døbt ved konfirmation

Startet af Erna Bonnemann, 08 Dec 2012 - 16:34

Forrige emne - Næste emne

Erna Bonnemann


Hvsd hvis man først er døbt den dag at man bliver komfirmerede skal man så ikke stå nogle steder i det årstal at man er født
Hilsen Erna

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Erna.

Normalt skal man indføres i kirkebogen i det sogn, hvor man er født (hvis vi taler om tiden efter 1814). Desuden bliver man indført i kirkebogen i det sogn, hvor man bliver døbt.

Så i det eksempel, du nævner, bør man kunne se, at personer er indført i kirkebogen i sogn X ved fødslen, i sogn Y ved dåben, og i sogn Z ved konfirmationen.

Det kan så godt være, at nogle af sognene er sammenfaldende.

I Fødselstiftelsens kirkebog vil du opleve mange eksempler på, at barnet er født på Fødselstiftelsen og indført i deres kirkebog, døbt i et andet sogn. Dåben vil så både være anført i dåbssognet, og sædvanligvis også i Fødselstiftelsens kirkebog.

mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Erna Bonnemann

rigtig mange tak så kan jeg godt gå igang med t se om jeg kan finde den
Hilsen Erna

Karen Graabæk Møller

Hej Erna

Jeg supplerer lige Jens:

Hvis du er heldig, har der måske været korrespondance mellem sognene hvor barnet er født og hvor barnet er døbt, og så kan der ligefrem være indskrevet i fødselssognet hvor og hvornår barnet er døbt, ligesom det vil stå under dåben, hvor barnet er født.

Hvis du er uheldig, står der hverken det ene eller det andet, og så er det kun forældrene og evt. fødselsdato der giver et spor.

Og så en lille ekstra tip, hvis ikke du allerede ved det: børn der ikke er født i sognet, men kun døbt der (eller har forsørgelsesret dér) er som regel indført som nr. 0. Det kan gøre søgningen lettere!

Hilsen
Karen G. Møller