Slægten i Ljørring/Aulum 1700-1750 ca.

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 10 Okt 2012 - 10:11

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

I en tidligere tråd, har jeg beskæftiget mig med

Lauge Hansen og hustru Maren Sørensdatter *1751

Nu jagter jeg Marens ophav:

I KB 1748-1811
Ring.-Hammerum-Aulum
opslag 24 - midt på siden - 1751:

på alle Helgensdag
Søren Nielsen Lørring
1 Datter Maren

Men jeg er i tvivl om, om det der står efterfølgende har forbindelse med det første?
Jeg mener det må være "min" Maren!

Jeg mener moderen er Kirsten Jensdatter. iflg. skifteprotekol for Lergra Gods nr. 7: Kirsten Jensdatter i Løjrring 20.0.1782
(Kirsten Jensdatter er datter af Jens Jensens 2. kone Ellen Larsdatter.)

Blandt Kirsten Jensdatters børn er der Maren Sørensdatter *1751
Der står, at hun er gift med Lauge JENSEN i Jersild
men jeg tror der her er en fejl, for denne Maren mener jeg det er, som er gift med Lauge HANSEN. i Jersild.

Er dette til at finde ud af??  - Eller hvem er så denne Lauge JENSEN??
Vh.
Karl-Peter

Arne Feldborg

#1
Umiddelbart vil jeg mene du har ret mht. at Marens Sørensdatter er gift med Lauge Hansen.

Og ved fkt 1787 er de angiveligt i første ægteskab. Så Maren Sørensdatter kan jo vanskeligt være gift med en Lauge Jensen i 1782.

Man kunne jo så evt. forestille sig, at der var en fejl i afskriftet af skiftet. Men normalvis er Erik Brejls afskrifter meget pålidelige, og i det originale skiftedokument står der da også klart og tydeligt "Lauge Jensen i Jersild"
http://hammerum-herred.dk/mkort/skifter/vis_data.php?nr=25&dir=429-01

Men skifteforvalteren kan jo også have taget fejl af de to Lauge'r i Jersild. Men det kræver naturligvis en nærmere undersøgelse. Det kan jo være to helt andre personer der er nævnt i skiftet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Lige en tilføjelse: Der er jo en Lauge Jersild der får børn døbt i perioden  1768 - 1771, heriblandt en datter Kirsten, har du styr på hvem han er og hvem han var gift med?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Grete Nielsen

Hej!
Den Lauge Jersild, som Arne Feldborg nævner er nok Lauge Christensen. Han var gift med en datter fra Sandgaard i Ørre.
Se nedenstående!

Skifte 1778 - Sindinggaard Gods:
122 Jens Nielsen i Sandgård. 11.11.1778, fol.211.E: Ellen Lauridsdatter. LV: afdødes bror Niels Nielsen i Linnebjerg i Ikast sogn. B: Laurids 29, Peder i Barde, Kirsten g.m. Christen Jensen i Ørregårde, Mette Kirstine g.m. Niels Sørensen i Ljørring i Avlum sogn, Karen g.m. Søren Christensen i Over Simmelkær, Anne 20. Af første ægteskab B: Jens i Sønderup i Nørre Vium sogn, Niels i Gjellerup, Mette g.m. Iver Pedersen Smed i Bakhuse i Vinding sogn, Maren g.m. Lauge Christensen i Jersild i Avlum sogn

mvh Grete
Venlig hilsen
Grete Nielsen

Arne Feldborg

Citat fra: Grete Nielsen Dato 10 Okt 2012 - 17:06
Hej!
Den Lauge Jersild, som Arne Feldborg nævner er nok Lauge Christensen. Han var gift med en datter fra Sandgaard i Ørre.
Ja, ham har vi jo haft fat i nogle gange, og det må jo være ham der er Lauge Jersild (børnenes navne passer). Han optræde så selv under flere navne: Lauge / Lave, Jersild / Xtensen / Christensen, og først ret sent kommer konens navn, Maren Jensdatter, med. Men de er angiveligt også begge i første ægteskab, så hun må være mor til alle hans børn.

Der er ligesom ikke rigtig plads til den Lauge Jensen der er nævnt i skiftet. Men det er yderst sjældent der er fejl i skiftedokumenter, og derfor må alle muligheder vendes.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Karl-Peter Dammeyer

Det var et par gode meldinger at få fra jer, jeg har diverse forfædre og deres børn - og så deres børn leinet op, både fra 1. og 2. ægteskab, de er blandet ind i hinanden fra to slægtsled, og med familien Lauge, så det har været noget kringlet, men det er godt at læse, at I begge er på linie med mine antagelser

Men jeg bliver ved:

når vi nu har konstateret, at Søren Nielsen og Kirsten Jensdatter er forældre til:
Maren Sørensdatter,

så kunne det være fedt, at finde nogle data på Søren og Kirsten!!

