Hjælp til at forstå ministerialbogen for Alstrup sogn - børn af ugifte

Startet af vibeke syppli enrum, 05 Nov 2012 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

vibeke syppli enrum

Måske skriver jeg ikke i den rigtige gruppe, men håber det er OK
I vores slægt er der født 2 børn i 1891, 1 dreng (Niels Peter Jacobsen) og 1 pige (Kirsgten Marie Pedersen) af 2 søstre (19 og 29 år) Barnefaderen var ungkarl og den samme.  Drengen får farens efternavn, pigen får sin mors efternavn. Var det almindeligt? Derudover står der nævnt at de to fødsler (?) er indført i Thise sogns ministerialbog 28 januar 1892. Hvor? og hvorfor? jeg har gennemtravlet alle bøger og finder ingen bemærkninger? Hvor skal jeg kigge? Der står ud for begge søstre at de var i fast tjenesteforhold 10 mrd før fødsel i Stavad, Thise sogn.  Barnefaren vil vi da gerne vide noget mere om. Han bliver omtalt som "rejst til Amerika". Han er oplyst som Chresten Martinus Jacobsen og opholdt sig i 1891 i Thise sogn (må vist også have været der i 1890). Jeg synes jeg har kigget eftrer ham, men uden held. Med venlig hilsen Vibeke Syppli Enrum, vse@live.dk

bente lindhardt

Børn af ugifte mødre fik oftest moderens efternavn. Hvis de fik faderens efternavn, skulle han give sin tilladelse til det.
Fødslerne er ført ind i Thise kirkebog sammen med de øvrige fødsler men måske kun med fødselsdato(ingen navn er nævnt)
Fødslerne er indført der, fordi der har moderen opholdt sig på undfangelsestidspunktet, så det sogn har forsørgelsespligt overfor det "uægte" barn.

Hilsen
Bente L

Hans Poulsen



Hej Vibeke

Tise skal omgås med forsigtighed - navnlig hvis man retter sig efter stednavnedatabasen KRABSEN, som du finder her:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Det er en klog ting at nævne lokaliteterne så præcist, at misforståelser er udelukket, dvs. tit med amt, herred og sogn.

Der er nemlig, for at sige det lidt populært *h* til forskel. Selv har jeg stærkt på fornemmelsen, at du taler om det rigtige Tise, nemlig det i Vendsyssel, jævnfør stednavnet Stavad, der ligger i


Hjørring amt
Børglum herred
Tise sogn

Derud oiver hra KRABSEN et andet Thise, nemlig stavet med et *h*:

Viborg amt
Nørre Salling herred
Thise sogn

Stednavnet Alstrup er også drilagtigt, for der er tol sogne, der hedder Alstrup:

Aalborg amt
Gislum herred
Alstrup sogn

Hjørring amt
Hvetbo herred
Alstrup sogn

Herudover nævner KRABSEN fem andre stednavne *Alstrup*, - hvor af et af dem ligger i

Hjørring amt
Vennebjerg herred
Rubjerg sogn

Efter min vurdering har du placeret dit indlæg, hvor det hører hjemme, nemlig i DIS-gruppen AneEftersøgning.

Senere på dagen vil jeg se på dine egentlige spørgsmål, hvis andre ikke i mellemtiden er kommet dig til hjælp; men jeg må løbe nu.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

#3
Hej Vibeke

Fødslerne er sandsynligvis indført i Thise Hovedministerialbog, som ikke findes på AO.

De skal indføres i Thise, fordi moderen 10 mdr. før fødslen opholdt sig i sognet og børnene dermed er forsørgelsesberettiget i Thise.

mvh Ingelise Jacobsen

Tilføjet: Ser nu at Bente allerede har givet svaret.




Lene Martens

Hej

Krabsens stednavnebase 

Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning
Stavad Tise Børglum Hjørring  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.


Hjørring, Børglum, Tise 1876-1892
Opslag 101
Pige indført uden navn


Hjørring, Børglum, Tise 1876-1892
Opslag 53
Niels Peter jacobsen


mvh Lene

Inger Toudal

Hej Vibeke

Som Hans skriver, er der to sogne, der hedder Alstrup, ét i Ålborg amt og ét i Hjørring amt.

Niels Peter og Kirsten Marie ses i AO, Alstrup, Hvetbo, Hjørring 1889-1892, opslag 6, nr. 4, og opslag 11, nr. 4.

Med og uden "h" - tja:

AO, Tise, Børglum, Hjørring 1876-1892, opslag 1: Thise Sogn i Børglum Herred

AO, Tise, Salling Nørre, Viborg 1863-1892, opslag 1: Tise Sogn

Morale: Husk altid at skrive amt og gerne også herred. Opslagsnumre er ligeledes en god ting   ;)


Venlig hilsen
Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal


Inger Toudal


Måske er det den rigtige Christen Martinus Jacobsen, der er omtalt i den gamle tråd. Der findes en Kresten Jakobsen, 21 år, født i Saltum sogn, Hjørring amt, i folketællingen 1890 for Stavad by, Thise sogn i Hjørring herred:

AO, FT-1890, Hjørring, Tise, opslag 85, nr. 54

Niels Peters mor, Petrine Marie Pedersen, 18 år, født i Jerslev sogn, Hjørring amt, står som nummer 52 på samme opslag!

Jeg kan ikke umiddelbart finde Kirsten Maries mor, Maren Kirstine Pedersen, i FT-1890 for Stavad by, Thise sogn.

Hjørring, Hvetbo, Alstrup, Nymarken, et Hus, 10, FT-1880, C7029
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Peter Pedersen   41    Gift   Husfader, Huseier      Jerslev Sogn, Hjørring Amt
Kirsten Marie Larsen   40    Gift   hans Hustru      Jerslev Sogn, Hjørring Amt
Maren Kirstine Pedersen   18    Ugift   deres Børn      Jerslev Sogn, Hjørring Amt
Trine Marie Pedersen   8    Ugift   deres Børn      Jerslev Sogn, Hjørring Amt
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

vibeke syppli enrum

Tak for de mange gavnlige svar. Jeg indrømmer brødbetynget at jeg ikke nævnte andet end sognet / sognene. Det er bogen for Alstrup sogn, Hvetbo Herred og Hjørring Amt, der udstyrre Tise med et TH.
Jeg vil nu gennem gå de mange gode råd - og vender måske tilbage med yderligere spørgsmål.

Inger Toudal

Citat fra: Inger Toudal Dato 05 Nov 2012 - 14:52

Jeg kan ikke umiddelbart finde Kirsten Maries mor, Maren Kirstine Pedersen, i FT-1890 for Stavad by, Thise sogn.


Men hun kan selvfølgelig "gemme sig" et andet sted i Thise sogn eller i et helt andet sogn ved FT-1890, for 10-månedersdagen ligger jo for hendes vedkommende i januar 1891.

Det kunne se ud til, at Christen Martinus Jacobsen for Kirsten Maries vedkommende ikke har anerkendt faderskabet, siden hun ikke har fået hans efternavn. Hvad står der om forældrene ved de to børns konfirmation?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

vibeke syppli enrum

@inger, der står desværre ikke andre oplysninger en de der stammer fra dåben.