på opslag 154

hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gurli Kristensen

Hej igen

Ole Smeds datter Kirsten bliver født i 1782 på opslag 76

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Ingelise Jegbjerg

Hej Rolf og Gurli!
Jo, der er vist ingen tvivl om, at det er den Ole, jeg har ledt efter - og jeg har så også efterfølgende fundet Kirstens dåb. Måske det også lykkes at finde Oles og Gjertruds fødsler - den kirkebog er rigtig svær at tyde! Rigtig mange tak for hjælpen, dejligt med så gode hjælpere.
Med venlig hilsen Ingelise

Gurli Kristensen

#4
Hej Ingelise

Det kunne være din Gjertrud der er født i Malling 1741 på opslag 238. Faren hedder Michel Mattisen.

Hilsen

Gurli

--- og måske har du Ole Rasmussens dåb på opslag 13, den første. Jeg mener der står Rasmus Olsens barn i ? kaldet Ole.
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Ingelise Jegbjerg

Hej Gurli og Rolf. Jo, opslag 13 er Ole Rasmussen, og det er sandsynligvis også Gjertrud, I har fundet. Tusind tak endnu engang.
Venlig hilsen Ingelise

Ingelise Jegbjerg

Hej. Jeg har fået hjælp til at finde vielsen af Gjertrud Michelsdatters forældre, Michel Matthisen og Kirsten Nielsdatter. De blev viet i 1728, AO Malling, Ning, Aarhus 1724- 1813 opslag 462. Jeg mener at have fundet Kirstens død i samme kirkebog, opslag 448, 31/5 1779 og har nu ledt efter Michels død og også gerne begges fødsel, men uden held. Er der nogen, der kan hjælpe mig videre?
Med venlig hilsen Ingelise

Bente Feldballe

Ole Rasmussens forældre finder du i dette skifte (Vilhelmsborg, Brejl):

215 Rasmus Olufsen Smed i Over Fløjstrup. 7.6.1762, fol 376a
E: Anne Knudsdatter. LV: Jens Sørensen i Over Fløjstrup. Af 1. ægteskab: Jens Rasmussen i Over Fløjstrup, Mathias Rasmussen i Over Fløjstrup, Anne Rasmusdatter gm Michel Hansen i Over Fløjstrup. Af 2. ægteskab: Knud Rasmussen, gift, Oluf Rasmussen 32, Anne Cathrine Rasmusdatter gm Peder Pedersen i Neder Fløjstrup, død, B: Peder Pedersen 15, Rasmus Pedersen 11, Jens Pedersen 2, Anne Pedersdatter 7, Karen Rasmusdatter gm Sejer Pedersen i Neder Fløjstrup, Sybille Rasmusdatter 24 tjener i Bjerager, Maren Rasmusdatter 22. VM: Peder Nielsen i Neder Fløjstrup og Hans Sørensen i Over Fløjstrup. Enken og søn Oluf Rasmussen beholder stedet.

Skifte efter hans første kone (Moesgård, Brejl):
10 Anne Pedersdatter i Neder Fløjstrup. 7.4.1723, fol.58.
E: Rasmus Olufsen Smed. B: Jens 9, Anne 6, Mathias 3. Første ægteskab med Jens Jacobsen. B: Peder 13. FM: farbror Rasmus Jacobsen Smed i Malling. Desuden nævnes enkemandens bror Peder Olufsen.

Begravelserne af Rasmus og Anne finder du i Beder sogns kirkebog hhv 1762 og 1781.

Gertrud Mikkelsdatter bliver gift igen 1783 med Rasmus Jensen af Bjerager.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Jette Nielsen

#8
Hej Ingelise

Prøv at kigge på de her skifter,her har du familien,han hedder Mathsen/Madsen.
Det ser ud til at Mikkel Madsen og Kirsten Nielsdtr.døde samtidigt iflg.skiftet.

Skifte
343 Mikkel Madsen og hustru Kirsten Nielsdatter i Synnedrup. 10.6.1779, fol.554.
B: Niels 48 i Mårslet, Mads 33, der har stedet i fæste, Johanne g.m. Christen Pedersen Skibby i Lille Fulden, Gertrud g.m. Oluf Rasmussen Smed i Over Fløjstrup.
-----------------

Skifte efter Kirsten Nielsdtr.s mor:
63 Johanne Mikkelsdatter i Synnedrup. 2.4.1734, fol.127B.
E: Niels Christensen.
B: Christen 32 på stedet,
Mikkel 31, Søren 19,
Kirsten g.m. Mikkel Madsen i Synnedrup.
---------------
Skifte efter Mikkel Madsens bror:
335 Søren Madsen i Lille Fulden. 1.3.1778, fol.543.
E: Birthe Olufsdatter. LV: søsters mand Søren Rasmussen sst. A:
1) bror Laurids Madsen i Langballe
2) bror Christen Madsen i Hørret
3) bror Mikkel Madsen [i Synnedrup, skifte 10.6.1779 lbnr.343]. 5B:
a Niels Mikkelsen i Mårslet
b Mads Mikkelsen i Synnedrup
c Johanne Mikkelsdatter g.m. Christen Pedersen Skibby i Lille Fulden
d Gertrud Mikkelsdatter g.m. Oluf Rasmussen Smed i Over Fløjstrup
e Maren Mikkelsdatter, død, var g.m. Niels Rasmussen i Neder Fløjstrup. 1B: en datter
(...)  afkortet
-------------
Fundet her, samme som jeg sendte til dig igår,der er også skifte efter Oluf Rasmussen.

http://www.brejl.dk/ning.htm

Mvh
Jette Nielsen

Ingelise Jegbjerg

Hej Bente og Jette! Tusind tak for hjælpen, dejligt med gode hjælpere.
Med venlig hilsen Ingelise