Mads Sørensen Lyngaa`s Koner?

Startet af Benny Hansen, 20 Okt 2012 - 13:12

Forrige emne - Næste emne

Benny Hansen

Har Mads Sørensen Lyngaa været gift med en Margrethe Arentsberg, som der står side 176 i Personalhistorisk Tidsskrift 1985.????
Jeg mener han kun har været gift to gange, nemlig med Elline/Ellen Christensdatter Basballe, og derefter med Ane Jacobsdatter Winther, der optræder som Enke ved skiftet efter ham.  
Hvad er rigtigt her????
Mvh. Benny Hansen.

Hans Poulsen


Hej Benny

Hvor er vi rent geografisk? Amt, herred, sogn? Brug stedbnavneadtabasen KRABSEN.

I hvilket århundrede levede Mads? 1700, 1800, 1900?

Har du prøvet at finde Mads' vielser på AO? Opslagsnumre

Prøv at læse 10, 20 30 andre indlæg og se, hvordan du kan spørge på en mere fyldetgørende måde.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Benny Hansen

Grunden til at jeg spørger på denne måde er, at jeg ved der er mange der er og kan være interesseret i denne Person, der var Præst i Lyngaa og Skjød Sogne. Man kan ikke finde noget om ham i Kirkebøgerne, da han er født i 1644 og død i 1712 - 13.
Han var gift første gang med Elline/Ellen Christensdatter Basballe; og efter hendes død gift med Ane Jacobsdatter Winther. Disse to koner omtales i Skiftet efter ham. Men nogle mener der har været en tredie kone Margrethe Arentsberg inde mellem disse to!
Mvh. Benny Hansen.

Hans Poulsen



Hej Benny

"Lyngaa og Skjød Sogne. Man kan ikke finde noget om ham i Kirkebøgerne, da han er født i 1644 og død i 1712 - 13".

Der er med andre ord tale om to sogne i hver deres amt, jævnfør KRABSEN, hvor linket er her:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Viborg amt
Houlberg herred
Skjød sogn

Aarhus amt
Sabro herred
Lyngå sogn

Moerator anbefaler, at tid, sted og navn fremgår af emnelisten, og der er mange fordele ved at følge den vejledning.

Arkivalieronline oplyser, at kirkebogen for både Skjød sogn og Lyngå sogn begynder 1754.

"der er mange der er og kan være interesseret i denne Person".

Er der en speciel grund til denne interesse, har den udmøntet sig i artikler, bøger eller anden omtale?

"Men nogle mener der har været en tredie kone Margrethe Arentsberg inde mellem disse to!"

- Hvad bygger den teori på?
- Hvad var Margrethe Arentsbergs patronym? Var hun født og opvokset i Danmark?

- Har du ledt efter data i S.V.Wibergs Almindelig dansk præstehistorie?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørn Christiansen

Hej

Det omtalte problem med den evt. tredie kone er omtalt i bogen "Præstehustruen i Lyngaa og hendes familie" af Flemming Aagaard Winther, udgivet på forlaget Slægten i 2008.

Flemming Winther skriver:

Formodningen om, at Mads Lyngaa skulle have været gift en tredie gang med Margrethe Arensberg beror på en misforståelse.(se note 126)

Note 126: E. Qvistgaard, s. 24 og 159. Margrethe Arensberg (ca. 1664-1742) var søster til sgpr. Zacharias Arensberg (ca. 1654-98) i Værum, Galten Hd. og 1. gift m. degn i Voldum, Rud sg. Morten Lauritsen Tved (1675-1704). (Om hendes 2. ægteskab, se Chr. Petresch Christensen, Nørresundbys Hist. 1701-1850 II, 323 (Aalborg 1924, repro 1986)). I Værum kirkebog anføres under 16. marts 1690 som gudmødre: Hr. Madtzis kone i Lynge Margrethe Arensberg. Det manglende komma efter Lynge har ført til misforståelsen.

Hvis man er interesseret i den familie kan bogen varmt anbefales.

Iøvrigt hedder pastoratet også hos Wiberg Lyngaa-Skjød.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Benny Hansen

Til Hans Poulsen! Hvis du går ind på Arkivaliaonline = Århus Amt - Lyngå Sogn; så vil du se, at der er to Kirkebøger der har titlen med begge Sognenavne!
Hvis man på Nettet søger på Mads Sørensen Lyngaa; er der adskillige Hjemmesider med Slægtsforskere der har ham som Forfader; og det var dem jeg håbede at få i tale ved min overskrift.
Med hensyn til min overskrift; så kan både du og jeg  vist komme på hårdt arbejde, hvis vi skal lære alle om hvordan sådan en burde se ud.
Min overskrift overlader dog intet til tilfældighederne med hensyn til hvad det drejer sig om, uanset år og sted mangler.
Men selvfølgelig er jeg godt klar over, at ikke alle kender denne Person.
Det ser dog ud til at jeg nu har fået et svar jeg kan bruge; og som kan afslutte denne efterlysning; mange tak til sidste svar fra Jørn Christiansen!
Mvh. Benny Hansen.