Harboøre sogn Vandfuld herred Ringkøbing amt 1828-46 opslag 152

Startet af Jens Møller Nielsen, 25 Okt 2012 - 22:02

Forrige emne - Næste emne

Jens Møller Nielsen

 Hej Hjælper.I ovennævnte kirkebog er Christen Larsen gift 2.gang . Han har tidligere været gift med Kirsten Jensdatter (født 5 nov. 1786 i Ramme sogn) . Der er født et barn Sidsel Marie i 1823 ifg.1815-27
opslag 37. Men hvornår er Kirsten Jensdatter død og hvor ??. Hjælp søges . Mvh. Jens

Kirsten Didriksen

Hej Jens!

Hun er død den 24.2.1861 opslag 88 Harboøre.

Her er familien:
Fkt-1855; Harboør - Rønland ; [223] 6; en Gaard
1178; Lauge Nielsen; m; 44; gift; Nees Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Gaardmand, Huusfader
1179; Sidsel Marie Christensen; k; 32; gift; her i Sognet; Lutheran; hans Kone
1180; Kirstine Laugesen; k; 7; ugift; her i Sognet; Lutheran; deres Barn
1181; Jens Gai Laugesen; m; 5; ugift; her i Sognet; Lutheran; deres Barn
1182; Niels Christian Laugesen; m; 3; ugift; her i Sognet; Lutheran; deres Barn
1183; Ane Ingstrup Laugesen; k; 1; ugift; her i Sognet; Lutheran; deres Barn
1184; Jens Christensen Gay; m; 65; gift; her i Sognet; Lutheran; Konens Fader som Aftægtsmand
1185; Kirstine Jensen Røn; k; 69; gift; Ramme Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Konens Moder som Aftægtskone
1186; Christen Peder Andersen; m; 22; ugift; Lomborg Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Tjenestekarl
1187; Christian Laursen; m; 18; ugift; Fjaltring Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Tjenestekarl
1188; Marie Cathrine Josephsen; k; 24; ugift; her i Sognet; Lutheran; Tjenestepige
1189; Johanne Jensen; k; 17; ugift; her i Sognet; Lutheran; Tjenestepige
1190; Peder Suusgaard Christensen; m; 44; ugift; Bøvling Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Dagleier som Tjenestekarl

Kirstens forældre er her:
Fkt-1787; Ramme - Vester Mølle ; 28;
139; Jens Nielsen; m; 33; gift,1; ; ; hosbonde / møller
140; Inger Chrestensdatter; k; 29; gift,1; ; ; hans kone / møller
141; Kierstine Jensdatter; k; 1; ugift; ; ; deres datter ægte
142; Mads Jensen; m; 20; ugift; ; ; tieneste folk
143; Karen Jensdatter; k; 20; ugift; ; ; tieneste folk

Fkt-1801; Ramme - Wester Mølle ; 37;
166; Jens Nielsen; m; 47; gift,2; ; ; Huusbonde / Møller og gaardbeboer
167; Zidsel Larsdatter; k; 24; gift,1; ; ; Hans kone
168; Kiersten Jensdatter; k; 15; ugift; ; ; Hans børn af første ægteskab
169; Karen [Jensdatter]; k; 10; ugift; ; ; Hans børn af første ægteskab
170; Christiane [Jensdatter]; k; 5; ugift; ; ; Hans børn af første ægteskab
171; Jens Christensen; m; 53; gift,1; ; ; Tiennestefolk
172; Jens Jacobsen; m; 13; ugift; ; ; Tiennestefolk
173; Lucie Jacobdatter; k; 16; ugift; ; ; Tiennestefolk

Kirstens mor Inger er død 1799 41 år, Ramme opslag 254.

Venlig hilsen
Kirsten

Ps. Vester Mølle var en vandmølle.

