Udlagt barnefader - hvordan kan jeg finde ham ?

Startet af Bitten Molin Nielsen, 28 Okt 2012 - 15:14

Forrige emne - Næste emne

Bitten Molin Nielsen

Hej,

Jeg har lige et spørgsmål omkring en udlagt barnefader. Min oldemor Anna Kirstine Jensen føder i 1900 min mormor Johanne Marie Jensen (KB 1892-1900, opslag 157, nr 32, Torslev Sogn, Dr.Lund Herred, Hjørring amt). Her står at udlagte barnefader er Ungkarl Jens Christian Andersen af Terpet Mark i Taars Sogn - Kolbrodiget. I 1903 får de en søn Jens Christian Jensen (KB 1901-1913, opslag 11 nr O (hvorfor står der nul ?), samme sogn). Der står at Jens Christian Andersen af Taars Sogn, Oustrup Mark.

Hvordan kan jeg finde ud af hvem Jens Christian Andersen er ?

Iflg min mor (og det hun ved omkring ovenstående) så bliver Anna og Jens aldrig gift. Anna gifter sig efterfølgende med en Henrik Kristjan Juul Nielsen (jeg har endnu ikke fundet deres vielse).

Jeg har ledt efter Jens Christian Andersen i Taars Sogn, og har også fundet en, men kan jo på ingen måde være sikker på det er den rette person. Han kan jo i og for sig være lige fra 20 år til 50 på tidspunktet for børnenes fødsel.

Hvad gør jeg herfra ? Ideer modtages meget gerne.

mvh
Bitten Molin

Lone Klint

en udlagt barne fader bliver sat i alimentations bidrag og kan findes i amts arkiverne, kunne han ikke betale blev det betragtet som fattig hjælp og du kan evt. finde ham i fattig kommisionens optegnelser

Bitten Molin Nielsen

Tak for oplysningen, og disse oplysninger findes på arkivet i Viborg, er det korrekt ?

mvh
Bitten Molin

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bitten Molin Nielsen

Tak for hjælpen, så må den gren af familien lige ligge lidt stille indtil videre.

mvh
Bitten

Anette Eriksen

Hej Bitten,

Du kunne måske i mellemtiden forsøge at finde din mormors konfirmation? Her kan der stå god information, som kan medvirke til at identificere den rette fader. Du kunne også forsøge folketællingen for 1901 på de adresser/stednavne, der er nævnt. Du kunne være heldig at finde den rette udlagte  barnefader af den vej.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mette Lund

Hej Bitten

Nullet ud for Jens Christian betyder, at han ikke er født i sognet, hvor bliver døbt (= Torslev), men som skrevet i Jerslev sogn. Han findes i Jerslev KB 1901-1906 opslag 32 (øverst), og her fremgår det, at moderen tjente Rønnebjerg i Vrejlev sogn 10-måneders dagen før fødslen. Derfor kan han også findes i
Vrejlev KB 1901-1906 opslag 29 (nederst). Hans navn står der ikke, men det gør forældrenes.


Vedr. Johanne Marie er der noteret "godkendt i Vrejlev 4. feb. 1901". Hun findes i Vrejlev KB 1901-1906 opslag 64 (næstsidst), og her fremgår det, at moderen på 10-måneders dagen før fødslen opholdt sig i Rønnebjerg, Vrejlev sogn.

Mvh.
Mette

Egon Hansen

Ud fra den forudsætning at børnene har samme mand som udlagt barnefader, og allimentationssagen volder vanskeligheder, eller di bor så du har lettere ved at besøge RA i København, kan du finde personen i lægdsrullen. Her står både hans opholdssted ,alder,fødested og hans faders navn.
altså RA, selvbetjeningsmagasinet.søg evt en som vil foretage opslag for dig, det er ikke noghet der tager ret lang tid hvis det er een som kommer der i andet ærinde.
Mvh Egon

Bitten Molin Nielsen

Hej,

Tusind tak for jeres idéer og ikke mindst hjælp til at finde ham i den anden kirkebog. Disse opslag vil jeg lige finde frem og printe til min "samling" og slægtsprogram. Også tak for forklaringen på hvorfor der stod nul ud for hans dåb, så fik jeg også lært det.

Mht min mormors konfirmation, så har jeg allerede fundet den, og der er det den mand som min oldemor gifter sig med, der står angivet som fader.

Jeg tror jeg vil lave et opslag i andet forum mht til opslag på RA, jeg bor helt oppe i Nordjylland, og kommer ikke lige hverken til Viborg og da slet ikke København.

Igen tak for hjælpen.

mvh
Bitten