Død i Hasle, Sankt Johannes, Aarhus i 1931

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 30 Okt 2012 - 14:48

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Min mors udøbte lillesøster døde da hun var 5 måneder gammel på vej til Kommune hospitalet.

Hendes død findes i AO fra Hasle, Sankt Johannes, Aarhus 1928-1933 opslag 198, nummer 82.

Jeg læser:

1931
7 Juli
Død paa Vej til Kommune
hospitalet. Bp. Maagevej* ... Hvor er Maagevej ... er det Hasle eller Aarhus?  Er det hvor Olivia boede?

V. Kirkegaard 1931
11 Juli

Udøbt Pige

F. i Elev pr. Lystrup** 23 Jan. 1931. D. af  ... Hvad mener pr. Lystrup?
pens. Remisearb. Martinus Møller
og Hstr. Olivia Emilie Møller

5 Mdr.
1931
23
Januar

Jeg vil gerne få svar på de spørgsmål om hvad der står i døden.

Med venlig hilsen
Birgit


Gitte Johansen

#1
Hej Birgit

Elev  har postadresse 8520 Lystrup.

Mågevej kan være i Risskov, som hører under Vejlby sogn i 1930.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Begravelse af mors lillesøster har jeg med hjælp fra en flink DIS Medlem tror jeg med navn Mogens Fabritius ... her er begravelsen:

Fattigvæsnets Begravelsjouenal 1931-1932, # 42:   7 juni. Remisarbejder Christian Martinus Møllers sep. (fra separeret) Hustru Olivia Emilies udøbte Dtt. (datter) født 23-1-31 (?)   Bm (barne moderen) født 27-11-1898, i Slagelse, Sct Mikkels xxxxx?   (Død på) Kommunehospitalet, (Bopæl/adresse) Hj af Maagevej og Fuglevangsalle.   Ud (udlagt barnefader) Tømmerby-Lild.   DVS: "Connie Møller er død 7. juni 1931, på Århus Kommune Hospital. Nu Århus Universitetshospital"

I døden Maagevej som Bp (boplads) ... i begravelsjouenalen ovenfor står bopæl som HJ (hjørne?) af Maagevej og Fuglevangsalle ... er det i byen Aarhus eller i Elev?

Postaddressen (pr. Lystrup) i døden ... er det lidt udenfor Hasle?  Jeg spørger fordi i mors lillesøsters fødsel (1892-1931 Elev, V. Lisbjerg, Aarhus opslag 69) står der at hun var født den 23 Januari, 1931 i Elev Mark.  I kirkebogen står der også at fødselen er noteret i Tømmerby Sogns Ministerialbog ... hvorfor?  Er det fordi hendes far Christian Martinus Møller noteret i begravelsjouenalen ovenfor Ud. Tømmerby-Lild bor der?

Jeg håber for hjælp.

Med venlig hilsen
Birgit

Gitte Johansen

Prøv at søg "Elev" på http://map.krak.dk/.


Så kommer der Elev, 8520 Lystrup frem, så kan du se det ligger nord får Århus.

Jeg kan næsten se Elev fra mit vindue, hvis jeg går op på 1. sal.


Jeg tror, der muligvis skal stå Fuglesangs alle. Det ligger i Århus, nær Hasle.

Det kan du også finde. Mågevej  hedder Blåmejsevej nu.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Fødslen kan du se i Thisted, Vester Han, Tømmerby, opslag 51.

Kan faderen være flyttet til Tømmerby, efter de er separeret?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Du kan finde familien uden faderen i FT1930, landsogn, Elev, opslag 18.


Og i 1929 bor de i Hasle.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens Fabritius

Hej.... Jeg tror at jeg har slettet alt om sagen... Men det var en svær og spændende sag at løse, hvis den blev det? Jeg havde fået den idé, at barnet var bortadopteret... men barnet dør, og begravet på Vestre Kirkegaard, der har været to begravelser i samme grav siden, så alt er slettet.
Moderen har fået barnet på mødre-/børnehjemmet Elev ved Lystrup, hun har muligvis boet der i en periode.
Det der muligvis var vanskelig i sagen var at moderen var holdt ude af sagen, som person, alt stod i faderens navn, som ulykkeligvis ved en personskade var indlagt i Viborg. Forældrene var skilt eller separeret.
Interesant var også at moderen giftede sig igen og flyttede til Slagelse(?), Hendes fødeby, Borgerservice, eller var det folkeregisteret, påstod hårdnakket at hun aldrig havde været (boet) i jylland. Trods ægtemand og børn født her, flere steder....

Jeg lovede dig muligvis et billed af det hus/villa der nu er på grunden, hvor det "usunde" kolonihavehus var i sin tid....!

Er der noget jeg kan rette op for dig, så gør jeg det gerne....

Med venlig hilsen, Mogens Fabritius....

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Gitte,

Tak for tid og hjælp.

Med venlig hilsen
Birgit

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Hej Mogens

Du siger "Moderen har fået barnet på mødre-/børnehjemmet Elev ved Lystrup" ... Hvordan ved du det?
I mors lillesøsters fødsel står der at hun var født på Elev Mark.

Fødslen på Elev Mark den 23 januari 1931 kan ses to steder ...  i Thisted, Vester Han, Tømmerby, opslag 51 og i Elev, Vester Lisbjerg, Aarhus opslag 69.  Da pigen var født var forældrene separeret.

Jeg havde oplysninger fra Henrik Vedel Smith, Arkivar for Statens Erhvervsarkivet i Århus at:

Min mormor Olivia Emilie Møller (født Nielsen) blev separeret fra Christian Martinus Møller i 1931 og måtte søge året efter fattighjælp.  Hvordan ved han at de var separeret?

Olivia boede på Sjællandsgade 95A i 1934 ... Sjællandsgade 92 i 1935 ... Fredensgade 31 i 1936 ... er der Folketællinger om familien fra de steder? 

Jeg ved at familien flyttede til Sjælland den 9-4-1938 ... Lynge, Alsted,Sorø hvor min mor gik i skole en tid.  Olivia giftede sig igen med en Svend Larsen som døde i en ulykke i en Kønrøg Fabrik  ... men hvor de giftede sig, hvornår han døde og hvor de boede ved jeg ikke.  Olivia giftede sig igen med Holger Lystrup som havde en lille gård i Grøfte ved Slagelse tror jeg ... igen ved jeg ikke hvornår de var viet.

Du siger Jeg lovede dig muligvis et billed af det hus/villa der nu er på grunden, hvor det "usunde" kolonihavehus var i sin tid....! ...Hvilken hus taler du om?  Jeg husker intet om det men jeg bliver gammel!

Hvis du kan hjælpe med nogen som helt oplysninger gør det mig glæde.

Med venlig hilsen
Birgit

Mogens Fabritius

Hej... Sendt dig en mail, mvh Mogens Fabritius...

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg fik emaien og har svaret ... mange tak for tid og hjælp.

Med venlig hilsen
Birgit