Hvorfor hedder skomager Jesper Nielsens (o. 1700 Middelfart) børn Møller?

Startet af Klaus Guldager, 20 Okt 2012 - 17:26

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Skomager Jesper Nielsen boede i Store Adelgade i Middelfart i begyndelsen af 1700-tallet.
Han havde i hvert fald 3 sønner.

Lars Jespersen Møller, skomager
Jacob Jespersen Møller, huslærer og senere degn i Særslev
Thyge Jespersen Møller, skomager i Store Adelgade.

KB Middelfart 1709-1749 opsl 260 har at Jesper Skomagers søn dør, 8½ år.

Lars og Jacob bliver gift med to søstre, hvis fader var Staldmester Claus Brandt.

Mit spørgsmål er:
Hvorfor hedder sønnerne Møller?

KB Middelfart begynder 1709, og her findes de tre gange Møller kun som fædre til en masse børn.
Jeg har ikke fundet ledetråde blandt fadderne.

En Skomager Niels Iversen dør 1709, 77 år, og kunne være Jesper Nielsens far.

mvh
Klaus

Eva Morfiadakis

I Sverige var det ofta så att hantverkare tog nya namn istället för sitt patronym. Ofta kan man inte förklara varifrån namnet kommer. Kanske är det samma sak i det här fallet?

Eva M
Eva M

Klaus Guldager

Hejsan Eva,
nei  tyvär, så var ja inte här, dom var skomakare allihopa.

Klaus

Eva Morfiadakis

Jag läste om dansk navnlovgivning. 1828 fick Danmark sin första namnlag. Dessförinnan tycks det ha varit så här:

Reglerne for personnavne har ændret sig meget gennem tiden. Det første tilløb til en navnelov stammer fra 1526, hvor kong Frederik I påbød adelen at føre fast slægtsnavn. Navnet kunne bl.a. vælges på grundlag af slægtens våbenskjold. Det valgte slægtsnavn skulle videregives fra far til børn; men de adelige kvinder skulle beholde deres eget slægtsnavn i ægteskabet. Loven omfattede dog kun en meget lille del af befolkningen, formentlig langt under 1%. (Wikipedia)

Kanske hade talet 1% blivit högre fram till 1700-talet.

En skomakare är för mig en "håndverker". Kanske var det så att herrarnas farfar "Niels" hade varit möllare: Niels Møller.

Men kan du finna Jesper Nielsens födelse? Den bör finnas på 1600-talet.

Eva M

Eva M

Klaus Guldager

Desværre starter Kirkebogen Middelfart først i 1709, så hverken Jesper Nielsens fødsel eller hans børns  kan findes dér.

Men som sagt findes der meget med han sønner, der så stort set  altid hedder (Jespersen) Møller.

Skomager Jesper Nielsens hustru Christence døde 1729 (KB Middelfart 1709-1748 opsl 278),
Jesper Nielsen Skomager selv blev begravet 29. oktober 1734 (KB Middelfart 1709-1748 opsl 282).

Jeg må prøve at finde skifterne, især efter Christence. Altså en tur på Arkivet.
Jeg her på fornemmelsen at Christence er af bedre familie og hvis hun var født Møller eller møllerdatter, så kunne sønnerne enten være døbt Møller eller have tillagt sig navnet.

mvh
Klaus


Klaus Guldager

Jeg vil for en ordens skyld nævne at nogle sønnen Jacob Møller er genstand for en tråd

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,45577.0.html

men at problemerne i den tråd ikke vedrører noget der kan belyse spørgsmålet i denne tråd.

mvh
Klaus