Lykkesborg Mølle brændt 1908

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 01 Nov 2012 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Finn Hartvig Frederiksen

Lykkesborg mølle i Hårslev sogn nedbrændte i 1908 og ikke opbygget igen.
Mon der er noget nedskrevet i Brandforsikring dengang og hvor finder jeg det???
Jeg leder efter hvor præcis den lå - jeg har fundet en FT 1870 -Odense amt-Skovby herred-Hårslev sogn -siderne 21,22,23 .Min tipoldefar Niels Hansen og familie , ingen matr. nr. nedskrevet i FT.
Da den hedder Lykkesborg mølle må den vel ligge i nærhed af gården Lykkesborg, der er noget der hedder Møllebjerg ca.1km fra gården (vedhæfter et kort) og tit hvor der ligger møller hedder det møllebjerg
VH Finn

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Jeg har fundet i en FT 1901 -Odense amt - skovby herred - Hårslev sogn - opslag 1092 . Jeg mener at det er et f der står der -  matr.nr 2 f .
Vedhæfter et nyt kort hvor Møllen har ligget på matr.nr 2 f- på en mærkelig lille trekant bag Møllebjerg ? , men efter et matrikelkort er det der   ???
Er der nogen der vil se om det er rigtigt  :)
VH Finn

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen



Hej Finn

"Lykkesborg mølle i Hårslev sogn nedbrændte i 1908 og ikke opbygget igen".

Hvis du kender datoen for branden, er det muligt, at du kan finde noget i de lokale aviser om møllen og branden, som måtte interessere dig.

At bladre en hel årgang aviser igennem for at finde en bestemt artikkel, er næsten håbløst, så datoen er meget betydningsfuld.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Finn Hartvig Frederiksen

tak for dit svar - jeg kender ikke datoen , så det bliver en hel årgang  :)
Jeg har fundet matr. 2 f på et gammelt kort (vedhæfter det) Jeg har besluttet mig at der står 2f i FT 1901.
VH Finn

[vedhæfting slettet af admin]

Leif Thor Olsen

Hej Finn.

Prøv at kontakte Søndersø og Omegns Lokalhistoriske arkiv.

Mvh. Leif

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Jeg har været på Søndersø lokalhist.   :) Det var der jeg fandt at møllen var brændt i 1908.
Jeg må på rigsarkivet i Odense.
Jeg prøver alt , for der må være nogen , der lige ligger inde med en viden om Lykkesborg mølle, der har ligget tæt ved Labølle - Hårslev, hvis jeg ikke tager fejl  :) når jeg ser på kortet kan det også være en vandmølle .
VH Finn

Hans Poulsen



Hej Finn

Du må en tur ind på det lokale plejehjem.

Dér træffer du måske en beboer, der kan sige noget i retning af: "Min bedstemor fortalte mig om branden på Lykkeborg Mølle, som fandt sted akkurat på hendes fødselsdag" - eller noget i den dur.

Lad være at begynde at lede i en hel årgangs aviser igennem - inden du er færdig med første kvartal, er du endt på en lukket afdeling.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag