Skifte København 1799

Startet af Ruby, 01 Nov 2012 - 01:37

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Hej -

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg finder et bestemt skifte på AO. Mon nogen har mulighed for at hjælpe mig?

Det drejer sig om Jens Christensen Schou/Schow/Skov/Skou, der døde af brystsyge d. (25.?) Juli 1799 i København. Han boede i Nyhavn, hvor han var øltapper/værtshusmand/kældermand. Han var født omtrent 1763 - jeg ved desværre ikke hvor, eller hvem der var hans forældre. Han efterlod sig sin hustru, Karen Larsdatter. Han havde min. 3 døtre, som formodentlig var levende ved hans død: Ane Marie f. 1796, Maren Kirstine f. 1798 og Inger Kirstine f. 1799.

På forhånd mange tusind tak for hjælpen!

Mange hilsner
Helle Ruby

Jesper Skov

Kunne være Generalregister 1800-1801 opslag 86.

Jens Christensen, Øltapper ... Forsegl: 5. pag. 37 og 38.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Ruby

Hej -

TUSIND TAK - det kan meget vel være ham!

Jeg går ud fra, at her er tale om en henvisning til stedet, hvor skiftet kan findes...... Er det korrekt forstået, at man ikke kan finde selve skiftet på AO, når her er tale om et Københavnsk skifte? Jeg har tidligere fundet skifter fra Møn osv., men har problemer med at finde dem fra København (måske kan jeg bare ikke se skoven for bar træer) - altså ligger der alene registre/oversigter, eller kigger jeg et forkert sted....?

Venligst
Helle

Anna N Rasmussen

Hej Helle,

Nej selve protokollerne fra KBH er desværre endnu ikke lagt på AO - men fat tålmodighed, for mon ikke de følger snart?

Hvis du ikke kan vente, må du en tur på Rigsarkivet, eller bede om opslag. Jeg tror at det må være denne protokol:

Arkivinstitution:  Rigsarkivet
Arkivskaber(e):  Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie:  Forseglingsprotokol  1771-1863
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  1800,1801 5 A 1 
Indhold til:  1800,1801 5 A 356 
Indhold beskrives med:  Forseglingsnummer/folionr. (Skifteretsperiode, Protokolnr, Protokollitra, Sagsløbenummer, Folionr.)
Nr:  216

PS, med hensyn til hans fødested, kan du forsøge at finde ham i den københavnske borgerskabsprotokol. Som øltapper må han have haft borgerskab, og i protokollen blev det som regel noteret hvorfra folk kom.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Ruby

Hej Anna -

SÅ forstår jeg det hele lidt bedre - troede, at jeg bare "fumlede", når jeg ikke kunne finde selve skiftet! Tusind tak for hjælpen! Det bliver fantastisk, når engang skifterne kommer på!

Nå.....hm......så må jeg på arkivet! Jeg har faktisk også en del andre ting, jeg skal have undersøgt derinde, så der er nok ingen vej udenom.

TUSIND TAK for super vejledning!

Mange hilsner
Helle