Mariane Sørensdatter mor til Inger Kris. Frederiksen 26-12-1856 Hørby hjørring,

Startet af Evy Schmidt Poulsen , 07 Nov 2012 - 11:23

Forrige emne - Næste emne

Evy Schmidt Poulsen

Søger hjælp til at finde  Inger Kristine Frederiksens mor, Marianne Sørensdatter der står som ugift og 32 år ved hendes fødsels  kirkebog. 1834-1862. Hørby-dronninglund-hjørring opslag 108 .
Jeg kan ikke finde Mariane Sørensdatter død og lidt i tvivl om hvem hendes forældre er, har længe ledt efter de forkerte forældre   :'( . Har en faderskabsag , kender alt til faderen Frederik ferdinand Christian Frederiksen. som hun fik et barn mere med , frederik Christian Frederiksen  død 24 feb.1857  Hørby 2 år gammel.Kirkebog Hørby Dronninglund Hjørring 1834-1862 opslag 238 .

Men det jeg søger er Mariane Sørensdatter, hvor blev hun af   ? Håber nogen vil hjælpe , på forhånd tak.!

Mange hilsner Evy

thorkild kanstrup jensen

Der er en  Marianne Sørensdatter født i Skæve Sogn 1823 opslag 69 nr 7.

Hende finder du også i FT 1860 Hørby Sogn opslag 19 Anden sidst på siden.

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

thorkild kanstrup jensen

Hej Evy

Se bort fra mit inlæg, der er hvist Marianne larsdatter jeg har fundet, Beklager :'(
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Judith Olsen

Sønnen, Frederik Christian, er døbt i Karup sogn, se KB Karup, Dronninglund, Hjørring 1814-1865, opslag 25, nr. 8.

Marianne og sønnen Frederik Christian Frederiksen, findes i FT 1855, Karup, Hjørring, opslag 1, nederst. De bor hos Maren Olesdatter, som er fraskilt.
Her fremgår, at Marianne er født i Hellevad sogn, Hjørring Amt.

Mon ikke dette kunne være Marianne i FT 1834 med forældre:

Hjørring, Dronninglund, Albæk, Skovhusene, Hus, 6, , FT-1834, B6770
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Nielsen 37  Gift  Savskærer  
Maren Olesdatter 30  Gift  Hans kone, væver  
Mariane Sørensdatter 8  Ugift  Deres datter  
Christen Christensen 7  Ugift  Deres plejesøn  
Marie Sørensdatter 2  Ugift  Deres barn  
Niels Sørensen 1  Ugift  Deres barn

Og her i FT 1840:

Hjørring, Dronninglund, Albæk, Skoven, Hus, 4, , FT-1840, B5844
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kresten Andersen 35  Gift  Husfæster og hjulmand  
Maren Nielsdatter 29  Gift  Hans kone  
Søren Nielsen 43  Gift  Indsidder  
Maren Olesdatter 34  Gift  Hans kone  
Mariane Sørensdatter 14  Ugift  Deres barn  
Kresten Krestensen 12  Ugift  Deres barn  
Maren Sørensdatter 7  Ugift  Deres barn  
Niels Sørensen 6  Ugift  Deres barn

Du skriver, at du har ledt efter de forkerte forældre - hvem er de forkerte ?

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

 Hej Judith
Dejligt med lidt hjælp, det er jeg rigtig glad for.Jeg tror på at dette er den  rigitge fam. har selv haft kig på den -:) men var ikke sikker,i flere år troede jeg at forældrene var Karen Jensdatter & Søren Pedersen 1814-1825 opslag 47, men denne mariane nævnes død som Jens thomsen datter datter ,  dette havde jeg overset .
Håber nu at finde hendes død .
Mange hilsner Evy

Evy Schmidt Poulsen

Tak for dit kig og forsøg på at finde den rigtige Mariane.  Thorkild K. Jensen, hun er en vanskelig dame , men håber du har ret i at intet er umuligt -:)

Judith Olsen

Hej Evy

Har ikke undersøgt det nærmere, men jeg har alligevel et "godt øje" til hende her:

Hjørring, Dronninglund, Hellevad, Allerup, et Hus, 38 (6), FT-1880, C6392
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Christen Sørensen   60    Gift   Husfader Husmand      Dronninglund Sogn Hjøring Amt
Marjane Sørensen   58    Gift   hans Kone      Hellem [Hellum] Sogn Hjørring Amt

Eller måske hende her:

Soren Nielsen,​ Inger Olesdr

Mariane Sorensen
baptism/christening date: 13 Jun 1826

baptism/christening place: DRONNINGLUND,HJORRING,DENMARK
birth date: 12 Jun 1826

father's name: Soren Nielsen
mother's name: Inger Olesdr
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

Hej judith.

Tror nu mere på nr. 2  i fb, 1880 er den Mariane 58, altså født 1822 ca.men ved  datters fødsels nævnes hun som 32  år, altså født 1824-1825 ca. Så jeg tror mere på nr. 2

Søren Nielsen og Inge Olesdatter bliver gift 26 nov. 1824 albæk, hun dør 26 okt. 1829  Albæk. Søren Nielsen bliver gift med Maren Olesdatter 25 nov. 1830 i Albæk ( mon ikke det kunne være en søster til kone nr.1 )

endnu engang tak for din hjælp   Hilsen Evy

Judith Olsen

Hej Evy

Det er helt OK med tvivl, så længe intet er bevist  ;)

Husk blot at aldersangivelserne i Ft ikke nødvendigvis helt er til at stole på. Det kan være, at ægtemanden ikke har haft helt styr på, hvor gammel hans kone var.

