Stiftelse, København ?

Startet af Litta Olsen, 04 Nov 2012 - 10:44

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Jeg har en Peder Hansen som skal være født 17 juli 1831 i København.

Hans moder var Anna Jensdatter. Fader ikke nævnt.

Jeg skulle gerne finde hans dåb, men det eneste spor jeg har for at indsnævre ledeområdet er folketællingen i 1880 for Haraldsted i Sorø. Der står det at han er født: " Stiftelse, København"

Hvilken stiftelse menes der montro ? Der er jo den kgl. fødselstiftelse, men jeg skulle gerne vide om der var andre der på folkemunde blev kaldt "Stiftelse" ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Litta.

Der er en Peter Hans, der bliver født 17. juli 1831 på Den Kgl. Fødselsstiftelse.
Det eneste der står i 1824 - 1832 opslag 409 er:
Barn nr. 565, Moder nr. 563, født 17de Juli, døbt 19de Juli, Peter Hans.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Litta Olsen

#2
Tak for hurtigt svar  ;)

Det er jo nok ham, men så meget klogere bliver man så ikke af det.

Måske skal jeg forsøge at finde hans konfirmation.

Redigeret:
Den fandt jeg i Sorø, Ringsted, Valsølille, 1840-1891, konfirmerede opslag 5.

Her står moderens navn, men jeg er bange for at dette er en blindgade  :-[

Hvad betyder nummeret som står ved moderen ? Det er vel bare et lokalt registreringsnummer, tænker jeg.


[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Litta.

Jeg læser:

Peter Hansen

Moderens Navn er Anna Jensdatter. Barnet har paa
den Kgl. Fødselsstiftelse i Kjbhvn No. 565.

Født d 17de Julj 1831
Døbt 19de Julj 1831
paa den Kongelige Fød-
selsstiftelse i Kjøbenhavn.

Har du nogen grund til at tro, at det ikke er den rigtige moder, der er angivet ved hans konfirmation?

Nummeret (563) der står ved moderen i Fødselsstiftelsens kirkebog, er det nummer, som de har registreret hende under. I princippet fødte alle anonymt på Fødselsstiftelsen, og blev derfor som udgangspunkt kun noteret som et nummer i kirkebogen. Og kun med moderen/faderens accept blev navnet noteret i kirkebogen. Men der findes i nogle tilfælde bevaret protokoller, der viser, hvad nummeret dækker over. Men det har jeg ikke arbejdet ret meget med. Der er sikkert nogle, der bedre kan vejlede om disse "nummer-oversættelses-protokoller".
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Litta Olsen

Nei, jeg har ikke tvivl om moderens navn, men jeg aner ikke hvor hun kommer fra og hvordan jeg skal finde ud af mere om hende.

Jeg har derfor lagt en forespørgsel ind under 'Hjælp til opslag' for at se om der kan findes mere i arkiverne under de numre som er angivet.

Men tak for hjælpen så langt.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge