Hvem er Niels Jensen Clemensen fra Skals, Viborg amt

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 17 Okt 2012 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Jeg har ingen data på ham, kun at han formentlig er fra Skals.
Han er far til Kirsten Clemensdatter, født ca. 1713 i Skals og begravet 7. nov 1757 fra Skals kirke, 54 år gammel. Hun bliver gift med Jens Laursen/Lauridsen 1. maj 1746.
Der er desværre ingen forlovere nævnt i kirkebogen.

Jeg formoder, det er hans Laurs/Lars Jensen, der bliver døbt i Skals den 18. jan. 1750 (opslag 79 i Skals kirkebog, Rinds Herred, Viborg Amt, 1701-1755)
Her er fadderne Niels Hansens hustru, Niels Clemensen, Christen Olsen og Anders Lund.
Det passer fint med Niels Clemensen, da han er morfaderen.
Altså lever Niels (Jensen) Clemensen 1750, men jeg kan ikke finde ham død. Og slet ikke hverken hans fødsel eller forældre.
Kan nogen hjælpe mig videre?

Ulla Hansen

Jane Valkær

hej
Nogle spørgsmål:
Hvor ved du fra, at NJC er far til Kirsten Clemensdatter? Ville hun så ikke have heddet Nielsdatter?
(Hun døde i 1767 side 127)
mvh
Jane

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jane!

Jo, man skulle tro, hun hed Nielsdatter, men det ser ud til, hun står skrevet med faderens efternavn Clemensen
Desværre har jeg ikke fundet hendes fødsel, heller ikke med en fader med fornavnet Niels.
Jeg har også gættet på, han kun hed Niels Jensen, og navnet Clemensen så er hæftet på.

Jeg har en Niels Jensen, der dør 1756 i Skals 67 1/2 år gammel og bliver begravet 15. febr. 1756 - altså født ca. 1689. Han kan jo teoretisk være Kirstens far. Men her mangler navnet Clemensen, så det behøver jo ikke at være den samme. (opslag 123)

Kunne jeg dog bare finde en død med navnet Niels Clemensen eller Niels Jensen Clemensen, så var det jo på plads.

En Niels Clemensen står også fadder til Kirsten Clemensens barn Laurids Jensen 1750 i Skals kirke.
Men Kirsten har en broder, der hedder Niels Clemensen, så det kan jo også være ham.

Stor forvirring.

K. Thidemann

#3
Du skriver:

"Han er far til Kirsten Clemensdatter, født ca. 1713 i Skals og begravet 7. nov 1757 fra Skals kirke, 54 år gammel. Hun bliver gift med Jens Laursen/Lauridsen 1. maj 1746."
----

Hvis Kirsten er 54 år gl. år 1757, må hun være født ca. 1703.

En Niels Clemmensen dør i Skals, det er måske Kirstens bror.

Indgang til skifte her:
http://ddd.dda.dk/dprob/soeg_skifte.html

Niels Clemmensen (p)27 Jun 1785  Skals, Holmgaard, Rinds, Viborg 378/ 1737-1756+1803 /
041676  (S) Mette Johansdatter
mvh K.Thidemann 9000

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Først tak for dit svar.

Ja, Kirsten er født 1703 og ikke 1713. Jeg skal vist have mine skolepenge tilbage.

Den Niels Clemmense, der dør 1785 er ganske rigtigt hendes bror, født 1710. Ham har jeg fundet.
Men jeg kan ikke finde Kirstens dåb
Til gengæld kan jeg finde en Kirsten Clemmensen død 1784, 71 1/2 år gammel. Dvs. hun er født ca. 1683. Hun kan jo være Kirstens mor, men hun kan også være søster til Kirstens far.
Jeg har kigget i kirkebogen, om der skulle være en Niels, der får en datter Kirsten omkring 1703,
men nej.

I Familysearch står nævnt en Clemmen Nielsen og en Karen Pedersdatter som forældre til Kirsten Clemmensdatter, men det står nævnt så mærkeligt, at man kommer i tvivl.

Kirsten kan jo også være født i et andet sogn.

Hilsen
Ulla

Jane Valkær

Hej igen
Nu er jeg lidt forvirret.

Du skriver i første omgang, at Kirsten dør i 1757, men jeg tjekkede og fandt Jens Lauridsen hustru død den 7. november 1767, 54 år - altså ti år senere. Nok helt sikkert et trykfejl fra din side. Og det stemte med, at du antog, at hun er født i 1713.
Så mon ikke du skal holde fast i fødselsåret 1713. Ingen skolepenge tilbage denne gang.

Mvh
Jane

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Ja Jane, nu begynder jeg at tvivle på min egen forstand.
Ja, hun dør 1767. 1757 var en trykfejl.
Undskyld forvirringen.

Men heller ikke 1713 kan jeg finde hende. Eller ham.

Tak for hjælpen og god week-end
Ulla

Jane Valkær

Hej
Jeg har skimtet lidt i KB 1701-1755.
Siderne 70-74 bliver Niels Clemensens hustru omtalt. Her optræder også en Jens Clemensen, som til tider ses som fadder ved NC børns dåb.
Se også siderne 75, 76, 82 og 84. Det er blandet om Clemensen fra Skals. Der findes helt sikkert mere om dem, men jeg som sagt kun lige skimtet i KB.

Mvh
Jane

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Hej Jane!

Jeg har set dine henvisninger til kirkebogen fra Skals.
Problemet er bare, at nævnte Niels Clemmensen er Kirsten Clemmensens bror og ikke hendes far.
Det er faderen til Niels og Kirsten, jeg leder efter. Iøvrigt også moderen.

Jeg har fulgt broderen Niels Clemmensens dåb og død af børn. Det ser ud til, han og hustruen Mette Johansdatter mister deres børn en efter en. Der fortælles ydermere om, hustruen finder et barn død i sengen.
Det har ikke været en dans på roser.

Hvor tror du, jeg yderligere kan lede efter faderen til Kirstn?
Mon der er et skifte? Og is så fald hvor?

Jeg er dig taknemmelig for din hjælp. Tak for den.

Hilsen
Ulla

Jane Valkær

hej
aner det ikke!
men mon du kan finde NCs vielse med Mette - måske nogle forlovere. Eller Jens Celmensen vielse, da han formodentlig er bror. De to brødre en noget ældre end Kirsten, nok derfor at Kirsten havde så tæt kontakt, da de måske er blevet værge for hende, da hendes fader er død.
mvh jane

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Jeg vil kigge efter en vielse, men tror absolut ikke, jeg kan finde den, da kirkebogen over Skals starter 1701, og Jens er født allerede 1702.
Det er sikkert et skifte, der skal findes.

Ja Jane, det kan være svært.

Hilsen
Ulla

Jane Valkær

hej
Det er Niels Cs og Jens Cs vielser, jeg mener. Måske kan de give en ledetråd til Kirstens forældre.
MVH
Jane

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Sidder netop og kigger efter det samme.
Tak for tippet Jane.

Hilsen
Ulla

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Ser ved Jens Clemensens vielse, at han hedder Jens Nielsen med tilnavnet Clemensen.

Dette er jo noget af en opdagelse, idet faderen så måske slet ikke har heddet Clemend.
Hvis Jens er den ældste og opkaldet efter sin farfar, har faderens navn sikkert været Niels Jensen.
Men hvor tilnavnet Clemensen  kommer fra, er mig en gåde.

Hilsen
Ulla

Jane Valkær

Hej
Heldigt at vielse gav en ledetråd. Hvor ved du forresten fra, at Niels Clemensen også hedder Jensen?
Det kan være, at navnene på søn Niels (Nielsen) Clemensen og far Niels Jensen er blevet rodet sammen.
Mvh.
Jane

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jane!
Det ved jeg heller ikke med sikkerhed, men har en fornemmelse af det. Og denne fornemmelse vil nu få mig til at gennemlæse kirkebøgerne for jeg ved ikke hvilken gang.
Frem for alt vil jeg nu finde Kirstens ældste brors børns fødsler og se, hvad de hedder. Heri kan også være en ledetråd.

Jeg vil også skrive til lokalarkivet i Skals og høre, om de har noget, der forbinder tilnavnet Clemensen.

Hilsen
Ulla