Jens Møller Nielsen

Hej Kirsten.Tak for dit svar.Jeg kan ikke få det til at passe med at kirsten har været gift med Christen Larsen ifg. Ramme 1711-1815 opslag 321 19 juni 1801 , og Christen er gift 2.gang ifg. Harboøre
1828-46 opslag 152. ??? .Mvh. Jens

Vibeke Weilby Bach

Hej

Her har du Zidsel Marie med sin mor og hendes nye mand. Kan de være skilt.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Vandfuld, Harboør, Wriist, Gaiesgaard, en Gaard, [179] 35, FT-1834, B9248
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christensen 43  Gift  Gaardmand 
Kirsten Jensdatter 48  Gift  hans Kone 
Zidsel Marie Christensdatter 11  Ugift  Konens Datter og Mandens Steddatter 
Anne Ovesdatter 76  Enke  Huusfaders Moder, der af [ham] forsørges 
Mads Larsen 17  Ugift  Tjenestekarl 
Cathrine Magrethe Christensdatter 24  Ugift  Tjenestepige 
Anne Jachobsdatter 21  Ugift  Tjenestepige 
Peder Jensen 33  Ugift  vanvittig, nyder Kost og Logi efter Omgang hos Sognebeboerne 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hilsen Vibeke

Vibeke Weilby Bach

Hej

Det er ikke den rigtige Christen Larsen der bliver gift igen. for Christen Larsen Rønland dør 2 maj 1826 opslag 104.


Hilsen Vibeke

Jens Møller Nielsen

Hej Vibeke.Tak for hjælpen. Det var løsningen.Jeg kunne heller ikke tænke mig at Kirsten var blevet skilt ;D.Mvh.Jens

Kirsten Didriksen

Hej Jens!

og Christen er gift 2.gang ifg. Harboøre
1828-46 opslag 152.  .Mvh. Jens
??? Det er Kirsten der har været gift før. . .som jeg læser det:

Ungkarl Jens Christensen Gai af Harboøre 41 år og
Enkekone Kirsten Jensdatter Rønland af Harboøre 45 år
~ 18.11.1832

Ved Sidsel Maries dåb den 25.4.1823 opslag 37 står der:
Gaardmand Christen Larsen Rønland Moderen Kirsten Jensdatter Brydeboel

I opslag 92  1842-1891 Finder du Kirsten Jensdatter Brydeboel død den 21.11.1865   ;D

Opslag 317 Ramme 1711-1815 finder du hendes forældres vielse den 28.7.1786

Venlig hilsen
Kirsten

Birgitte Fristrup

Hej

Det her har jeg tumlet med tidligere - da det er min mands slægt.
Kirsten skaber efter min vurdering en del forvirring, da hendes efternavn ikke altid er det samme - Kirsten Jensdatter Brydeboel - Kirsten Jensen Røn - Kirsten Jensdatter Rønland.
Jeg tilslutter mig indlæggene om familien.

PS: I bogen "Det gamle Harboøre" optegnelser af Karen Thuborg er et billede af Sidsel Marie og Lauge på Rønlandsgaard og en beskrivelse personerne og af livet på gården. Herlig læsning.

Og så er deres gravsted stadig bevaret på kirkegården i Harboøre - et besøg værd!

Jeg har billede af Sidsel Marie og Lauge og af gravstedet, men har ikke fundet ud af at lægge billeder ind her, men jeg kan sende dem til interesserede.

Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Kirsten Didriksen


Hvem Kirsten er det der skaber forvirring?  ;D

Nu skal I høre noget sjovt!
I går var jeg på besøg hos en "gammel" veninde vi besøger hinanden ca. en gang om året.
Snakken faldt på historie/slægtsforskning, som i øvrigt ikke har hendes interesse, hun fandt
frem af gemmerne nogle gamle papirer og vupti !! viser det sig at Sidsel Marie var hendes tipoldemor  :o
Det var da sjovt, det var jo lige hende jeg havde ledt efter i KB aftenen før!

