Rasmus Nielsen Tvilling f. ca. 1798 i Laurbjerg sogn

Startet af Peter Lund Pedersen, 05 Nov 2012 - 13:36

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Rasmus Nielsen Tvilling var gift med Helle Marie Simonsdatter, og i FT-1845 Randers, Galten, Værum, Wærum sogn udflyttere, Et huus, 62, står de med nedenstående børn.

Rasmus Twilling           47   Gift      Lever af sin jordlod   Laurberg sogn Randers amt
Helle M Simonsdatter   38   Gift      Hans kone                   Lyngaae sogn Aarhuus amt
Niels Rasmussen             7   Ugift      Deres børn                   Laurberg sogn Randers amt
Søren Rasmussen     5   Ugift      Deres børn                   Laurberg sogn Randers amt
Ane M Rasmussen     3   Ugift      Deres børn             Laurberg sogn Randers amt
Mette M Rasmussen     1   Ugift      Deres børn                   Heri sognet


I FT 1850 og 1860 Skanderborg, Gjern, Tvilum, Faarvang By, er Helle Marie Simonsdatter med Christen Rasmussen og børnene plus en ny datter Inger Marie Christensen. Da datteren Ane Marie Rasmussen, som er min tipoldemor, får datteren Andrea Andersen, min oldemor, er Ane Marie beskrevet som ugift og datter af Christen Rasmussen! Var det skik, at man gjorde sådan ?

Jeg går dog ud fra, at det er Rasmus Nielsen Tvilling der er min tip tip oldefar, men jeg har problemer med at finde ham, udover den omtalte folketælling fra Værum. Jeg ved fra Ane Marie Rasmussens dåb, at han skulle hedde Rasmus Nielsen Tvilling Kb 1814-47 Laurbjerg, Galten, Randers. Opsl. 67 no. 11 ,, og her er der en mulig anden Tvilling hos fadderne, men det er svært at tyde noget brugbart.

Hvor finder jeg Laurbjerg sogn så tidligt som 1798 ?

Else Skovbo Jensen

Der findes KB for Laurbjerg sogn, Galten herred, Randers amt fra 1684-1705. Derefter findes den ikke, før 1814.
Kaldes Ane M. også for Christensdatter ? Hun har sikkert betragtet Christen som sin far, da hun jo var ret lille, da han kom ind i billedet.Men har du fundet Ane Maries fødsel i Laurbjerg. Det afgør da sagen.

Her har du fra www.ddd.dda.dk folketællingen 1801 med Rasmus som 3 årig.
Samtlige personer i husstanden

Randers, Galten, Laurbjerg, Laurberg by, , 21. familie, FT-1801, B3150
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Kristensen 41  Gift mand selvejerhusmand med jord og tømmermand 
Ane Sørensdatter 41  Gift hans kone   
Bodild Nielsdatter 14  Ugift deres børn   
Anders Nielsen 10  Ugift deres børn   
Søren Nielsen 6  Ugift deres børn   
Rasmus Nielsen 3  Ugift deres søn   
Ane Marie Nielsdatter 1  Ugift deres børn   
Peder Kristensen 23  Ugift tjenestekarl national soldat 
 
-Med venlig hilsen
Else--------------------------------------------

grethe holm rasmussen

hejsa
uden jeg helt ved det, så vil jeg tro det hører under Houlbjerg (Hovlbjerg) sogn og Viborg amt
der starter kirkebogen i 1797
vh Grethe Rasmussen

Peter Lund Pedersen

Hej Else, jeg stoler ikke helt på DDD når det kommer til så almindelige navne, og der mangler jo også et Tvilling i den familie der, men jo jeg har fundet Ane Marie Rasmussens dåb i omtalte Kb 1814-47 Laurbjerg, Galten, Randers. Opsl. 67 no. 11 og da moderens navn ikke er så udbredt, må det være hende og Ane Marie der senere optræder hos Christen Rasmussen i Tvilum, men jeg vil jo gerne finde Rasmus Nielsen Tvillings dåb mm.

Hej Grethe, jeg har lige læst mig frem til her på siderne, at kirkebøgerne fra Laurbjerg omkring århundredeskiftet skulle være brændt, men jeg har en ide om, at det muligvis kunne være Kb 1749-1813 Værum, Galten, Randers hans fødsel er i. Men der kommer jeg ikke langt da den er meget svært læsbar.

Jeg har også lige søgt mig frem til, at der er en Hanne Fisker her på siderne, der har haft en tråd om en Rasmus Christensen Tvilling fra Galten f. 09-02-1863, altså noget senere, men der må næsten være en forbindelse, så jeg skal nok bare lede noget bredere før jeg finder mere på min tiptip oldefar Rasmus Nielsen Tvilling, så jeg prøver lige Houlbjerg sogn også.

Mvh Peter




Else Skovbo Jensen

Hej
Navne og aldersangivelser i folketællingerne er sjældent helt korrekte. At Rasmus ikke er bevævnt med Tvilling har overhovedet ingen betydning for, om det er den rigtige eller ej. Børn fik den gang ikke et efternavn, men blev kaldt med Patronymet( her Nielsen) og måske et  ekstra navn for at adskille   alle de Nielsener fra hinanden

Se her er ft fra 1834 i Laurbjerg. Her er Anders( i Ft 1801) er han 10 år
Randers, Galten, Laurbjerg, Laurberg by, , 7, FT-1834, B5283
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen Tvilling 40  Gift  tømmermand 
Ane Rasmusdatter 51  Gift  hans kone 
Anebolette Andersdatter 10  Ugift  deres barn 
Ane Jensdatter 60  Ugift  inderste, almisselem

Det endelige bevis finder du ved Rasmus´konfirmation, opslag 89 i Laurbjerg 1814-47.
Rasmus Nielsen. Forældre Niels Christensen Tvilling og Ane Sørensdatter. Rasmus er døbt 28. november 1797

I rigtig mange tilfælde kan en konfirmationsindførsel give de ønskede oplysning.

med venlig hilsen
Else

Peter Lund Pedersen

Tusind tak Else, nu ser det jo rigtigt ud, og ja konfirmationerne har hjulpet mig før, men den mulighed havde jeg lige overset denne gang.

Mvh Peter