Holmboe navnets oprindelse - er jeg mon af den "rigtige" slægt?

Startet af Mette Glindemann, 19 Okt 2012 - 22:01

Forrige emne - Næste emne

Mette Glindemann

Kære Alle,

Jeg har fundet interesse for navnet Holmboe og dets oprindelse. Idet jeg selv, min mor og morfar bærer navnet, har jeg selvfølgelig kunne gå denne vej tilbage i historien.

Jeg lander således eftere mange timers forskning på min 4x tip oldefar Niels Svendsen (f ca 1747) fra Hirsholmene. Hans søn (min 3x tip) Niels Nielsen Holmboe (f ca 1782) er den første ane jeg støder på, som bærer navnet. Efter sigene brugte man på fastlandet navnet Holmboe, som en fællesnævner for de som boede på hirsholmene.

Min interesse for navnet har fået mig ud i mange afkroge og efter at have læst mangt og meget, er jeg blevet bekendt med "3 grene" af denne Holmboe slægt, Stamgrenen stammer rigtig nok fra Hirsholmene, og Jens Olssøn (f ca 1600) nævnes i den forbindelse som værende stamfader (Kilde, holmboeslegt.no) han skulle efter sigende havde fået mindst 2 sønner, den ene Ole Jenssøn Holmboe, bliver sognepræst i Torrild, Østjylland og den anden Hans Jenssøn Holmboe bosætter sig i Norge som handelsmand i Frederiksstad - hvorfor man hører om en Norsk gren og en Horsens gren.

Hvis dette er sandheden, er jeg nødt til at finde et link mellem min ane Niels Svendsen, født 1747 og Jens Olssøn (eller hans efterkommere) og det er her jeg støder panden mod muren.
jeg håber nu der sidder andre derude som har studeret disse øboer  :)

Jeg er meget spændte på at høre fra jer.

Med venlige Hilsner

Mette

Mette Glindemann

lige en rettelse i mit oprindelige indlæg, jeg beklager:

Kære Alle,

Jeg har fundet interesse for navnet Holmboe og dets oprindelse. Idet jeg selv, min mor og morfar bærer navnet, har jeg selvfølgelig kunne gå denne vej tilbage i historien.

Jeg lander således efter mange timers forskning på min 4x tip oldefar Niels Svendsen (f ca 1747) fra Hirsholmene. Hans søn (min 3x tip) Niels Nielsen Holmboe (f ca 1782) er den første ane jeg støder på, som bærer navnet. Efter sigene brugte man på fastlandet navnet Holmboe, som en fællesnævner for de som boede på hirsholmene.

Min interesse for navnet har fået mig ud i mange afkroge og efter at have læst mangt og meget, er jeg blevet bekendt med "3 grene" af denne Holmboe slægt, Stamgrenen stammer rigtig nok fra Hirsholmene, og Jens Olssøn (f ca 1600) nævnes i den forbindelse som værende stamfader (Kilde, holmboeslegt.no) han skulle efter sigende havde fået mindst 2 sønner, den ene Ole Jenssøn Holmboe, bliver sognepræst i Torrild, Østjylland. to af Oles sønner, Jens Olssøn Holmboe og Hans Olssøn Holmboe rejser i til Norge, mens to bliver tilbage i østjylland - hvorfor man hører om en Norsk gren og en Horsens gren.

Hvis dette er sandheden, er jeg nødt til at finde et link mellem min ane Niels Svendsen, født 1747 og Jens Olssøn (eller hans efterkommere) og det er her jeg støder panden mod muren.
jeg håber nu der sidder andre derude som har studeret disse øboer 

Jeg er meget spændte på at høre fra jer.

Med venlige Hilsner

Mette



matthias lassen

Hi Mette,

is the famous composer Vagn Holmboe (Vagn Gylding Holmboe) related to You ?
He was born 20.12.1909 in Horsens, and died 1.9.1996,

his father Købmand Jens Christian Gylding Holmboe, * 25.4.1874 Horsens (Vor Frelser)
oo (Vonsild 10.8.1900) Signe Adolfine Marie Dreyer (* 17.1.1879)

his grandparents: Maler i Horsens Jens Peter Holmboe og Hedevig Marie (Margretha?) Betak.


Vagn Holmboe was teacher of Per Nørgård, who celebrated his 80. anniversary this year in summer ...


venlig hilsen
matthias (fra tyskland)

Mette Glindemann

Hi Matthias,

I know of this family (Horsens slægten) from my research, but since i have trouble proving relations to any of the "first Holmboer" i therefore can not say that i am related unfortunately.

But i do know, that my ancestors lived in Skagen, not Horsens.

I wish you luck in your research.  :)

/Mette


Jørgen Sørensen

Hej

Du kender sikkert: http://holmboe.slekt.no/index.htm

En af min fars fætre blev døbt "Holmboe" som mellemnavn. Det er IKKE fra hans fars side.
( http://www.jososoft.dk/aner/person.htm#s08_0202 )

Hilsen
Jørgen


Christian Konstmann Autzen

Jeg har en Anne Sophie Holmboe, født februar 1763 i Ullerup sogn, Sønderborg amt. Forældre er Friedrich Petersen og Anna Maria Hansdatter.

Hun  er en af mine aner (Konstmann-slægten).

Jeg er endnu ikke kommet længere tilbage end til hendes forældre.

Hilsen

Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Leif Thor Olsen

Hej Christian.

Iflg. Trap Danmark er der en Holmbogård i Ullerup sogn, så hun stammer nok derfra.

Iøvrigt skriver Georg Søndergaard i sin lille bog 'Danske efternavne' om navnet Holmboe: Dansk tilnavn, middelalderlig form Holmbo 1300-t. GS. nævner ogsså komponisten Vagn Holmboe - en af mine favoritkomponister.

Mvh. Leif

Jørgen Sørensen


Mette Glindemann

Kære Jørgen.

Hold da op, tusind tak. Det er jo helt fantastisk, denne kunne jeg rigtig nok ikke få adgang til gennem hjemmesiden.

Jeg vil prøve at at begrave mig lidt i den nogle timer ;)

Venligst Mette

Jørgen Sørensen

Hej Mette

Citat fra: Mette Glindemann Dato 20 Okt 2012 - 23:29
Kære Jørgen.

Hold da op, tusind tak. Det er jo helt fantastisk, denne kunne jeg rigtig nok ikke få adgang til gennem hjemmesiden.

Jeg vil prøve at at begrave mig lidt i den nogle timer ;)

Venligst Mette

Velbekomme.

Ja, som du ser har jeg fanget den gennem "Internet Archive Wayback Machine" på  http://web.archive.org

De har "arkiveret" internetsider i mange år; og denne her er fra før Holmboe-siden blev lukket...

Jørgen