Det viser sig der har været artikler om familien på Rønland i "Hardsyssel årbog" 1993.
I vil med garanti også finde en hel del om familierne på arkivet i Harboøre, prøv at se
www.lemvighistorie.dk under arkibas  Thyborøn, Harboøre, Engbjerg og skriv Sidsel Marie
så kommer der et billede af hende og Lauge.
Måske kan I også finde mere om familien eller prøv at kontakte arkivet!

Jeg kender også en lokal, som har arbejdet med området historisk i rigtig mange år!
Der kan jeg være med til at formidle en kontakt, hvis I har lyst?

God dag
Kirsten

Ps. der var også et stamtræ som jeg affotograferede.

Birgitte Fristrup

Hej Kirsten

Jeg har billedet af Lauge og Sidsel fra arkivet.

Jeg vil vældig gerne have en kopi af stamtræet - hvis det er muligt.
Jeg har for flere år siden (som nybegynder i dette regi) fundet denne slægt og desværre ikke noteret kirkebogssider, men jeg har en del data om Sidsel Maries forfædre. På hendes farmors side har jeg enkelte data tilbage til 1600 - 1700.
Giv mig en addresse og jeg skal gerne sende det til interesserede. Men den gren kunne jeg nu selv have behov for at gå efter i sømmene og få noteret KB-sider til diverse data.

I Erik Bertelsens 1. bog af trilogien "Harboørefolk" indgår Lauge og Sidsel og Rønlandsgaard også. Det er en skønlitterær bog, men ide om livet på Rønlandsgaard og Harboøreegnen dengang kan man da få lidt af. Interessant læsning, især når ens slægt kommer derfra.

"Hardsyssel årbog" 1993 har jeg ikke set. Den må jeg have fundet.

Tak for hjælpen - og Kirsten - jeg sidder og tænker på, om du har besøgt en af min mands kusiner og det så ender med at være mit udarbejdede stamtræ du har set.  ::) Jeg har nemlig delt det med nogle af dem.

Hilsen Birgitte

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Hej

Jeg har på nettet fundet uddraget af "Hardsyssel Årbog" 1993:
http://www.historisksamfund.dk/LaesAarbog/Bog/Bogside.php?Aar=1993&Side=51&FraSide=51&TilSide=70

Herligt at få den slags hjælp her. Sikke en artikel - til stor glæde for efterkommere af denne slægt.
Tak
:D

Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Kirsten Didriksen

Hej Birgitte!

Det var stamtræet i artiklen, jeg hentydede til.
Jeg har fundet ud af at det andet jeg så i går var fra bogen "Det gamle Harboøre" side 129 og
omhandler Sidsel Marie og Lauges hverdag og arbejde på Rønlandgaard!

Jeg har sendt dig en personlig mail!

Tror du Jens helt har tabt pusten?   ;)

Mange hilsner
Kirsten

Birgitte Fristrup

Måske er Jens fraværende denne weekend. Vejret har jo også været smukt til udeliv - i hvert fald her i det Nordjyske!
Jeg håber, at han også synes, at alle litteratur-henvisningerne er spændende!!

Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Jens Møller Nielsen

Kære Kirsten og Birgitte. Mit svar og tak er tilsyneladende ikke gået igennem. Men tusind tak for jeres hjælp. Jeg har med interesse læst de artikler I har ledt mig på sporet af. Jeg er barnefødt i Nr.Nissum ,og min far er fra Tørring og min mor er fra Vandborg , så min interesse for Harboøre er stor. Grunden til søgningen i forbindelse med Christen Larsen og Kirsten Jensdatter er, at min svigersøn har efternavn Houmølle og gerne ville kende hvor navnet stammede fra. Han har fra sin far fået oplyst at det stammede fra at familien der oprindelig hed Madsen, men havde en mølle (nemlig Hou Mølle). Jeg håber ikke at jeg trætte jer med mit lange svar (og sene), men det et bevis på min tak til Jer. Mvh.Jens