Hvor var Lorentz Stalknecht mellem 1795 og 1814?

Startet af Birgit Samuelsen, 22 Okt 2012 - 11:53

Forrige emne - Næste emne

Birgit Samuelsen

Lorentz er født i Vejle amt, Tørrild herred, Jelling sogn i 1783 som nr 1 af 10 børn efter faderen, præst i Jelling, Kaj Stallknecht og moderen Kirstine Tolstrup.
   Efter faderens død i 1795 'fordeles' børnene: Nr 2 Andrea, 6 Sofie og 8 Christian Friederich bor ved FT 1801 hos morbror Lauritz Tolstrup i Hvorslev Præstegård (Viborg amt, Houlbjerg herred). Nr 4 Marie, 9 Ulrich og 10 Kay bor hos moderen i Vejle (Nørvang herred, Vejle købstad). Nr 3 Hans Friederich bor hos mormoderen, Maren Møller, i Nebsager (Vejle amt, Bjerre herred). Nr 7 Jochum Christian er død som spæd. Nr 5 Friderica Lovisa f. 1788 er der ingen oplysninger om i forbindelse med faderens død.
   Kirstine Tolstrup blev gift igen i Vejle 15.7.1802 med Frands Christoffer Fischer.

Nr 1 Lorentz forsvinder for mig efter 1795. Farbroderen Lorents Stallknecht, sognepræst til Øster Nykirke og Give (Vejle amt, Nørvang Herred), var formynder for børnene ved skiftet, og man kunne forvente, at Lorentz fik ophold hos ham, men det fremgår ikke af FT 1801 for Øster Nykirke.
   I 1814 dukker han op igen, da han 5.8.1814  bliver gift med Severine Hempel i Fåborg.  Iflg. seddelarkivet på RA blev han 23. juni 1815 'Vejer' i Middelfart. Ved sin død 5.3.1840 i Maribo (Maribo amt, Musse herred, Maribo købstad) var han 'Consumtions Inspecteur'.
   Det er alt, hvad jeg har af oplysninger om ham. Jeg går ud fra, at han ikke har været soldat, da faderen var præst. Han har tilsyneladende bevæget sig fra Jelling til Fåborg i de 19 år. Skulle han have pas? Jeg har desværre ingen erfaring med pasprotokoller.

Jeg har ledt i folketællinger for hele landet i 1801, men han er som sunket i jorden. Oplysninger om hans færden modtages med taknemlighed.

Venlig hilsen Birgit Samuelsen

Anna N Rasmussen

Hej Birgit,

Jeg synes du har gjort dig nogle gode og grundige overvejelser og undersøgelser, men det er sikkert også derfor du endnu ikke har fået nogen respons i tråden, for han ER tilsyneladende umulig at lokalisere. Men jeg synes at du skal have i hvert fald ét svar, så jeg har vredet hjernen lidt for at få ideer.

Jeg startede selvfølgelig med at søge i FT-1801, men heller ikke jeg har kunnet finde ham, og jeg har prøvet med alle mulige stavemåder, samt fornavn alene, efternavn alene osv., og i hele landet.

Så noget kunne tyde på, at han enten er blevet kaldt/stavet et fuldstændig skævt navn, hvor min kreativitet ikke har rakt, eller at han er faldet ud af tællingen, enten ved den originale optælling, hvor det en sjælden gang skete at folk blev glemt, måske især hvis han har været på vej mellem amterne. Eller også kan der være sket en svipser ved indtastningen i DDD – har du tjekket originalerne på AO, for at se om han alligevel skulle være på sammen med nogle af sine søskende?

Kan han have opholdt sig hos andre familiemedlemmer – har du fx fuldt overblik over forældrenes søskende?

Har du søgt hans konfirmation (som må være ca 1797-99) i de "sandsynlige" sogne?

Med hensyn til, om du vil kunne finde ham i lægdsrullen, tror jeg at du har helt ret i, at han desværre ikke vil være at finde som præstesøn.

Denne slægtsside kender du jo sikkert ? http://www.stallknecht.info/generation_iii.htm  Men har du lagt mærke til, at hans farfar, også ved navn Lorentz, dør 1798, og Kais børn er da arveberettigede. Der kunne i så fald i skiftet være nævnt et opholdssted på Lorentz jr.

