deporteret fra Danmark pga. intimt samvær med medlemmer af det danske hof?

Startet af Lill Lie-Olsen Kildebogaard, 29 Okt 2012 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Lill Lie-Olsen Kildebogaard

Hej

Jeg har fundet nogle gamle beskrivelser fra en fjern slægtning i Norge - hun er desværre død for mange år siden og vi har ikke kontakt til den norske del af familien.

Jeg søger derfor oplysninger om følgende:

Min tip-tip oldeforældre:

Ole Lie f. 1814 i Langesund/Skien i Norge, han var uddannet kontorrist og senere sagfører. Jeg har oplysninger om at hans far skulle hede Lars Lie og være handlende.

Ole bliver gift med Thora Christine Tomine Lie (f. Bøttger)

om Thora ved jeg at hun er registreret til at være født i "Lille Mela" /Skien i Norge. - I følge de beskrivelser jeg har fundet skulle Thora's far Joh. Bøttger være blevet deporteret fra Danmark på grund af fortrolig og intimt samvær med kvindelige medlemmer af det danske hof (prinsesser?) som han underviste i musik.

Det er en sjov historie og jeg ved ikke hvor vidt det passer - men er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om Ole og Thora's forældre? - og måske be- eller afkræfte om familiehistorien passer?

Jeg ved Ole og Thora fik 7 børn - men ellers er alle oplysninger meget velkommende!

Mon det er muligt at finde gamle fotos af disse slægtninge?

Hilsen

Lill

Anette Eriksen

Hej,

Jeg finder dette på Wikipedia:


I følge familietradisjonen var Bøttger født i Hertugdømmene, og han hadde virket som musikklærer i København blant annet for gehejmekonferensråd Frederik Sophus Rabens barn. Det fortelles også at hans usedvanlig smukke ytre, skal ha ført til et ønske fra høyt hold om skifte av oppholdssted.[2] I 1796 får han utstedt reisepass hvis innledning lyder:

Ober Præsident, Samt Borgemestere og Raad i den Kongelige Residents-Stad Kiøbenhavn Gjøre hermed vitterligt, at nærværende Musicus Hr. Iohannes Bøttger agter nu at reyse herfra Staden til Scheen i Norge... 
http://www.slekt.org/books/schneider/15.html

Bøttger skal først ha oppholdt seg som musikklærer hos Niels Aal på Ulefos, før han ble organist i Scheen. Han ga konserter til byens borgere, og trakterte både orgel, klaver og langeleik.

27. juli 1798 giftet han seg i Larvik med Mette Marie Schjøth,[3] og fikk med henne en tallrik barneflokk, deriblant den senere arkitekt og stortingsmann Hother Bøttger. Som organist ble han etterfulgt av Hans Johnsen.[4]

Mange hilsner
Anette Eriksen


Lill Lie-Olsen Kildebogaard

Hej Anette.

Tusind tak, det er guld værd for min søgen ;O)

Sjovt at den gamle historie ikke bare er pure opspind - det er altid sjovt at støde på disse ting i sin historie.

Mange tak for hjælpen.

MVH

Lill