Tysk sogn i Fredericia

Startet af Brith Mørk, 01 Nov 2012 - 15:29

Forrige emne - Næste emne

Brith Mørk

Hvor finder man arkiver over tyske sogne i Fredericia i 1700 tallet. på forhån tak
bm

Peter Kristiansen

Hvad mener du med tysk sogn i Fredericia?

Der er to lutheranske kirker (Trinitatis og Sct. Michaelis (garnisonskirke)),
en reformert kirke
en katolsk kirke (Skt. Knud)
og en synagoge (nedlagt ca. 1902)

Kirkebøgerne for de to lutheranske kirker findes på www.arkivalieronline.dk
De andre må søges enten på film/ mikrokort eller i original på Landsarkivet i Viborg.
M.v.h. Peter Kristiansen

Kristensen

#2
Sct. Michaelis er sandsynligvis det rigtige valg. Der var mange tyske militære familier i Fredericia på det tidspunkt, og de brugte kirken. Jeg ved at organisterne ved Sct. Michaelis op gennem 1700-tallet også var tysk skoleholder (min 4- og 5Xtipoldefar)
jhk

Brith Mørk

Jeg har en bog fra Sct,Michaelis kirke, der står der: Man gik ud fra  et bygge kort d. 2/11-1665.Det aftaltes da, at alle huse øst for Kongens Kanal og Prinsessegade skulle tilfalde dansk, resten tysk Sogn.
Så¨jeg tænkte om der er nogle optegnelser af famillier i det tyske sogn, og hver der er hvor mon jeg kan finde dem?
De bedste hilsner
bm

Christian Grøndberg

#4
Kirken hed fra opførelsen i 1665-1667 og frem til 1722: Tyske/Tydske Kirke. Det var først her, at den fik navnet Sankt Michaelis.

Den første kirke i den nye fæstning blev allerede indviet i 1655. I 1664-1665 (mener jeg) blev det foreslået at inddele byen i to sogne, og dette blev anmodet hos biskoppen i Ribe.

Tyske Kirke lå mellem Norges Gade/Sjællands Gade/Venders Gade/Jyllands Gade.

Danske Kirke lå mellem Kongens Gade/Jyllands Gade/Dronningens Gade/Danmarks Gade.

Trinitatis Kirke blev først frem mod 1690 - der hvor den oprindelige kirke fra 1655 lå.

Hvor sognegrænserne lå, kan jeg ikke svare på, men de ser ud til at figurere på digdag.dk fra 1660.

Med venlig hilsen
Christian

Kristensen

Jeg er først for nylig "kommet til Fredericia" fra det mørke vestjylland, så jeg står lidt famlende..

Kunne I eventuelt hjælpe mig med følgende:

Til Brith: Hvad hedder bogen du finder oplysningerne i?

Har nogen af Jer kendskab til organist og tysk skoleholder Johan Christian Lund 1699-1765 eller hans søn i samme stilling Christian Johannesen Lund 1734-1791?

Jeg er interesseret i alle oplysninger men specielt ideer om, hvor de stammer fra. Jeg har hørt en påstand om, at de kommer fra Lund i Sverige.
jhk

Brith Mørk

Jeg har købt bogen i kirken. Den er skrevet af Sven Avnby og den hedder:  SCT. MICHAELIS KIRKE Tyske kirke i Fredericia. Jeg leder efter en Coporal Heinric Apitz, som blev gift i kirken i 1745.
De bedste hilsner
Brith

bm