Fredrik Hermann Schultze og Marie Vilhelmine, København, 1885. Hvem var de?

Startet af Ruby, 28 Okt 2012 - 02:36

Forrige emne - Næste emne

Ruby

En knude, som jeg har meget svært ved at få løst op:

Min ene oldemor, som boede i Stege på Møn, blev som ganske ung teenager i 1884 gift med en tysk tømmermester, der var kommet til Danmark som tyende/tømmersvend for en tømmermester Petersen i Taarbæk ved Kgs. Lyngbyi 1881. Hvordan og hvor de mødte hinanden har jeg ikke kunnet finde frem til.

De fik 2 børn i Stege, hvor de boede. Eller rettere: Måske boede han i virkeligheden stadig nordpå?

Efter fødslen af det sidste barn i 1886 forlod han hende. Historien går på, at han skulle være taget tilbage til Tyskland, hvor han giftede sig og fik yderl. børn. I 1991 blev de officielt skilt (formodentlig fordi han var rømmet). MEN: Jeg har nu fundet frem til, at han hjemsendtes/udvistes fra København i 1899 - altså 13 år efter sidste barns fødsel - og ikke lige efter, som historien har lydt. Han har altså opholdt sig i Københavnsområdet i 1899. Desværre har det ikke været mig muligt at finde ham i folketællingen 1890, ligesom jeg heller ikke har kunnet finde ham i Politiets Registerblade.

Nu kommer så det virkeligt mærkelige: I FT1885 - altså da han var gift med min oldemor i Stege - ses en person i København, som meget meget vel kunne være ham - lige når man ser bort fra hans stilling som tilskærer på en systue. Ellers passer navnet, alderen og fødestedet. Men han står opført sammen med en kvinde, som han er gift med - og som ikke er min oldemor! Jeg finder ingen andre i Danmark med samme navn, MEN desværre er der ingen tilgængelig folketælling fra Stege for 1885 på AO.

Da der i udpræget grad er tradition for flerkoneri (dog arrangeret, så det er juridisk uangribeligt) i de efterfølgende generationer, kan jeg ikke lade være med at spørge mig selv, om der virkelig kan være tale om, at han har giftet sig med to forskellige danske kvinder......? For at udelukke dette, vil jeg gerne have fundet frem til, hvem de to fra FT1885 København var, og hvorfor de ikke er at finde i Politiets Registerblade, men jeg har simpelthen ingen idé om, hvor jeg skal lede..... nogen gode idéer?


KØBENHAVN, KØBENHAVN (STADEN), NØRRE FARIMAGSGADE (LIGE NUMRE), KJØBENHAVN NØRREVOLD KVARTER, N.FARIMAGSGADE 54,MATR.190 FORHUUS OPG.A 4.SAL HØJRE, 12, FT-1885, D2465
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Frederik Hermann Schultze   26    Gift   Husfader   Tilskjærer   Tydskland
Marie Wilhelmine Schultze   28    Gift   Husmoder   Systue   Kjøbenhavn


Han hed egentlig Carl Friedrich Hermann Schulze, men kaldte sig oftest blot for Hermann Schulze.


Mange hilsner
Helle Ruby


Hans Poulsen



Hej Helle

"Da der i udpræget grad er tradition for flerkoneri (dog arrangeret, så det er juridisk uangribeligt) i de efterfølgende generationer, kan jeg ikke lade være med at spørge mig selv, om der virkelig kan være tale om, at han har giftet sig med to forskellige danske kvinder......?".

Citatet har jeg svært ved at kapere eller lad os sige gennemskue.

Islam tillader, så vidt jeg har forstået, mere end én kone, men vel ikke i Danmark?

Det hævdes, at flerkoneri (tidligere?) fandt sted blandt mormoner; men også her er jeg i tvivl om retsgrundlaget var/er i orden.

Bigami er og har alle dage været strafbart i Danmark og mig bekendt også i andre europæiske lande.

At fx en mand i dagens Danmark har fælles folkeregisteradresse med to-tre kvinder, som han på skift muntrer sig med ved bord og i seng, er ikke strafbart, har intet med bigami at gøre, og må vel siges at tilhøre privatlivet. Selv hvis han får børn med alle tre kvinder, er det i sig selv ikke strafbart, men der kan være andre forhold - fx hensyn til børnenes tarv - der bevirker, at det offentlige griber ind.

Det var ikke svar på dit spørgsmål, men citatet har gjort mig nysgerrig.,

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ruby

Allerførst, Anne..: Mange tusind tak! Hvordan du fandt dem, er mig en gåde - jeg ledte og ledte i aftes, men de kom ikke frem i mine søgninger! Jeg er super glad for, at du fandt dem, når jeg nu ikke kunne, og jeg kan konstatere, at det IKKE er min Hermann! TAK!

Hans: Ja, her er ikke tale om mormoner eller muhamedanere. Her er tale om mennesker, der i praksis (men ikke i juridisk forstand) har levet med flere kvinder, som fungerede som hustruer, på samme tid. I den ene generation var der tale om en mand, der levede et dobbeltliv: Han havde to familier, der levede i samme by. De to kvinder kendte ikke til hinanden, men han "boede" med begge og fik børn med begge. Senere fandt i hvert fald den ene af kvinderne ud af, hvordan den rette sammenhæng var. I næste generation levede en mand med 2 kvinder og en stor ulykkelig fælles børneflok i samme hjem. Han havde været gift med den ene, men blev skilt fra hende og giftede sig med den anden. De boede alle sammen, ex-hustruen forsørgede alle 10 familiemedlemmer, den nye hustru stod for hjem og børn, og herren lå på sofaen og havde ondt af sig selv, når han ikke lige styrede flokken med overordentlig hård hånd. Flerkoneri i juridisk forstand? Nej. I praksis? Jo i dén grad!

Hvor mon jeg kan finde info om "den rigtige" (min oldemors første mand) Hermanns ophold i København indtil 1899, hvor han "hjemsendtes" til Tyskland af de københavnske politimyndigheder?

Mange hilsner og tak fra
Helle