Ved vielsen 1814 i Faaborg er han consumptions inspecteur i Middelfart (du har styr på, at vielsen findes i to forskellige kirkebøger? Hhv opslag 65 og 488). Jeg har ikke selv toldfolk i slægten, men har ofte hørt fra andre, at der på arkiverne, måske især Rigsarkivet, findes omfattende materiale på toldvæsenets ansatte. Du kunne jo fx slå en særskilt efterlysning op, for at spørge efter folk med erfaring i brugen. Evt der også kan være noget at finde via Told- og Skattehistorisk Selskab – her fx en liste over deres bogudgivelser: http://www.zise.dk/data.aspx?oId=107

Dit sidste spørgsmål, vedr. pas, ja, det vil jeg mene at han skulle have. Jeg har kun selv ganske lidt erfaring på området, og det er fra Korsør, men her har du et godt link til en handy vejledning: http://www.genealogi-kbh.dk/dokumenter/pasprotokoller%202011.pdf, og så vil jeg tro, at du skal have fat i Middelfart Byfoged i dette tilfælde – her ffra Daisy:

Arkivskaber(e):    Middelfart byfoged
   Vends herredsfoged
Arkivserie:    Pasprotokol  1812-1917
Eksemplar:    Original,  Papir m.m.
Indhold beskrives med:    Udstedelsesdato (Udstedelsesår, Udstedelsesmåned, Udstedelsesdag)
Antal fysiske enheder:    16

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Birgit Samuelsen

Hej Anna
Det er et supersvar. Jeg havde netop håbet, at nogen ville bruge tid og energi til at gå grundigt ind i sagen og komme med forslag til, hvordan jeg kunne komme videre.
   Ja, jeg kender godt den nævnte slægtstavle. Jeg har selv lavet den, og jeg er nu kommet (bagfra) til generation IV. Efter dit svar har jeg listet 9 punkter, som kræver nærmere undersøgelse. Jeg har hele farfar Lorentz' skifte (min 4xtipoldefar), og selv om det er svært at læse (utydelige kopier fra Viborg), vil jeg alligevel se på det igen. Og jeg var ikke klar over, at vielsen stod mere end et sted.

Mht arkivalier er det en 'ulempe', at slægten er fra Jylland, idet arkivalierne findes i Viborg og jeg bor på Sjælland. Nu vil jeg tage på RA og kigge på tolderne.

Tak for din indsats, venlig hilsen Birgit


Regelsen

Hej

Lorentz - copiist i Toldkammer-Cancelliet 1809 (Hof & Stat)
Venlig hilsen
regelsen

Birgit Samuelsen

Hej Regelsen
Tak for endnu et godt tip, som jeg kan undersøge på RA.

Venlig hilsen
Birgit

K. Thidemann

#5
Hej Birgitte

Har du set dette skifte - måske står der hvor Lorents er 1799.

(Måske er skiftet på microkort) men jeg fandt ekstraktet her:
http://www.brejl.dk/vejlegejst.htm

34 Lorents [Kajsen] Stallknecht, pastor emeritus i Øster Nykirke. 14.2.1799, fol.56B, 72B, 89B, 93B, 107B, 109, 112B, 119, 141.
E: Maren Saxe. B:
1) Kaj Stallknecht, præst i Jelling og Hover, død.
9B:
a Lorents Stallknecht
b Andreas Stallknecht
c Hans Frederik Stallknecht
d Marie Stallknecht
e Frederikke Louise Stallknecht
f Sofie Stallknecht
g Christian Frederik Stallknecht
h Ulrik Stallknecht
i Kaj Stallknecht
2) Lorents Stallknecht, præst i Øster Nykirke og Give
3) Johanne Sofie Stallknecht, enke efter Hans Henrik [Hansen] Neuchs, præst i Øster Snede, [skifte 13.5.1796 lbnr.32]
4) Kirsten Stallknecht, [skifte Hatting herred gejstlig 18.3.1791 lbnr.55], var g.m. Andreas Christoffer [Poulsen] Bildsøe, præst i Løsning og Korning, [skifte Hatting herred gejstlig 11.5.1793 lbnr.57]. 4B:
a Anne Marie Bildsøe
b Sofie Elisabeth Bildsøe
c Lorentse Bildsøe
d Poul Mathias Bildsøe
5) Cathrine Stallknecht g.m. Frederik Christian Kjærulf, præst på Helgenæs

---
Der er også et skifte efter Maren Saxe i Øster Nykirke præstegård. 29.5.1806
her nævnes Lorents også
(på samme side)
mvh K.Thidemann 9000

Birgit Samuelsen

Hej K
ja, jeg kender godt skiftet efter Lorents i 1799, efter Maren i 1806 og efter Kaj i 1795. Jeg har dem allesammen i fuld udstrækning som kopier af de originale skifter og vil nu nærlæse dem en gang til.

Tak for din interesse, venlig hilsen
Birgit