Rigsarkivet - medalje fra krigen 1848-1850

Startet af Niels Rafn Madsen, 19 Okt 2012 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Niels Rafn Madsen

Fra min Mormor har jeg en krigsmedalje fra 1848-1850. Jeg har forstået, at jeg på Rigsarkivet muligvis kan finde, hvem i famlien, der har søgt og fået den.
Problemet er bare, at som odenseaner er København ikke lige det sted, jeg kommer særligt tit, for ikke at sige ret sjældent især i slægtsforsknings øjemed, da al min og min kones famlier langt tilbage ikke kommer fra den side af Storebælt. Dog lige med en enkelt undtagelse, som det fremgår af følgende  ;)
Hvis nogen alligevel skal på Rigsarkivet og ville have ulejlighed med at kigge efter om det er en af følgende personer:

Jørgen Olsen, lods i Helsingør. Præcise fødselsdata have ikke, men han må være født efter 1807.
Søren Christensen, brændevinsbrænder, Horne Svendborg Amt, f. 21.5.1824
Frederik Pedersen, gårdejer i Faldsled på Fyn (Svanninge sogn, Svendborg Amt) f. 5.4.1827

ville jeg blive meget glad.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Niels Rafn Madsen

Inger-Lise Legarth

Jeg har her nogle oplysninger til dig fra Rigsarkivet:
Søren Christensen f. 21 maj 1824 fandt jeg i registeret.De to andre personer fandt jeg ikke.
Jeg fandt Søren Christensens ansøgningsskema.Her er de oplysninger,der stod.
3 Jægerkorps
4 compani-nr. 15
Fra 30 maj 1847 til feb 1851 i krig
Ikke været såret.
Været på Lazaret på Gottorp slot i Slesvig.
Har ikke været taget til fange.
Har ingen pension.
Bor nu i Faaborg
Brænderibestyrer.
V.H.
Inger-Lise Legarth

Kristina Dahlberg

Kære Inger-Lise  Legarth,

Med stor interesse har jeg set dit svar, da jeg længe har søgt samme information fra Rigsarkivet. Min oldefar deltog i Treårskrigen / forsvaret af Fredericia 6. Juli 1849. Han hed Peder Christensen og født i 1821. Hans dagbog er desuden udgivet i bogformat. Håber meget at du ligeledes kan hjælpe mig med evt. informationer fra rigsarkivet.

Med venlig hilsen

A. Dahlberg

Niels Rafn Madsen

Mange tak til Inger-Lise Legarth.
Det er min Mormors Farfar du har fundet, så det passer fint med at det er hans medalje. Jeg har arvet den fra min Mormor.

venlig hilsen

Niels Rafn Madsen

Mette Lund

Til A. Dahlberg

Du bør oprette din egen tråd i stedet for at stille spørgsmål i en anden persons tråd.