Jeg tror også på Marianne som datter af Søren Nielsen og Inger Olesdatter - og ja, det var jo ikke ualmindeligt, at en søster "overtog" en afdød søsters forpligtelser overfor enkemand og særligt søsterbørn.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

 :)Ja det er vist alm. på de tider at  ægtefællen hurtig gifter sig igen og ofte med en søster / bror -:) Hørby dronninglund hjørring 1834-1862 opslag 57 . føder en mariane sørensdatter en søn Frederik Christian Hansen døbt i kirken 17 juni  pige , mariane Sørensdatter inds. af Kuhr .. 36 år, mon det er den samme Mariane,  alderen passer  meget godt, desværre kan jeg ikke rigtig læse fadders navne  ???

Judith Olsen

Hej Evy

Bed om hjælp til at få dåben tydet i Hjælp til tydning.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

Tak Judith, det vil jeg så gøre. Håber jo stadig at der dukker mere nyt op omkring Mariane Sørensdatter :)

Evy Schmidt Poulsen

Ser ud til at det er den rigtig Mariane der får et barn mere, udlagt barnefader svensk ? Niels Hansen, da tjenende på Lengssholm i Lendum sogn, moderen 36 år tjente før nedkomsten på Lengsholm i Lendum sogn
Har kigget i fb. lendum 1860 men desværre finder jeg hende ikke der ?  MED TAK, SØGES HJÆLPEN STADIG,

Judith Olsen

Hej Evy

Hun bør være i FT 1860 Lendum, fordi:

KB Lendum 1814-1862, opslag 167, nr. 14 - Mariane tilgår fra Hutrup den 24.5.1859, 34 år gammel, og opslag 193, nr. 14 - Mariane afgår 17.5.1860 til Hørby, 35 år.

Ft 1860 Lendum, opslag 11, højre side - Maren Sørensdatter, 34 år, indsidder - mon ikke det kunne være hende ?

Og i KB Hørby 1814-1862, opslag 111, nr. 24 ankommer Mariane, den 17.5.1860, 34 1/3 år gammel. Her er ganske vist anført at hun kommer fra Torslev.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

Hej Judith.
Tak for kigget, har nu selv kigget det igennem,  men ville så gerne ha set datteren Inger Kristine som er født i 1856  nævnt,!  så måske er det en anden Mariane Sørensdatter der får sønnen Frederik Christian Hansen, det kan meget være at hun er nævnt som Maren Sørensdatter i ft.1860 i Lendum.

Ja det er ikke en nem sag.
mange hilsner Evy




Judith Olsen

Hej Evy

Jeg er da ret sikker på, at Inger Kirstine er sat i pleje.

Har du hendes konfirmation ?
Ellers findes den i KB Volstrup 1871-1888, opslag 196, nr. 9.

Og jeg mener at have fundet hende i FT 1870 i Volstrup, opslag 65, nr. 137 hos;

Anders Jensen, 67 år
Else Kirstine Jensen, 66 år

selvom hun her er anført med efternavnet "Færdinansen".

Hun findes ikke umiddelbart hos dette ægtepar i FT 1860 (opslag 20, nederst).
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

Hej Judith.
Tror du har ret i at inger Kristine er sat i pleje, håbede jeg kunne finde hendes plejeforældre ved hendes vielse 28-12-1880 Volstrup kirke, og jeg kiggede også ved hendes første barns dåb , men heller ikke her, er hverke plejeforældre eller hendes Mor mariane Sørensdatter nævnt.

Fb. Volstrup 1890 opslag 121  Øxenhede Christen Christensen enkemand 65 år enke husfader husmand
Det er den bror du nævne fb.hjørring dronninglund albæk.
Mariane Sørensdatter 63 år ugift lejerinde medhjælpende.  Og står der godt hellevad sogn, menjeg  tror nu alligevel det er den rigtig Mariane. Christen christensen dør senere på året, så hvad mon der bliver af hende, det ser ud at hendes liv ikke har været hel nemt





Judith Olsen

Hej Evy

Se KB Sæby 1897-1904, opslag 232, nr. 6.

Ganske vist passer fødselsdag og år ikke, men mon ikke det alligevel er hende ?

Se også KB Albæk 1840-1854, opslag 97, nr. 18 - her kaldes hun Maren med en fødselsdag 8. maj 1825.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Evy Schmidt Poulsen

Hej Judith.

Sikke mange fejl datoer der er skrevet, og alligevel giver jeg dig ret, Inger Kristine med fam. har i  fl. fb. boet på nordre mark i Sæby


Konfirmationen har jeg selv haft kig på , måske har præsten den dag fået for meget altervin-:)

Endnu engang siger jeg dig tak for din hjælp, den har jeg været meget glad for.

Nange hilsner og ha en god søndag aften.

Evy