Virkelig dygtig "tyder" søges :)

Startet af ingrid hvidberg, 23 Okt 2012 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

ingrid hvidberg

Nu må jeg opgive. Mine evner rækker ikke til Thisted Amt, Refs Herred, Lyngs sogn. År ca 1755. Opslag omkring 57. Jeg ville meget gerne kunne bevise at min tiptiptip er født her. Hans navn: Christian Larsen Monn. Der boede en Lars Monn i Lyngs (FT-1787) og jeg er rimelig sikker på han er far til Chr.
Hvorvidt navnet Monn står i bogen eller er et tilnavn, er lidt usikkert.
Ovennnævnte Lars Monn er født ca 1725 og  har i hvert fald 2 børn af 1. ægteskab (navn ikke fundet): Villads Larsen ca 1762 og Sidsel Larsdatter ca 1773. Dertil 2 af 2. ægteskab ( med Kirsten Clemmensdatter): Margaretha Larsdatter ca 1779 og Maren Larsdatter ca 1782.
Jeg ville blive rigtig glad, hvis nogen kan tyde den sjuskede præst, men er fuld af forståelse for, hvis man ikke kan.
På forhånd tak for kigget
mvh ingrid

Lars Jensen

Hej Ingrid

Jeg tror, jeg har løst dit problem.
"Lars Monn" må hedde "Lars Christensen".

Jeg har fundet flg. børn, som han fik med sin første hustru Anna Villadsdatter:

AO 58 th, 1759, nr. 2: Christen - han må være den ane, du efterlyser
AO 58 th, 1761, nr. 6: Villads
AO 59 tv, 1764, nr. 1: Lars
AO 59 th, 1766, nr. 1: Anne
AO 60 tv, 1769, nr. 6: Maren
AO 61 tv, 1771, næstsidste dåb dette år: navn ulæseligt. Må være Sidsel, jfr. FT 1787

Med hustru nr. 2 Kirsten Clemensdatter:

AO 61 th, 1775, nr. 4: Clemmen
AO 62 th, 1779, nr. 6: Margrethe
AO 63 tv, 1783, nr. 2: Maren

Ingen af stederne nævnes (til)navnet "Monn"
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

ingrid hvidberg

Hej Lars
Tusind tak for din indsats. Nu vil jeg så se, om jeg også kan tyde det, nu hvor jeg ved, hvor jeg skal lede. Så kan jeg bare undre mig over, hvor navnet Monn dukker op. Jeg kan ikke rigtig relatere det til hverken steder eller beskæftigelser. Det må så blive mit næste mål at finde ud af, hvordan sådant et navn opstår :)
mvh ingrid

Ole Westermann

Samtidig med Lars har jeg kigget på sagen og fandt stort set det samme:

Lars Monn må være identisk med Lars Christensen, som først var gift med Anne Villadsdatter.
De blev sandsynligvis gift ca 1756-58 (vielsen har jeg ikke kunnet finde i KB).De får børnene
Christen  født 1.febr 1759, db 2.febr (ops.58)
Villads    født 24.juli 1761 nr 6, db 28.juli (ops.58)
Lars       født 30.jan 1764 nr 1, db 2.febr (ops.59)
Anne      født 1.mar 1766 nr 1, db 2.mar (ops.59)
          (bl. fadderne Lars Munch; måske kommer Monn herfra? Der er flere Munch'er i sognet)
Maren    født og hj.db 25.maj 1769 nr 6, (ops.60)
Sidsel    født 23.okt? 1771 (ops.61) (næstsidste indførsel i 1771, og kun (Sid)sel kan læses)

Anne Villadsdatter begraves så 31.marts 1773, ops.69 nr 13, 46 år og 6 dage gl.

Lars Christensen gifter sig igen samme år eller året efter (vielsen ses ikke i KB) med Kirsten
Clemmensdatter, thi på ops.61 nr 4 i 1775, 2.feb. fødes og 3.feb. døbes deres søn Clemmen, som så døde.
Margrethe fødes og hj.db. 29.aug.1779 nr 6, (ops.62) db konf.14.okt.
Maren          -     -     -      7.febr.1783 nr 2, (ops.63)  -     -     6.apr.

mvh Ole

ingrid hvidberg

Hej Ole
Også tusind tak til dig. Jeg har nogenlunde styr på dem nu. Dog stadig lidt sjovt med navnene. Nu er der nemlig nogen af "min" christian larsen monns børn, der bliver kaldt Odde. Og desuden er der lidt variation i stavemåden. Nogen steder Monn, andre Mohn. Det er forvirringen der øger spændingen :)
Tak for hjælpen
mvh ingrid

Ralph Rasmussen

Tør det være Ane Villadsdatter og xxx Christensen i opslag 42, 1754 #3?

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Ole Westermann

#6
Ja, Ralph, der kunne godt stå
1754 nr 3) d 17 Julii Lars Christens(en) og Ane Villads-
               datter Boer i Jestrup


Og så får de også datteren Maren på ops.57 nr 9, døbt 16.dec.1756, fødselsdatoen ikke synlig.

mvh Ole

ingrid hvidberg

Indtil videre TAK for alle indput. Vielsen i 1754 tager jeg bare for gode varer - jeg kan stadig ikke læse det :)
Skulle der dukke flere oplysninger op fra I skrappe mennesker siger jeg tak til :)
mvh ingrid

ingrid hvidberg

Hej igen. I forbindelse med ovenstående, så har jeg et lille problem. Min Christen Larsen som I har fundet til at være født 1859 påstår stædigt - i FT og ved sin død, at være født i 1854. Jeg har kigget og kigget og ved ikke om, den gode Lars Christensen har været gift før, eller måske var han og Anne Villadsdatter ude lidt før brylluppet?? Godt nok tog folk tit fejl af deres alder, men 4 år? Og det er jo også ofte set, at flere børn fik det samme navn. Så hvis I falder i og skulle få lyst at lede, så blir jeg glad.
mvh ingrid

Ole Westermann

Hej Ingrid

Aldersangivelser ved ft'er og begravelser er erfaringsmæssigt meget ofte upålidelige.
Og en forskel på 4 år er slet ikke usædvanlig !

Og da først Christen Larsen var død, kunne han jo ikke påstå noget !
Så der måtte præsten stole på evt pårørendes mening/erindring om den afdødes alder.

mvh Ole

ingrid hvidberg

Hej Ole - jeg vil give dig ret. Det viser sig, at det er en familiesvaghed. Hans sønner har heller ikke styr på, hvor gamle de er. Det er da godt det er blevet bedre med årene, når ens tiptip havde dårlige tal-kundskaber  :D Tak for kigget
mvh ingrid