Men jeg tager nu nogle dage i sommerhuset, så jeg får ikke selv tid til nu at lede efter noget, men finder I noget, kan jeg altså først svare igen på tirsdag.

Vh.
Karl-Peter

Til Grete Nielsen:
Vedrørende dit netop modtagede indlæg, bekræfter atter at vi er på rette vej, Lauge Christensen og Maren Jensdatter blev gift 22.09.1767 i Ørre, og jeg har noteret for længe siden, at det var deres første ægteskab, og det eneste.
Rigtigt, Lauge Jensen, er der ikke plads til, i denne slægtsrække, der er godt nok mange Lauger at tage af, men alligevel.
Endnu engang, tak for hjælpen!!!

Arne Feldborg

Citat fra: Karl-Peter Dammeyer Dato 10 Okt 2012 - 18:26
når vi nu har konstateret, at Søren Nielsen og Kirsten Jensdatter er forældre til:
Maren Sørensdatter,
Ja, det fremgår jo af skiftet at de har en datter der hedder Maren. Og vi er også sikre på, at Lauge Hansens kone hed Maren Sørensdatter. Men der er ikke i det hidtil fremkomne noget direkte bevis for at det er netop denne Kirsten der bliver gift med Lauge Hansen.

Der er dog nogle ting der tyder ret meget på at det er tilfældet. For det første kan vi ikke finde den Lauge Jensen der skulle bo i Jersild i 1782 og være gift med Maren Sørensdatter.

For det andet er Lauge Hansen viet med 'sin' Maren Sørensdatter i Aulum, hun altså formentlig født der og alderen passer.

For det tredie og nok det vigtigste står flere af de søskende der er nævnt i skiftet faddere for Lauge Hansens børn, ligesom Lauge Hansens kone ses som fadder hos de nævnte.

Hvad angår det indledende spørgsmål, så læser jeg:
Alle Helgensdag
Søren Nielsen Lørring
1 Daatter Maren.

Fadder var Lars Fold-
ager, Christen Lauges-
sen Jersild, Jens Søren-
sen i Lørring, Maren J...
........ Anne
Nielsdaater Lørring,
Faster til Barnet.
og Kirsten Jensdatter
Aaebye. Anne
....daatter; Christen
Langfroms Hustrue i
Jersild Bar Barnet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Arne Feldborg Dato 11 Okt 2012 - 00:37
Fadder var Lars Fold-
ager, Christen Lauges-
sen Jersild, Jens Søren-
sen i Lørring, Maren J...
........ Anne
Fadder var Lars Fold-
ager, Christen Lauges-
sen Jersild, Jens Søren-
sen i Lørring, Maren Jensd.
i Foldager, Anne
osv..

Lars Foldager må være Lars Christensen (ca. 1712 - 1781) i Foldager i Ørre sogn. Hans kone er Maren Jensdatter (1722 - 1774). Hun er bæremoder for Brix i 1755.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jens Aaberg

Jeg har Søren Nielsen Lørring som født omk. 1710 og død 18-9-1765.
Kirsten Jensdatter f. omk. 1716 og død 20-7-1782.

Prøv på biblioteket at låne:

Slægten fra Ørregaard, om Lars Jensen, født 1825, og hustru, deres forfædre og efterkommere. (Skals: Nordisk Slægtsforskning, 1972).

Mvh.
Jens Aaberg.

Karl-Peter Dammeyer

De oplysninger jeg får fra jer, skal jeg jo have bearbejdet med, hvad jeg i øvrigt har af data, men p.g.a. af diverse gøremål var jeg ikke nået her til endnu, men nu tager jeg fat på det.
Låner bl.a. den bog som er anbefalet.
Skal i øvrigt på biblioteket og hente bøger om Sandgård i Ørre.
Så ja, der er fortsat gang i det

Karl-Peter

Astrid Løkke Jakobsen

Hej
Er der en forbindelse til de Louringer du tidligere har arbejdet med i Vandfuld/ Skodborg ? Det er bare en strøtanke. Ljørring----Louring. Det er måske værd at undersøge.
Hilsen
Astrid Løkke Jakobsen